۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۶۵۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دسته: مسکن کارشناس: محمدرضا تک ختا
۰

بر اساس آمار بانک مرکزی، ماه گذشته، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران، به ۷۶ میلیون تومان رسید که حاکی از افزایش ۱۹ برابری از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون است. در این مدت با کاهش ساخت و ساز، متوسط سن بنای واحدهای مسکونی معامله شده، روندی صعودی داشته است و در حال حاضر با وجود افزایش قیمت‌ها، بازار مسکن تهران در رکودی‌ترین شرایط از نظر میزان معاملات قرار دارد.

مسیر اقتصاد/ مسکن به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای خانواده‌ها، در سال‌های اخیر و به ویژه در شهرهای بزرگ، سهم بالایی از سبد هزینه‌های خانواده‌ها داشته است. شیب تند افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱، به قدری بود که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران روند انتشار آمار بازار مسکن را نیز متوقف کردند. اما در ماه جاری، بانک مرکزی پس از حدود ۹ ماه، داده‌های مربوط به بازار مسکن تهران را منتشر کرد.

در سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت مسکن در تهران حدودا ۲ برابر شد

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا مهر ماه سال جاری حدودا ۱۹ برابر شده است؛ به‌طوریکه متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در تهران حدود ۴ میلیون تومان در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ اعلام شده بود، این مقدار در ماه گذشته سال جاری به ۷۶ میلیون تومان رسیده است.

بررسی روند افزایش قیمت مسکن نشان می‌دهد که در طول ۶ سال گذشته، تهران در سال ۱۴۰۱ بیشترین افزایش قیمت مسکن را تجربه کرده است؛ به طوری که متوسط قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای هر متر مربع زیربنای مسکونی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱، حدود ۳۴ میلیون تومان اعلام شده است که این مقدار در اسفند ماه همین سال به حدود ۶۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

توقف انتشار آمار بازار مسکن، روند تغییرات قیمت‌ها را نزولی نکرد

در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۲۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در حالی‌که انتشار آمار مسکن به منظور کنترل بازار، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران متوقف شده بود اما داده‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند حاکی از آن است که این سیاست دولت موثر واقع نشده است؛ چرا که روند تغییرات قیمت مسکن در نیمه اول سال جاری نیز افزایشی است و از متوسط حدود ۶۵ میلیون تومان در ابتدای سال، به حدود ۷۵ میلیون تومان در شهریور ماه رسیده است.

افزایش فقر مسکن در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش قیمت در بازار مسکن تهران

بررسی داده‌های منتشر شده از عمر بنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران، حاکی از افزایش چشمگیر معاملات مربوط به واحدهای مسکونی با بیش از ۲۰ سال عمر بنا و در مقابل، کاهش معاملات مربوط به واحدهای مسکونی تا ۵ سال عمر بنا است؛ به طوری که سهم خانه‌های با بیش از ۲۰ سال عمر بنا و خانه‌های تا ۵ سال عمر بنا در فروردین ماه ۱۳۹۵ به ترتیب حدود ۸ و ۵۲ درصد از کل معاملات انجام شده است؛ در حالی که این سهم در شهریور ماه سال جاری برای واحدهای با بیش از ۲۰ سال عمر بنا و واحدهای تا ۵ سال عمر بنا، به ترتیب حدود ۲۱ و ۳۰ درصد اعلام شده است.

افزایش معامله خانه‌های با عمر بنای بالا در مقابل کاهش معامله خانه‌های نوساز در تهران به معنای افت محسوس کیفیت مسکن خانواده‌های تهرانی تلقی می‌شود. این افت کیفیت و همچنین سهم بالای هزینه تامین مسکن از سبد هزینه‌های خانواده در نتیجه افزایش قیمت مسکن، بیانگر بالا رفتن بیش از پیش نرخ فقر مسکن از دو بعد کاهش برخورداری از مسکن مقرون به صرفه و کیفیت مسکن در تهران است.

روند کاهشی حجم معاملات مسکن تهران در طول ۶ سال

حجم معاملات انجام شده مسکن در شهر تهران از ۱۵۵۰۰ فقره معامله در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ به ۲۶۱۰ فقره در شهریور ماه سال جاری کاهش پیدا کرده است. اگر چه در بازه زمانی یک ساله شهریور ماه سال ۱۳۹۹ تا شهریور ماه سال ۱۴۰۰ حجم معاملات افزایش محسوسی داشته است اما بعد از این مقطع زمانی، روند تغییرات حجم معاملات کاهشی است. همچنین در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ در طول بازه زمانی فروردین ماه سال ۱۳۹۶ تا شهریور ماه سال جاری همواره با اختلاف نسبت به سایر مناطق بیشترین حجم معاملات مسکن تهران را داراست.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.