۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۴۴۶ ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سیدسجاد پادام مدیر کل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بحران صندوق‌های بازنشستگی را یک بحران خزنده دانست و افزود: در یک دهه اخیر بودجه عمومی کشور ۵۷۰ درصد رشد یافته در حالی‌که میزان رشد وابستگی صندوق‌ها به بودجه عمومی ۱۲۰۰ درصد بوده است. انتظار می‌رود با ادامه روند فعلی وابستگی صندوق‌ها به بودجه در یک دهه آتی بیش از ۲ برابر شود و به حدود ۳۰ درصد کل هزینه‌های آن‌ها برسد.

سیدسجاد پادام مدیر کل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: بحران صندوق‌های بازنشستگی پدیده‌ای نیست که بگوییم امسال، سال بعد و یا به‌طور کلی در آینده نزدیک ما را می بلعد؛ ولی به آرامی و به صورت خزنده بر توسعه کشور اثر خواهد گذاشت؛ کما اینکه الان هم اثر خود را گذاشته است.

مستحکم سازی صندوق‌ها برای جلوگیری از بروز چالش‌های آینده، ضروری است

پادام بیان کرد: امروز ما در رابطه با صندوق‌های بازنشستگی، در بحران بسر می‌بریم، وقتی می‌گوییم بحران، این به معنای سقوط نیست ولی هشدار بروز چالش‌های بزرگ در آینده است؛ چرا که امروز وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی به شدت زیاد است و به مقدار حدود ۱۶ درصد رسیده و روند آن افزایشی است.

وی افزود: شاید امروز بتوانیم به نحوی با اوضاع بد بسیاری از شاخص‌های مربوط به صندوق‌های بازنشستگی کنار بیاییم ولی در افق یک دهه آینده به شدت به مشکل خواهیم خورد. اگر از امروز اقداماتی نظیر مستحکم سازی را شروع کنیم، باعث می‌شود که این اتفاقات به تعویق بیفتد و دست کم با بحران‌های پیش‌بینی شده دیگر ما تلاقی نداشته باشد.

افزایش ۱۲۰۰ درصدی وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی

مدیر کل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت کار گفت: کل بودجه ما از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۲ حدود ۵۷۰ درصد رشد پیدا کرده است؛ در حالی‌که وابستگی صندوق‌ها به بودجه عمومی ۱۲۰۰ درصد افزایش یافته است؛ یعنی سرعت افزایش وابستگی صندوق‌ها به بودجه عمومی کشور، حدود ۲ برابر رشد خود بودجه است؛ با نرخ رشد فعلی، وابستگی این صندوق‌ها به بودجه در دهه آینده حدودا دو برابر خواهد شد؛ یعنی این ۱۶ درصد احتمالا حدود ۳۰ درصد می‌شود. این وابستگی ۳۰ درصدی و افزایش یافته به معنای کاستن سهم‌هایی از بودجه عمومی نظیر اشتغال، عمران و توسعه زیر ساخت‌ها و تخصیص آن‌ها برای پرداخت بدهی‌های نظام بازنشستگی است.

وی ادامه داد: ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان در قالب پرداخت‌های یک دوازدهم ماهانه، به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و فولاد اعطا کرده‌ایم و این در صورتی است که در همین سال کل بودجه اشتغال ما که سازمان برنامه و بودجه به صورت نقدی پرداخت کرده، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. باید در نظر داشته باشیم که کاهش سهم بودجه اشتغال، انواع و اقسام فساد و آسیب‌های اجتماعی و فقر را به دنبال خواهد داشت که این یک مسئله بسیار مهم و خزنده است.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.