۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۷۷۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: حمل و نقل کارشناس: حسین جعفری حقگو
۰

پیشرفت و صنعتی شدن جوامع و به تبع آن زایش و توسعه شهرهای حومه‌های، افزایش شدید تقاضای سفرهای حومه‌ای را به‌همراه آورده است. این افزایش تقاضا در كنار جهش رشد درصد مالكیت خودرو، منجر به پدیدآوری مسائل و مشكلات متعددی مانند افزایش بی‌رویه مصرف انرژی، انواع آلودگی زیست محیطی، تاخیر و تراكم ترافیک و مسائل روحی و روانی ناشی از اختلال ترافیک شده است. در بین شیوه‌های متنوع حمل و نقل در خطوط حومه‌ای، سیستم قطارهای حومه‌ای دارای بالاترین مطلوبیت خدمت‌رسانی برای جوامع شهری است.

مسیر اقتصاد/ بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده در مقاله «ارزیابی ویژگی‌های قطار حومه‌ای در برابر سایر وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی»[۱] چالش اصلی پیش روی سیاست گذاران حمل و نقل، در کنار عرضه سیستمی کارآمد جهت پاسخ به حجم انبوه سفرها، تمهید اقداماتی در راستای کاهش خساراتی مانند افزایش بی‌رویه مصرف انرژی، انواع آلودگی زیست محیطی، تاخیر و تراکم ترافیک است. قطار حومه‌ای یك سیستم حمل و نقل عمومی ریلی است با هدف پاسخگویی به سفرهای حومه‌ای و رفت و برگشتی روزانه با موضوعاتی مانند کار، آموزش، تحصیل و تجارت است. این سیستم می تواند با استفاده از ظرفیت‌های خود در بهبود مشکلات ناشی از حمل و نقل نقشی اساسی ایفا کند و حتی در طولانی مدت منجر به بهره‌وری اقتصادی گردد. در این گزارش معین می‌شود که تا چه اندازه قطار حومه‌ای می‌تواند به نیازهای حمل و نقلی این خطوط پاسخ دهد و افزایش خدمات به‌کارگیری این سیستم، در مقایسه با سایر شیوه‌ها دارای چه مزایایی است.

لزوم توسعه مطلوب و مناسب قطارهای حومه‌ای

حومه یک قطعه شهری شده در اطراف یک شهر است. حومه قبل از هر چیز یک تعریف اداری دارد و تحت نفوذ مرکز شهر است اما این تعریف اداری گاه، مطابق با واقعیت نیست یعنی یک شهر می‌تواند دارای قلمرو یا ضمیمه‌ای کلی یا جزیی از حومه‌های خود باشد و یا حوزه‌ای که عمدتاً به منطقه مسکونی اختصاص می‌یابد و در بیرون از شهر قرار دارد، حومه خوانده می‌شود. گسترش شهرنشینی در سال‌های اخیر و مساله رفت و آمد مردم در شهرهای پرجمعیت و سفرهای حومه‌ای به یک معضل عمومی تبدیل گردیده و این معضل علاوه بر اتلاف وقت شهروندان سبب بروز مشکلات عدیده و تحمیل هزینه‌های متعدد به جامعه و دولت شده است. به دلیل اجتناب ناپذیر بودن سکونت و یا مهاجرت مردم به شهرهای حومه در حوزه شهرهای بزرگ، لزوم توسعه حمل و نقل حومه‌ای مطلوب و مناسب بیش از پیش اهمیت می‌یابد. در این میان مد ریلی حمل و نقل در مناطق حومه‌ای و یا به بیان بهتر، قطارهای حومه‌ای از امتیازات برتری نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل برخوردار است.

مزیت‌های سیستم قطارهای حومه‌ای در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای

طبق این مقاله سیستم قطار حومه‌ای از لحاظ رده‌بندی، جایگاه نخست و از لحاظ مطلوبیت نیز رتبه قابل قبولی کسب می‌کند. گزینه قطارهای حومه‌ای بیش از %۵۰ شاخص شباهت به ایده‌آل‌های مثبت را کسب می‌کند که نشان دهنده توان و ظرفیت بالای خدمت رسانی این سیستم است. این سامانه به عنوان تنها نماینده حمل و نقل ریلی در خطوط حومه‌ای از لحاظ برخی معیارها، دارای مزیت مطلق و در برخی دیگر از معیارها دارای مزیت نسبی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای است. از جمله این مزیت‌ها فراهم کردن ایمنی و رفاه و آسایش مسافران در حین سفرهای حومه‌ای است که این سیستم را از سایر رقبا متمایز ساخته است و همچنین در مبحث توسعه مناطق و هماهنگی کاربری‌ها در موضوعات TOD و جلوگیری از انتشار آلودگی‌های زیست محیطی، قطار حومه‌ای سیستمی لازم و ضروری برای نیل به اهداف مطرح شده جوامع شهری ارزیابی می‌شود. در مقابل از جمله نقاط ضعف قطار حومه‌ای، طولانی بودن زمان سفر و همچنین نبود چالاکی کافی و کیفیت در زمان بندی حرکت این سیستم براورد شده است. در تحلیل این سیستم مطابق با مزایای اقتصادی اگر چه نیاز به یک تحلیل تخصصی‌تری است اما به‌نظر می‌رسد دو مولفه نیاز به سرمایه اولیه بالا و پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه چالش اصلی پیش روی بکارگیری این سیستم است.

سیستم قطارهای حومه‌ای دارای بالاترین مطلوبیت خدمت‌رسانی

این پژوهش نشان می‌دهد در بین شیوه‌های متنوع حمل و نقل در خطوط حومه‌ای، سیستم قطارهای حومه‌ای دارای بالاترین مطلوبیت خدمت‌رسانی برای جوامع شهری در سفرهای حومه‌ای است و تغییر نگرش سیاست‌گذاری‌ها به سمت استقبال هرچه بیشتر این سیستم امری ضروری بنظر می‌رسد. لذا جهت رسیدن به یک حمل و نقل پایدار در کلانشهرها بایستی مطالعه‌سنجی و تسهیل شرایط ورود این سامانه به خطوط حومه‌ای در اولویت برنامه‌های سیاستگذاران عرصه حمل و نقلی قرار گیرد.[۱]

منبع:

[۱] Evaluating the Characteristics of the Suburban Train against Other Public and Private Transportation Vehicles

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.