۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۹۴۹ ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات
۰

مهدی موحدی بک‌نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی، با اشاره به ثبت و پذیرش اطلاعات معاملات اقتصادی از سامانه‌های جامع تجارت، ثامن و ستاد گفت: سامانه مودیان اطلاعات این سامانه‌ها را دریافت می‌کند اما ممکن است صورتحساب‌ها با استاندارد این سامانه همخوانی نداشته و نیازمند ارزیابی غیرسیستمی باشد. همچنین چالش ناهمخوانی شناسه کالاهای داخلی و خارجی برای درج در صورتحساب‌هالی الکترونیکی کماکان وجود دارد.

مهدی موحدی بک‌نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور و سرپرست مرکز تنظیم مقررات این سازمان، در گفتگو با مسیر اقتصاد پیرامون سامانه مودیان و ارتباط آن با سامانه‌های مشابه نظیر سامانه جامع تجارت و سامانه ستاد گفت: از سمت سازمان امور مالیاتی برای پذیرش و ثبت اطلاعات سامانه جامع تجارت، سامانه‌ ثامن و ستاد هیچ مشکلی وجود ندارد. اما برخی از متولیان سامانه‌های مذکور معتقدند که این سامانه‌ها برای فلسفه‌ی خاصی شکل گرفته‌اند و اگر آن‌ها بخواهند طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی و اعتبارسنجی آن عمل کنند، شاید مقدمات و انعطاف لازم را نداشته باشند.

تبادل اطلاعات سامانه جامع تجارت با سامانه مؤدیان چگونه خواهد بود؟

سرپرست مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که اطلاعات دریافتی از سایر سامانه‌ها بر اساس چه پیکربندی (فرمت) است، گفت: شرکت‌ها ممکن است در سامانه جامع تجارت تبادلات خود را ثبت کنند، اما ما طالب این هستیم که سامانه جامع تجارت این اطلاعات را متناسب با استانداردهای صورت‌حساب‌های الکترونیکی سازمان امور مالیاتی برای ما ارسال بکند. کما اینکه هم اکنون چنین صورتحساب‌هایی برای سازمان امور مالیاتی از سامانه جامع تجارت رسیده و رد نشده است. اما ممکن است برخی از این صورتحساب‌ها رد شود، چون تمامی فیلدهای مورد نیاز صورتحساب الکترونیکی که مدنظر سازمان مالیاتی است به طور کامل ثبت نشده است.

موحدی در مورد راهکار دریافت اطلاعات بین سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت گفت: سازمان مالیاتی باید با سامانه جامع تجارت وارد تعامل بشود تا اطلاعات به طور کامل ثبت و برای سازمان ارسال شود. حال اگر این اتفاق نیفتاد راهکار دیگر ایجاد یک الزام قانونی برای سامانه‌ جامع تجارت در مورد ارسال صورتحساب‌ها است که این مورد در لایحه تسهیل تکالیف مودیان دیده شده است. اگر هیچ کدام از موارد قبلی موفق نبود، در نهایت الزام برای مودی ایجاد می‌شود که صورتحساب‌های الکترونیکی را مستقیما یا از طریق شرکت‌های معتمد برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

تفاوت شناسه تجاری کالاها و شناسه داخلی مشکل سامانه مودیان

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به تفاوت شناسه کالاهای وارداتی با شناسه‌های داخلی و رفع این چالش در صورتحساب‌های الکترونیکی گفت: یک الگوی وارداتی و اطلاعات ناشی از آن وجود دارد که این اطلاعات در صادرات برای اطمینان از عدم بیش‌اظهاری برای استرداد مالیات و واردات برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده اهمیت دارد.

وی افزود: در مورد صادرات لازمه این است که صورتحساب طبق اظهارنامه صادراتی پذیرفته شود، اما معمولا این اظهارنامه‌ها با اظهار گمرک متفاوت است لذا مجبوریم که ارزیابی غیرسیستمی انجام دهیم. از سوی دیگر در مورد واردات مشکل اساسی این است که اطلاعات کالای وارداتی بر اساس کد HS گمرک است در حالی که در سامانه مودیان شناسایی کالا و خدمت با شناسه متفاوتی انجام می‌گیرد و هیچ مسیری برای تبدیل این دو شناسه به یکدیگر وجود ندارد. لذا دریافت اطلاعات از گمرک فعلا به شکل حداقلی صورت خواهد گرفت تا بتوان در آینده شناسه کالایی HS را دقیقتر کرد و بر اساس آن اعتبار مالیاتی در نظر گرفت.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.