۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۱۹۴ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تا حد مشخصی از مصرف انرژی که به صورت یارانه‌ای است را الگوی مصرف دانست و افزود: برای بالاتر از این حد متعارف که مصارف لاکچری و غیرضرور است، باید قیمت به صورت پلکانی افزایش یابد.

آمارها نشان می دهد که مشترکان پرمصرف اغلب جزو طبقات مرفه جامعه هستند. این مشترکان با سوءمصرف گاز طبیعی به کسری تراز آن در ماه های سرد سال دامن می زنند و قطع گاز صنایع را موجب می شوند. در این راستا حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: با تعرفه گذاری پلکانی، پرمصرف‌های مرفه هزینه مصارف غیرضرور و لاکچری خود را می‌پردازند.

تعرفه‌گذاری پلکانی گاز به نفع بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است

گودرزی در خصوص روش تعرفه‌گذاری پلکانی گاز در کشور گفت: در اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی، تا حد مشخصی از مصرف که اصطلاحا الگوی مصرف نامیده می‌شود، استفاده از گاز به صورت یارانه‌ای است و مشترکان گاز را با قیمت یارانه‌ای در اختیار دارند. بالاتر از این حد متعارف که مصارف لاکچری و غیرضرور است، به صورت پلکانی قیمت‌ها افزایش می‌یابد. تعرفه‌گذاری پلکانی گاز بر اساس قانون مصوب مجلس اجرایی می‌شود و به نفع بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است.

وی ادامه داد: یک میانگین مصرف برای هر خانواده ایرانی وجود دارد که گاز یارانه‌ای به خانوارها ارائه می‌شود. کسانی که بیش‌تر از حد متعارف مصرف انرژی دارند، باید هزینه مصرف غیرضرور خود را به صورت آزاد بپردازند. گاز یک سرمایه ملی است و به فرد خاصی تعلق ندارد. بنابراین، باید سیاست‌گذاری‌ها به سمتی باشد که بهینه‌سازی مصرف در دستور کار قرار بگیرد و تا حد متعارف و معقول مشترکان از گاز یارانه‌ای استفاده کنند. مصارف غیرمتعارف و لاکچری باید مشمول هزینه‌های بالاتری شوند. گاز متعلق به همه است و ما حق نداریم آن را برای مصارف خاص به صورت ارزان در اختیار برخی مشترکان قرار دهیم.

تعرفه‌گذاری پلکانی به اخذ هزینه واقعی گاز از مشترکان پرمصرف منجر می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: اقشار مرفه که خانه بزرگ‌تری دارند و از امکانات بیشتری بهره‌مند هستند و می‌خواهند بیشتر از گاز استفاده کنند، باید هزینه آن را بپردازند. برخی مشترکان توجهی به میزان مصرف ندارند و تصور می‌کنند چون هزینه آن را می‌پردازند، می‌توانند هر طور که می‌خواهند از گاز استفاده کنند. تعرفه‌گذاری پلکانی به اخذ هزینه واقعی گاز از مشترکان پرمصرف منجر می‌شود و می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف کمک کند.

گودرزی اضافه کرد: مشوق‌ها نیز می‌توانند در مدیریت مصرف اثرگذار باشند. ما تجربه موفقی در زمینه قبوض برق مبنی بر تشویق خوش مصرف‌ها و در نظر گرفتن معافیت قبوض داشتیم. همین روش در قبوض گاز در چارچوب طرح تعرفه‌گذاری پلکانی مدنظر قرار گرفته است. قطعا تشویق‌ها نیز می توانند مفید باشند.

وی تاکید داشت: شاید برخی افراد با خودشان تصور کنند که ما از منابع عظیم انرژی برخوردار هستیم و چه ضرورتی دارد که مصرف صحیح را در دستور کار داشته باشیم. واقعیت این است که گاز یک سرمایه بین نسلی است و ما نسبت به استفاده صحیح از آن مسئول هستیم.

گودرزی در پایان گفت: گاز به صورت ماده خام در اختیار مشترکان قرار نمی‌گیرد. در این ماده تا وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تغییر و تحولاتی صورت می‌گیرد و هزینه برداشت و آماده‌سازی آن برای مصرف بسیار بالاست. بنابراین، لازم است بهینه‌سازی مصرف را در دستور کار داشته باشیم.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.