۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۴۶۶۳ ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین و ونزوئلا به تازگی و درپی سفر رئیس جمهور ونزوئلا به پکن، ضمن ارتقاء روابط خود به «شریک راهبردی در هر شرایط» توافقات دوجانبه متعددی در زمینه‌های اقتصاد، تجارت و گردشگری منعقد کرده‌اند. همکاری در توسعه طرح راه ابریشم چین و تامین انرژی، بزرگترین امتیازهای توسعه روابط چین با ونزوئلاست که قصد عضویت در گروه بریکس را نیز اعلام کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تلویزیون مرکزی چین (CCTV) گزارش داد، شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با نیکولاس مادورو، همتای ونزوئلایی، توافق نامه‌های همکاری دوجانبه در زمینه‌های اقتصاد، تجارت و گردشگری امضا کردند. این دو کشور همچنین قراردادهایی در زمینه علم و فناوری، هوانورد‌های غیرنظامی و هوافضا امضا کرده‌اند.

چین روابط خود با ونزوئلا را به یک «شریک راهبردی در هر شرایط» ارتقا داد

این دو کشور در اولین سفر مادورو به پکن در پنج سال گذشته با وجود روابط تیره چین با غرب، برای مذاکرات انرژی و بازپرداخت بدهی با یکدیگر ملاقات کردند. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان و بزرگترین طلبکار ونزوئلای نفت‌خیز است. دو کشور روابط گرم طولانی‌ مدتی دارند که در خرید منظم نفت چین دیده می‌شود. با وجود تحریم‌های آمریکا، چین از طریق معامله وام در ازای نفت و سرمایه‌گذاری از این کشور آمریکای لاتین دچار کمبود نقدینگی حمایت مالی می‌کند.

چین روز چهارشنبه روابط خود با ونزوئلا را به یک «شریک راهبردی در هر شرایط» ارتقا داد که معمولا محدود به چند کشور منتخب است. داده‌های ایندپندنت نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان بیش از ۱۰ میلیارد دلار به ونزوئلا بدهکار است. رسانه‌های دولتی گزارش دادند که شی گفته است دو کشور «دوستان خوبی با اعتماد متقابل» و توسعه مشترک هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد که سال آینده پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک این دو خواهد بود.

چین با بیش از ۳۰ سازمان بین‌المللی قراردادهای همکاری «کمربند و جاده» دارد

رسانه‌های چینی با اشاره به کنفرانس ماه آینده در چین از مادورو نقل قول کردند که ونزوئلا از طرح کمربند و جاده چین برای تقویت زیرساخت‌های تجاری حمایت می‌کند. چین اعلام کرده است که با بیش از ۱۵۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین‌المللی قراردادهای همکاری «کمربند و جاده» دارد.

وی همچنین گفت که ونزوئلا مایل است از نزدیک با چین در چارچوب‌های چندجانبه مانند گروه بریکس و سازمان ملل متحد همکاری کند. ونزوئلا خواستار عضویت در بریکس نیز هست که اخیرا گسترش پیدا کرده است.

در بیانیه مشترک وزارت خارجه چین که روز پنجشنبه منتشر شد، آمده است ونزوئلا مایل به پیوستن به موسسات مالی و طرح‌های همکاری مالی مانند بانک توسعه جدید که توسط بریکس ایجاد شده است، است. همچنین این کشور به حمایت از بین‌المللی کردن یوان ادامه خواهد داد.

چین مایل است از ساخت مناطق ویژه اقتصادی در ونزوئلا حمایت کند

ونزوئلا در این بیانیه اعلام کرد به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد با بزرگترین ذخایر نفت و چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان، توانایی این را دارد که سهم مهمی در برنامه انرژی بریکس داشته باشد.

چین اعلام کرد که مایل است از ساخت مناطق ویژه اقتصادی در ونزوئلا حمایت کند و هر دو کشور توافق کردند که تجارت دوجانبه را بیشتر توسعه دهند و تنوع کالاهای تجاری را بیشتر کنند. در این بیانیه آنها همچنین گفتند که توافقنامه های هوانوردی و هوافضا شامل پروازهای آینده بین کشورها و همکاری در پروازهای فضایی است. این کشورها همچنین توافق کردند که همکاری بین نهادهای قانونگذاری را برای تقویت مبادلات در زمینه قانون‌گذاری و حکمرانی تقویت کنند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.