۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۷۹۵ ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ دسته: انرژی
۰

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف را بسترساز حل مشکل ناترازی گاز در کشور دانست و افزود: افزایش تولید گاز با توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گام مهمی در جهت رفع ناترازی گاز به خصوص در بخش صنعت کشور به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با وجود مشترک بودن این میدان گازی با کشورهای همسایه، در بهره‌برداری از آن کوتاهی شده بود.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی آخرین طرح توسعه در این میدان گازی است که در مجاورت مرز مشترک با قطر قرار دارد. این فاز به عنوان اولین پروژه‌ای بود که قرارداد آن تحت عنوان نسل جدید قراردادهای نفت و گاز (IPC) توسط شرکت ملی نفت ايران برای جذب سرمایه‎‌گذاری خارجی، در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۷ با کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، CNPCI چین و پتروپارس بسته شد. فاز مورد بحث تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن طی دو دهه گذشته بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.

در این راستا رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی تماما با اتکا به توان، تجهیزات و سرمایه داخلی انجام شد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ما توانستیم بدون وابستگی به خارجی‌ها یک فاز مهم از پارس جنوبی را به مرحله بهره برداری برسانیم. در جریان بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی متخصصان داخلی به تجربیات و تخصصی دست یافتند که می‌تواند بستری برای صدور خدمات فنی و مهندسی باشد. هرچقدر بتوانیم بستری برای فعالیت متخصصان ایرانی در داخل و خارج از کشور به وجود بیاوریم، به نفع کشور است.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کاهش ناترازی گاز صنعت کمک می‌کند

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اهمیت بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در جهت رفع ناترازی گاز کشور گفت: افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف می‌تواند بسترساز حل مشکل ناترازی در کشور باشند. از همین رو افزایش تولید گاز از پارس جنوبی گام مهمی در جهت رفع ناترازی به خصوص در بخش صنعتی کشور است و همچنین این اتکا به توان داخل در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی پیام‌های سیاسی و اقتصادی بالایی در منطقه و جهان دارد. با این اقدام به دیگر کشورها نشان دادیم که تحریم‌ها نمی توانند دست و پای ما را ببندند و با تلاش راهی به سمت پیشرفت پیدا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: افتتاح میادین مشترک گازی باید با جدیت در دستور کار دولت باشد و در این راستا بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را می‌توان یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم دانست. متاسفانه دولت‌های قبلی در بهره‌برداری از فاز مورد بحث قصور داشتند. اما دولت سیزدهم به خوبی و با جدیت به این موضوع ورود کرد. در شرایطی که شرکت‌های خارجی بدعهدی کردند و فاز ۱۱ از پارس جنوبی را به بهره برداری نرساندند، توانستیم با اتکا بر تخصص جوانان کشورمان بهره‌برداری از این فاز را عملیاتی کنیم. اینکه در جریان توسعه فاز ۱۱، سکوی ۳ هزار و ۲۰۰ تنی با موفقیت از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ منتقل شد نیز یک اقدام ابتکاری و قابل تقدیر بود که توان بالای متخصصان کشور را در صنعت نفت و گاز نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.