۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۳۸۷ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

کشور های عضو اوپک و ۱۱ کشور غیر عضو، در بیستم آذر ماه سال گذشته به توافقی دست یافتند که طی آن حدود ۲ میلیون بشکه نفت تولیدی این کشورها کاهش می یافت. کمک به افزایش قیمت نفت، کاهش میزان ذخایر جهانی و همچنین به وجود آمدن تعادل بین عرضه و تقاضا از جمله اهداف این توافق بود.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

این سازمان همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذر)، تولید کنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیر عضو از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون به شمار می رود.

بر اساس این توافق بنا شد تا ۱.۲ میلیون بشکه از تولیدات کشور های عضو اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه از تولیدات ۱۱ کشور غیر اوپک از جمله روسیه، کاهش یابد.

آخرین آمار منتشر شده توسط اوپک در ماه مارس ۲۰۱۷ (اسفند ۹۵)، حاکی از موفقیت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در کاهش تولید و کمک به افزایش قیمت نفت است.

در نمودار بالا مشاهده می کنید که پس از توافق ۳۰ ام نوامبر ۲۰۱۶، سطح تولیدات اوپک از حدود ۳۳.۳ میلیون بشکه در روز به ۳۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

پس از اجرای این توافق، قیمت نفت خام از حدود ۴۰ دلار به بالای ۵۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد.

به جز کشور ایران که از کاهش تولیدات نفتی در این توافق مستثنی گردید، بیشتر کشورهای عضو اوپک تولید نفت خود را کاهش دادند. گفتنی است بر اساس این توافق، پس از پایان مدت ۶ ماهه، هر یک از کشور ها می توانند به میزان تولید خود تا قبل از توافق برگردند.

عربستان تولید نفت خود را از ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز به زیر ۱۰ میلیون پس از توافق رساند.

کشور عراق نیز علیرغم سیر صعودی تولید نفت این کشور پس از سال های جنگ، به توافق پایبند بوده و تولید خود را کاهش داده است.

دیگر کشورهای مهم عضو اوپک از جمله امارات، کویت، ونزوئلا، الجزیره و قطر نیز بر اساس توافق تولید خود را کاهش داده اند.

همچنین به نقل از رویترز، کمیته فنی اوپک و غیر اوپک پیشنهاد می کند که تولیدکنندگان نفت توافق جهانی برای کاهش عرضه را پس از ماه ژوئن امسال شش ماه دیگر تمدید کنند. در نشست اول اردیبهشت کمیته یاد شده در وین اتریش، ارقام مربوط به پایبندی کشورهای متعهد به کاهش تولید نیز بررسی شد.

سطح پایبندی کشورهای متعهد در ماه مارس امسال در مجموع ٩٨ درصد بوده که نسبت به ماه فوریه سال جاری میلادی بهبود یافته است. در نشست یاد شده همچنین میزان پایبندی کشورهای عضو اوپک به توافق کاهش تولید بررسی و میزان پایبندی در سطح ١٠٣ درصد اعلام شد که با تازه ترین گزارش ماهانه اوپک همخوانی دارد.

نشست ۱۷۲ ام اوپک، قرار است در ۲۵ می ۲۰۱۷ (۵ خرداد) برگزار شود. شنیده ها حاکی از این است که کشورهای مهم این سازمان علیرغم مخالفت های اولیه با چنین کاهشی، خواستار تمدید مجدد ۶ ماهه این توافق هستند.

ابراز امیدواری عربستان، کویت و روسیه به تمدید توافق اوپک در نشست آتی

‎به گزارش رویترز، عربستان و کویت به طور آشکار اعلام کردند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قصد دارد توافق کاهش تولید نفت را تمدید کند.

‎خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در نشستی در امارات، گفت: اعضای اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید اتفاق نظر دارند و تعدادی از کشورهای عمده تولیدکننده نفت برای تمدید توافق به موافقت های اولیه رسیده اند، زیرا برخلاف سطح بالای پایبندی ها، ما هنوز به نتیجه دلخواه خود درباره سطح دخیره سازی ها نرسیده ایم.

‎عصام المرزوق، وزیر نفت کویت نیز اعلام کرد که انتظار دارد توافق یادشده برای نیمه دوم سال جاری میلادی تمدید شود.
به گفته وزیر نفت کویت، روسیه به تعهد خود پایبند بوده است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که بازار نفت در پی توافق کاهش تولید رو به بهبود بوده است و مازاد جهانی عرضه نفت در حال کاهش است. وی از تصمیم این کشور برای تمدید این توافق سخن نگفت.

‎وی افزود: تمدید توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت، بستگی به نشست بیست و پنجم مه (چهارم خرداد ماه) کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان دارد. بازار از ابتدای مارس رو به بهبود بوده است، وضعیت روز به روز با ثبات تر می شود و میزان تزلزل در بازار کاهش یافته است.

به گزارش بلومبرگ، محمد بارکیندو دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گفت: کشورهای تولیدکننده نفت به پایان دوره مازاد عرضه نفت و بازگشت توازن به بازار نزدیک می شوند و این سازمان ماه آینده درباره تمدید توافق کاهش تصمیم گیری خواهد کرد.
به اعتقاد بارکیندو، این اقدام گروهی اکنون اوپک را در مسیر درستی قرار داده و تاثیر مثبت آن ادامه خواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.