۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۱۸۱ ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

جعفر قادری نماینده مجلس، اتکای صرف به بنزین در سبد سوختی کشور را باعث آسیب‌پذیری و ناترازی بنزین دانست و افزود: تنوع بخشی به سبد سوختی کشور می‌تواند به افزایش امنیت انرژی کشور و حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند و در کنار این موضوع واردات خودروهای کم مصرف بنزینی یا خودروهای برقی نیز کمک کننده خواهد بود.

سازمان استاندارد کشور اعلام کرده است بالغ بر ۶۰ درصد از ۵۳ نوع خودروی تولیدی و مونتاژی در کشور که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، در گرید جی یعنی بدمصرف‌ترین‌ها قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، برای واردات خودروهای پرمصرف نیز ابایی وجود ندارد. این در حالی است که وضعیت ناترازی بنزین در کشور هر سال بدتر می‌شود. در این راستا جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد بیان داشت: فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی اهمیت بالایی دارد و به دلایل مختلف باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک مانند برق حرکت کنیم.

گام‌های عملی برای عبور از ناترازی بنزین از دوگانه‌سوز کردن تا واردات خودروهای برقی

قادری ادامه داد: در حال حاضر، اتکای شدید به بنزین داریم و این موضوع برایمان مشکل ساز شده است. کشورهای دنیا به استفاده از خودروهای برقی روی آورده اند و باید ما هم به این سمت برویم. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دوگانه سوز کردن خودروها می تواند راهکار مناسبی باشد. همان طور که کارشناسان مطرح می‌کنند، استفاده از CNG به ویژه برای وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی‌ها، اسنپ (تاکسی‌های اینترنتی) و غیره می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: CNG این قابلیت را دارد که مشکل کمبود بنزین را در کشور حل کند و ما ظرفیت بالایی در این حوزه داریم. به ویژه، با توجه به اینکه در حال حاضر نیز زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این نوع سوخت در کشور فراهم است، می‌توانیم از آن در سبد سوختی کشور بهره ببریم. از سوی دیگر، استفاده از CNG به ما کمک می‌کند که در مناطق مرزی با قاچاق بنزین مقابله کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: موضوع مهمی در کشور وجود دارد و آن هم این است که در حال حاضر حساسیتی نسبت به میزان مصرف بنزین خودروها نداریم. حتی خودروهای مونتاژی و وارداتی کشور نیز مصرف بالایی دارند. لازم است خودروهایی وارد کشور کنیم که مصرف پایینی داشته باشند یا از برق به جای بنزین استفاده کنند. در غیر این صورت، خودروهای وارداتی نیز مشکلی را حل نخواهند کرد و بر معضل ناترازی بنزین در کشور دامن می‌زنند.

تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و استفاده از سوخت هایی مانند CNG و LPG

وی اضافه کرد: ما به لحاظ منابع ارزی در مضیقه هستیم، در این شرایط اختصاص دادن ارز به واردات خودروهای پرمصرف منطقی نیست و به معنای هدر دادن منابع از چند جنبه است. در وهله اول منابع ارزی کشور را هدر می‌دهیم و از طرف دیگر، با مصرف بالای بنزین متضرر می‌شویم.

قادری خاطرنشان کرد: اتکای صرف به بنزین در سبد سوختی کشور باعث شده است که به این لحاظ آسیب پذیر باشیم و در وضعیت فعلی دچار ناترازی بنزین شویم. تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و استفاده از سوخت‌هایی مانند CNG و LPG در کنار بنزین می‌تواند به افزایش امنیت انرژی کشور و حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند. باید خودروسازان خودروهای با سوخت دوم و جایگزین بنزین نظیر CNG و LPG تولید کنند. در کنار این موضوع واردات خودروهای کم مصرف بنزینی یا خودروهای برقی نیز کمک کننده خواهد بود.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.