۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۴۴۸۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ دسته: مسکن کارشناس: شهاب الدین فتحی
۰

توکیو اکنون دستخوش تغییرات پویا است و اقداماتی ازجمله توسعه حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی برای مقابله با بلایای طبیعی، ایجاد شهری کم‌کربن، منظره شهری جذاب و ترویج ساخت مسکن مناسب را در دستورکار قرار داده است. چشم‌انداز شهری توکیو، سیاست‌های کلی برنامه‌ریزی این شهر را شرح می‌دهد که شامل ۳ موضوع کلی سیاست‌های اصلی، سیاست‌های طرح جامع بخش‌های پنج‌گانه و برنامه‌ریزی مسکن می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد چشم‌انداز برنامه‌ریزی شهری، تصویر مطلوبی است که برای یک شهر در نظر گرفته می‌شود و کمک می‌کند جایگاه آینده شهر را بهتر بشناسیم، از فرصت‌های آن بهره گیریم و برای مقابله با تحدیدهای احتمالی آماده شویم. با این تعریف، سند چشم‌انداز برنامه‌ریزی شهری توکیو سیاست‌های اساسی برنامه‌ریزی شهری را برای رسیدن به شهر موردنظر ترسیم کرده است.

هدف این برنامه‌ریزی ساخت شهری جذاب، مرفه و پیشرو از نظر محیط‌زیست به‌عنوان الگویی برای جهان است. از مهم‌ترین مولفه‌های این چشم‌انداز ایمنی و تاب‌آوری در برابر زلزله در کنار تقویت منظر شهری است. چشم‌انداز برنامه‌ریزی شهری توکیو در سال ۲۰۰۱ تدوین شد و در سال ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ مورد بازنگری قرار گرفت تا وضع موجود توکیو را بهتر انعکاس دهد.

راهبردهای اصلی سند چشم‌انداز برنامه‌ریزی توکیو چیست؟

این سند شامل ۳ راهبرد اساسی زیر است:

  • بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای: تشکیل شبکه‌‌ای متعادل از بزرگراه‌های شعاعی و دایره‌‌ای برای حل تراکم ترافیک در توکیو و کلان شهر توکیو، برای دستیابی به‌‌این هدف، توسعه سه‌راه حلقه‌‌ای کلان شهر شامل مسیر حلقه مرکزی بزرگراه کلانشهر توکیو، جاده حلقه بیرونی توکیو و جاده حلقه مرکزی شهر پیشنهاد شده است. ‌‌این مسیرها با توجه به ترکیب عملکرد منطقه‌‌ای و شهری که دارد به پراکندگی جمعیت کمک نموده و دسترسی از مناطق دیگر توکیه به مراکز اصلی را فراهم می‌کند.
  • تبدیل‌شدن به یک شهری کم‌کربن: با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و ایجاد فضاهای سبز در میان شهر بخشی از این هدف عملی می‌شود، همچنین در برخی شهرها فضاهای کار در نزدیکی فضاهای مسکونی قرار گرفته تا میزان عبور و مرور، ترافیک و مشکلات ناشی از آن کاهش یابد.
  • ساختار کلان‌شهر دایره‌ای: استفاده از ساختار کلان‌شهر دایره‌‌ای برای کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و در نهایت منطقه‌‌ای توجیه می‌شود. همچنین محلات برای فشرده‌تر شدن سازماندهی می‌شوند و عملکردهای ضروری شهری در اطراف ایستگاه‌ها یا سایر مکان‌های اصلی متمرکز می‌شود. از مهم‌ترین اقدامات توکیو برای تأسیس جاده‌ها، ایستگاه‌های حمل‌ونقل داخل‌شهری و از همه مهم‌تر خارج شهری است، برای این کار مناطقی را به‌عنوان مناطق اولویت‌دار توسعه انتخاب نموده و دسترسی و امکانات این مناطق را تقویت کرده‌اند.

تقسیم کلان‌شهر توکیو به بخش‌های پنج‌گانه

سند چشم‌انداز شهری توکیو در راستای توسعه کلان‌شهر توکیو، این کلان‌شهر را به پنج بخش تقسیم می‌کند که هر بخش نقشی مشخص دارد. این بخش‌ها شامل منطقه اسکله خلیج توکیو، هسته مرکزی، منطقه محیط شهری، منطقه همکاری شهرها و منطقه حفاظت و بهره‌برداری محیط‌زیست هستند. هر بخش ملزم به تدوین برنامه سیاستی ویژه‌ای است که طرح جامع برنامه‌ریزی شهری نامیده می‌شود و باید چهار سیاست کلی را برای تحقق چشم‌انداز در نظر گیرند:

  1. پایبندی به چشم‌انداز کلی: منظور تصویر آینده شهر است که طرح جامع باید برای تحقق آن و فراهم ‌کردن زمینه‌های رسیدن به چشم‌انداز تدوین شود.
  2. توسعه شهری: که بر اساس قانون نوسازی شهری است و مناطقی که باید بازآفرینی شوند در آن معین شده است.
  3. توسعه و بهبود مناطق مسکونی: یک طرح جامع بلندمدت برای بهبود مناطق مسکونی که مطابق آن باید اقدامات ویژه‌ای برای عرضه مسکن و زمین‌های مسکونی در نواحی شهری صورت گیرد.
  4. سیاست برای کاهش اثرات بلایای طبیعی: سیاستی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در مناطق شهری و مناطق نیازمند توسعه که مناطق اولویت‌دار در آن تعیین شده است.

مسکن از اولویت‌های برنامه‌ریزی در سند چشم‌انداز توکیو

توسعه و برنامه‌ریزی مسکن یکی از اولویت‌های اساسی چشم‌انداز برنامه‌ریزی شهری توکیو است و به منظور همکاری بیشتر ساکنان و شاغلان محلات توکیو از جهات مختلف به این امر پرداخته است و دستورالعملی برای شهرداری‌ها در تهیه طرح‌های خود برای مسکن ارائه کرده است. سیاست‌های مسکن توکیو در ۱۰ سال آینده بر پایه دو دیدگاه زیر بنا شده است:

  1. ایمنی و امنیت مسکن: با توجه به زلزله خیز بودن کشور ژاپن و شهر توکیو در این منطقه ایمنی ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین برای مقابله با زلزله‌های بزرگ و ساخت و سازهای غیر اصولی سیاست‌هایی برای تضمین امنیت بیشتر ساکنان اتخاذ می‌شود. همچنین برای مقابله با کاهش نرخ زادوولد و پیری جمعیت توسعه مسکن مناسب برای همه‌ی شهروندان توکیو از کودک تا سالمند را درنظر می‌گیرد.
  2. توسعه مسکن و جوامع برای نسل‌ها: باتوجه‌به پیش‌بینی کاهش جمعیت و اهمیت کاهش بارهای زیست‌محیطی ابتکاراتی در جهت ایجاد مسکن باکیفیت و پایدار برای نسل‌های آینده که در کل کشور ژاپن قابل استفاده باشد در نظر گرفته می‌شود. این مورد شامل سه قانون اساسی از جمله بهبود مسکن باکیفیت در محیط مناسب، بهبود شرایط بازار مسکن و ایمن سازی مسکن است.

منبع: چشم انداز برنامه ریزی شهری توکیو

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.