۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۷۷۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

امارات یکی از کشورهایی است که در آستانه عضویت در گروه بریکس قرار دارد و در جهت تقویت روابط خود با کشورهای این گروه، به تازگی یک پیمان پولی دوجانبه با چین منعقد کرده است. بر اساس توافق جدید، قرارداد سوآپ ارزی دو کشور تا سالانه حدود ۵ میلیارد دلار تمدید می‌شود و دو کشور در حوزه انتشار ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی، همکاری خواهند کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد در بخش عمده‌ای از سال جاری، بلوک بریکس به یک نقطه گفتگوی عظیم ژئوپلیتیکی تبدیل شده است. در واقع، گسنرش فزاینده آن جهان را تحت تأثیر قرار داده است. تب و تاب بریکس با برنامه توسعه ۶ کشوری که نقطه عطف اجلاس سران سالانه ۲۰۲۳ بود، به اوج خود رسید. این اتحاد اقتصادی سلطه آمریکایی را به چالش کشیده است. یکی از مهمترین تهدید‌ها برای سلطه آمریکا، تضعیف دلار و کنار گذاشتن آن از معاملات بین‌المللی است. اعضای بریکس بارها علاقه خود به کنار گداشتن دلار را نشان داده‌اند.

انعقاد پیمان پولی دوجانبه ۵ میلیارد دلاری چین و امارات

در بحبوحه گسترش اتحاد اقتصادی بریکس، امارات و چین یک قرارداد سوآپ ارزی و مشارکت بانک مرکزی ارز دیجیتال (CBDC) را امضا کردند. به طور خاص، کشورها از تمدید قرارداد سوآپ ارزی خبر دادند. همچنین یک یادداشت تفاهم (MoU) برای مشارکت در توسعه CBDC امضا شد. این قرارداد توسط خالد محمد بالاما، فرماندار CBUAE و پان گونگ‌شنگ، رئیس بانک خلق چین، امضا شد. ارزش سوآپ ارزی ۱۸ میلیارد درهم یا ۳۵ میلیارد یوان، معادل حدود ۵ میلیارد دلار آمریکا خواهد بود. هدف دو توافقنامه افزایش روابط و همکاری های دوجانبه در پنج سال آینده خواهد بود.

گفته می‌شود این اقدام تلاشی برای افزایش چشمگیر همکاری‌های ملی و دوجانبه است. توافق‌ها بر حوزه‌های اقتصادی و مالی دیجیتال تأکید دارند. مخصوصاً چین در زمینه یوان دیجیتال موفقیت چشمگیری داشته است. دیگر کشورهای عضو بریکس هم قدم‌هایی برای راه‌اندازی رمزارز ملی برداشته‌اند. این‌ها اندیشه ایجاد یک رمزارز به عنوان جزئی از عناصر اصلی بریکس را تقویت می‌کند.

امارات دعوت بریکس را پس از صادر شدن آن در ماه اوت پذیرفت. البته اماراتی‌ها نمی‌توانند تا آغاز سال ۲۰۲۴ به طور رسمی وارد بلوک شوند. به نظر می‌رسد این کشور به طور پیش‌دستانه در حال استحکام موقعیت خود در بلوک است. چنین اقداماتی منجر به افزایش دستاوردها در ماه‌های ابتدایی عضویت خواهد شد.

 منبع: واچر گورو

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.