۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۰۴۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

با توجه به رشد تورم داخلی روسیه طی سال‌های اخیر دولت این کشور به منظور تامین امنیت غذایی و رونق صادرات فراورده‌های حاصل از گندم اقدام به تعیین عوارض برای صادرات گندم کرده است. در این راستا دولت روسیه برای تضمین سطح تولید گندم نیز اقدام به بازپرداخت مالیات‌های دریافتی به کشاورزان در قالب یارانه می‌کند و تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ میلیارد روبل به تولیدکنندگان این محصول پرداخت کرده است.

مسیراقتصاد/ در دهه گذشته، تولید غلات و دانه‌های روغنی روسیه به‌دلیل افزایش سطح زیرکشت برخی از محصولات و بهبود عملکرد برای برخی دیگر، به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. در سال ۲۳-۲۰۲۲، تولید برای همه غلات اصلی و دانه های روغنی افزایش یافت و روسیه رکورد تولید گندم، آفتابگردان و کلزا را داشت. در این دوره میزان تولید گندم به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب نسبت به یک دهه قبل تقریباً دو برابر شد و از ۴۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ به بیش از  ۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید، روسیه علیرغم فقدان اطلاعات تجاری شفاف، مقادیر قابل توجهی غلات و دانه‌های روغنی صادر کرد.

البته در سال۲۰۲۱ رشد صادرات گندم روسیه و تورم مصرف کننده باعث شد فدراسیون روسیه دست به محدودسازی صادرات گندم و اعمال تعرفه‌های صادراتی بزند. یکی دیگر از دلایل تعیین عوارض صادراتی حمایت از صنایع تکمیلی گندم برای افزایش تولید و صادرات محصولاتی نظیر آرد بوده است.

دریافت ۷۰ درصد مالیات شناور برای حمایت از مصرف‌کنندگان داخلی

در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۱، وزارت اقتصاد فدارسیون روسیه سیستم مالیات شناور را برای صادرات گندم، ذرت و جو  وضع کرد. مالیات شناور توسط وزارت کشاورزی به صورت هفتگی و بر اساس قیمت‌های صادراتی گندم، ذرت و جو که از اول آوریل ۲۰۲۱ به صورت هفتگی در بورس مسکو ثبت خواهد شد، محاسبه می‌شود.

بر این اساس برای صادرات گندم تا قیمت پایه ۲۰۰ دلار در هر تن مالیات اعمال نمی‌شود، در حالی که برای صادرات بیش از این قیمت، مالیات شناور ۷۰ درصد مابه‌التفاوت قیمت صادراتی هفته قبل و قیمت پایه محاسبه خواهد شد.

طبق اعلام دولت روسیه، مالیات های دریافتی در این مکانیسم طی یک سازوکار مشخص در قالب یارانه های حمایتی مجددا به کشاورزان برگردانده می‌شود، همچنین برای تنظیم بازار و تضمین امنیت غذایی از این منابع استفاده خواهد شد.[۱]

کشاورزان با اعمال مالیات شناور متضرر شدند

البته نرخ شناور مالیات بر صادرات گندم روسیه تاثیر قابل توجهی بر سودآوری صادرکنندگان گندم داشته است و با توجه به تغییر هفتگی نرخ عوارض تحت تاثیر قیمت‌های صادراتی این امر برنامه ریزی و پیش بینی پذیری سود صادرات را دشوار کرده است[۲]. به گفته آرکادی زلوچفسکی، رئیس اتحادیه غلات روسیه، کشاورزان غلات روسیه حدود ۱ تریلیون روبل (۱۵میلیارد دلار) به دلیل تعرفه شناور صادرات ضرر کرده‌اند.[۳]

با این وجود به گزارش USDA قیمت گندم روسیه در سال ۲۰۲۳ همچنان در بازارهای جهانی قابل رقابت با سایر کشورها است و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی برای خرید گندم همچنان به واردات از روسیه متکی هستند.[۴]

روسیه امسال ۲۰ میلیارد روبل از تولیدکنندگان خود حمایت کرده است

این در حالی است که دولت روسیه تنها در سال ۲۰۲۳ به منظور حمایت از تولید گندم تنها در دو قسط ۲۰ میلیارد روبل به کشاورزان یارانه پرداخت کرده است.

معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه آندری رازین در خصوص ضرورت حمایت از کشاورزان گفت: حمایت دولتی بر اساس ۲ هزار روبل در هر تن دانه توزیع می‌شود،‌ این تصمیم از تولیدکنندگان غلات حمایت خواهد کرد و باعث حفظ ثبات در بازار غلات و مواد غذایی می‌شود.[۵]

منابع:

[۱] interfax

[۲] spglobal

[۳] world-grain

[۴] USDA

[۵] interfax

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.