۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۱۲۰ ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: تولید
۳

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا، واردات خودروهای دست دوم را حلال مشکلات فعلی بازار خودرو ندانست و افزود: واردات خودرو، رقابتی در بازار خودرو ایجاد نمی‌کند ولی تا حدی تسکین برای بازار به شمار می‌آید. اگر قرار باشد خودروهای دست دوم با تیراژ بالا وارد شود به خودروسازان ضربه‌ وارد می‌شود و ۱۰۰ هزار خودروی دست دوم هم تاثیر زیادی روی قیمت ندارد و به توسعه صنعت خودرو نیز کمکی نمی‌کند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص واردات خودروهای دست دوم در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: واردات این خودروها در مجموع یک روش پسندیده و معقول نیست. شرکت‌های خودروسازی بزرگ در بخش دولتی و خصوصی داریم و فعالیت خوبی نیز دارند. درست است که برخی با مونتاژ شروع می‌کنند و برخی سازنده هستند، ولی به هر حال شرکت‌های بزرگی به شمار می‌آیند و فعالیت دارند.

واردات خودرو رقابتی در بازار خودرو ایجاد نمی‌کند

مدنی با اشاره به سیاست‌های سال‌های گذشته، ادامه داد: متاسفانه طی چند سال اخیر با سیاست‌های غلطی که داشتیم خودروسازان بزرگ را به زیان‌دهی چشمگیری کشاندیم. همچنین خودروسازان خصوصی نیز که این کار را شروع کردند، دچار دخالت‌های دولت شده‌اند. وقتی صنعت خودروی ما به مشکل برمی‌خورد به جای اینکه خودروهای نو وارد کنیم دست به دامن دست دوم شدیم که اصلا جالب و پسندیده نیست.

مدنی با اشاره به اینکه واردات خودرو رقابتی در بازار خودرو ایجاد نمی‌کند افزود: متاسفانه برای رقابتی کردن بازار خودرو به سمت واردات خودروهای دست دوم روی آوردند. اگر اجازه ندهیم چیزی که توسط خودروسازان می‌تواند حاصل و صرف توسعه آن‌ها شود و در جیب واردکننده نرود، از روی ناچاری خودروی دست دوم وارد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر من، واردات خودروهای دست دوم درد را ریشه‌ای حل نخواهد کرد؛ البته ممکن است تا حدی تسکین برای بازار به شمار بیاید. به دلیل اینکه اگر قرار باشد خودروهای دست دوم با تیراژ بالا وارد شود ضربه‌ به خودروسازان دولتی و خصوصی وارد می‌کند. بنابراین رشدی در این صنعت نخواهیم داشت.

تعرفه و میزان واردات خودروهای دست دوم در قیمت آن تاثیرگذار است

مدیرعامل اسبق سایپا اضافه کرد: اگر واردات خودروهای نو سالی به تعداد ۵۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو ادامه یابد به تنظیم بازار بیشتر کمک می‌کند تا خودروهای دست دوم که در شان ما هم نیست. ولی اگر از روی ناچاری برای تنظیم بازار این کار انجام می‌شو‌د آن هم در تیراژ انبوه و در کوتاه‌مدت شاید یک مقدار بازار را تامین کند ولی در درازمدت نقش زیادی برای توسعه صنعت خودروی ما نخواهد داشت. اگر ۱۰ درصد تولید داخل را به واردات خودروهای نو اختصاص می‌دادیم هم به روزتر و هم فضای رقابتی بهتر می‌شد و اثرات آن در مجموع مثبت‌تر به چشم می‌آید.

مدنی در خصوص اینکه واردات خودرو در قیمت خودروهای داخلی چه تاثیری خواهد گذاشت، گفت: در رابطه با قیمت خودروها ممکن است تاثیراتی داشته باشد ولی واقعیت این است باید بررسی شود. خودروهای وارداتی با چه تعرفه‌هایی وارد می‌شوند. اگر قرار است خودروهای ۲۵ هزار دلاری دست دوم که از کشورهای منطقه همچون دبی و ابوظبی یا ترکیه وارد شود و تبدیل به ماشین ده هزار دلاری شود که این ماشین بخواهد تعرفه بخورد باز همان قیمت چند میلیارد تومانی که برخی از خودروهای نو داخلی دارند، می‌شود. عملا نمی‌شود قیمت را در آینده پیش‌بینی کرد و به تعداد خودرویی که وارد می‌شود، بستگی دارد.

قوانین برای اثربخشی باید چندسال استمرار داشته باشند

وی اضافه کرد: امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنیم. اگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو هم تولید شود باز ۱۰۰ هزار خودروی دست دوم تاثیر زیادی روی قیمت ندارد. به هیچ وجه هم رقیب خودروسازان داخلی نیستند چون آنها قیمت کارخانه‌ای پائینی دارند ولی در بازار قیمت بالایی به خود اختصاص می‌دهد.

مدنی در پایان خاطرنشان کرد: از این شاخه به آن شاخه پریدن طی دو سال امری ناپسند است. قوانین برای اینکه بتواند اثربخشی مشخصی داشته باشد، باید چند سال و برخی مواقع چند دهه ادامه داشته باشد. ما ظرف یکسال بارها و بارها همه چیز را تجربه کردیم و جواب نگرفتیم و الان هم نمی‌دانیم می‌خواهیم چه کار کنیم.

انتهای پیام/ تولید

  1. لطفا دیگه با مدیران این خودروساز ها مصاحبه نکنید . اعتبار حرفاشون از روی کیفیت محصولاتشون مشخصه!

    ۰۰
  2. ب تولید کننده ضربه میزنه!
    ب درک ضربه میزنه، این همه تولیدکننده ب ما ضربه زد اشکالی نداشت؟

    ۰۰
    • سلام ببخشید شما هر سازی میزنید حکایت تنظیم بازار مرغ شد گفتن مردم بخر بازآر تنظیم بشه خریدن مرغ دار ضرر نکنه ۴۵هزار تا ۵۰ هزار حالا چقدر شد دوبرابر الان هم کدوم سازی میزنن خودرو سازی که فقط اتاق می‌سازه اونم با درجه ورق اخرین ورق که ببخشید حلب روغن نباتی بهتر از اتاق اینها هست الان بهترین قانون تصویب شده خودروهای دست دوم بیاد چون هم قیمت هم مردم میدونن ماشین که سوار شدن امنیت بالای داره اینکه ۲۰ نفر انحصاری کار بکنن بقیه وظیفه بگیرن حتما سوار بشن ویک قطعه خراب میشه میخوای عوضش کنی باید ده میلیون هزینه کنی چرا اینجوری شدیم مگه این قطعات داخل درست نمیکنن چرا یک تسمه تایم ۵میلیون اب میخوره مگه مردم چه گناهی دارن هر قیمت شما بگین کلا کلا این دوتا خودرو ساز تعطیل کنید کشور که ماهواره ب فضا می‌فرسته مطمن باشید ماشین های هم همون ارگان می‌سازه از غرب هم بهتر از واردات هم بهتر ما نباید بگیم خودروسازان داخلی ضرر میکنن بگیم لقمه نونشون کوچکتر میشه مردم راحت میشن پس واردات که بشه بهتر ین کار مردم اون موقع تشخيص میدن از کدوم بخرن جونشون امنیت بالای داره

      ۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.