۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۸۱۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: انرژی
۰

رحمان سعادت عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان، ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع را راهکاری مناسب برای کاهش زمان قطع دسترسی به گاز دانست و افزود: صنایعی که به همکاری در ذخیره‌سازی گاز تن نمی‌دهند و زیرساخت‌های لازم را تامین نمی‌کنند، نباید توقع همکاری و حمایت از دولت داشته باشند.

یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای مدیریت قطعی گاز صنایع در زمستان، اتخاذ تدابیری برای ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع بزرگ در زمان کاهش مصرف است. هدف از این راهبرد کاهش زمان‌های قطع دسترسی صنایع به گاز و تداوم زمان تولید و درآمدزایی آن‌هاست. در این راستا رحمان سعادت، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: دولت سیزدهم در کنار بنگاه‌های اقتصادی بوده و مواردی را که تعطیل بوده‌اند، دوباره فعال کرده است. عملکرد مثبتی را در زمینه حمایت دولت از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی شاهد هستیم. همان طور که بخش خصوصی روزهای سخت دارد، دولت نیز از این امر مستثنی نیست. در ایام اوج مصرف برق و گاز شاهد ناترازی هستیم و دولت با مشکل مواجه می‌شود. در این شرایط، انتظار می رود که بخش خصوصی خودش به ذخیره‌سازی گاز روی بیاورد.

همکاری در ذخیره‌سازی گاز باید شرط حمایت دولت از صنایع بزرگ باشد

وی افزود: بخش خصوصی طبیعتا به سود خودش فکر می‌کند. صنایع اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشند، به طرح پیشنهادی دولت مبنی بر ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع نمی‌پردازد. اما اگر صنایع نگاه بلندمدتی داشته باشند، به سمت اجرای این طرح می‌روند و خودشان و کشور را از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌کنند. گاز یک نعمت خدادای و متعلق به همه است. واقعیت این است که بخشی از سوددهی صنایع در کشور بر اثر دریافت گاز یارانه‌ای است. دولت در ۹ ماه سال که با کسری روبرو نیست، گاز صنایع را با قیمت یارانه‌ای تأمین می‌کند. اما در فصول سرد سال که کشور در شرایط اوج مصرف قرار می‌گیرد، لازم است که صنایع خودشان به ذخیره‌سازی بپردازند و نیازشان را مرتفع کنند.

سعادت ادامه داد: بخش خصوصی اگر در زمینه ذخیره‌سازی گاز مشارکت نداشته باشد، نمی‌تواند توقع دریافت حمایت‌های همه جانبه را از دولت داشته باشد. رابطه دولت و بخش خصوصی یک رابطه متقابل است و باید دو طرف منافع یکدیگر را مرتفع کنند. رفتار دولت با صنایع و ارائه یارانه و حمایت از آنها بستگی به نحوه عملکرد صنایع در شرایط سخت دارد. در وضعیتی که صنایع به ذخیره‌سازی گاز تن نمی‌دهند، نباید توقع همکاری و حمایت را از دولت داشته باشند. ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع برای خودشان و کشور نفع دارد. نمونه‌هایی در دنیا نیز وجود دارد که صنایع خودشان در ذخیره‌سازی گاز مشارکت دارند و برای رفع نیازهایشان در فصول سرد سال چاره اندیشی می‌کنند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.