۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۶۷۰ ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰ دسته: پول و بانک نام نویسنده: احسان راکعی
۰

«سودآوری» یکی از معیارهای بررسی عملکرد بانک‌هاست و بررسی صورت مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ بانک‌ها نشان می‌دهد که بانک‌های ملت و پاسارگاد پرسودترین بانک‌ها و آینده و سرمایه همچنان زیان‌ده‌ترین بانک‌ها هستند. همچنین بیشترین رشد سودآوری بانک‌ها طی یک سال اخیر متعلق به دو بانک پارسیان و گردشگری بوده است.

 مسیر اقتصادبانک‌های خصوصی به طور معمول صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر می‌کنند و عملکرد مالی آن‌ها پیش روی تحلیلگران و مسئولین قرار دارد. بررسی صورت‌های مالی حسابرسی شده اغلب این بانک‌ها در سال منتهی به ١٤٠١ حاكی از این امر است كه بانک‌های ملت و پاسارگاد همچنان جز پرسودترین بانک‌ها محسوب می‌شوند و بانک‌ آینده و سرمایه همچنان جز زیان‌ده‌ترین بانک‌ها هستند. همچنین بیشترین رشد سودآوری بانک‌ها طی یک سال اخیر متعلق به دو بانک پارسیان و گردشگری بوده است.

اكثر سودآوری و رشد بانک‌ها از ناحیه رشد درآمد تسهیلات است

بررسی كفایت سرمایه بانک‌ها همچنان نشان می‌دهد كه تنها ٦ بانک از ١٧ بانک خصوصی و خصولتی كفایت سرمایشان بالاتر از میزان مجاز است و ١١ بانک همچنان از پایین بودن كفایت سرمایه رنج می‌برند. هر چند كه كیفت كفایت سرمایه بانک‌هایی كه نسبتشان بالاتر از حد مجاز است، به لحاظ درجه نقد‌پذیری جای بحث دارد.

همچنين بررسی دلايل سودآوری اكثر بانک‌ها نشان می‌دهد که اكثر سودآوری و رشد بانک‌ها از ناحیه رشد درآمد تسهیلات (عمدتا از جنس عقد مرابحه) بوده است. البته به جز بانک پارسیان، گردشگری، شهر و صادرات كه درآمدهای غیرعملیاتی ناشی از فروش وثایق تملیكی وزن بیشتری در سودآوری چنین بانک‌هایی داشته است.

رشد درآمدهای كارمزدی هم در رشد سودآوری بانک‌ها طی یكسال اخیر بی‌تاثیر نبوده كه كسب درآمد بیشتر از این محل منجر به ورود جریان نقد بیشتری برای بانک‌ها خواهد شد و این به نظر می‌تواند برای بانک‌ها خیلی هم خوب باشد. در شکل زیر مقایسه سود (زیان) و نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها منتهی به سال ۱۴۰۱ آورده شده است.

یک بانک را به صرف سودآوری نمی‌توان بانک خوبی تلقی كرد

باید در نظر داشت اگر رشد درآمد تسهیلات بانک‌ها بابت تسویه تسهیلات قبلی و وصول مطالبات باشد خیلی هم خوب است البته اگر واقعا جریان نقد وارد بانک شود. چرا که خیلی از مطالبات وصول شده بانک‌ها فیک انجام می‌شود. اما اگر عمدتا بابت اعطای تسهیلات جدید باشد، از آن جایی كه عمدتا به صورت مرابحه پرداخت شده و سود آن به صورت تعهدی شناسایی می‌شود، باید گفت كه درآمدزایی بانک‌ها از كیفیت چندان مناسبی برخوردار نخواهد بود.

بنابراین باید در نظر داشت، كه یک بانک را صرفا به دلیل سودآوری نمی‌شود بانک خوبی تلقی كرد، چرا که آیتم‌های مختلفی بر كیفیت آن تاثیر‌گذار هستند كه مهمترین آن نقدینگی است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.