۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۵۴۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی
۰

با هدایت بسیاری از منابع گازی جهان به سمت اروپا، این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم درگیری اوکراین، کشورهای آسیایی با کمبود و در نتیجه بحران انرژی مواجه شوند. سیاست‌گذاران آسیایی با آگاهی کامل از این موضوع، تلاش‌های بسیاری برای افزایش ظرفیت‌های گاز طبیعی و LNG به عنوان ابزاری برای تضمین ثبات منابع انرژی داخلی خود انجام داده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای آسیایی آماده ورود به یک بحران انرژی بالقوه جهانی دیگر می‌شوند. اروپا همچنان با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کند و کشورهای آسیایی به ویژه آنهایی که شدیدا به واردات سوخت‌های فسیلی وابسته هستند، دلایل زیادی برای نگرانی در مورد خاموشی‌های احتمالی دارند. هنوز هم درد ناشی از بحران سال ۲۰۲۲ احساس می‌شود، از همین روی دولت‌های این قاره در حال برداشتن گام‌های پیشگیرانه جهت آمادگی کافی در زمستان هستند. بنابراین، انتظار می‌رود منابع گازی و گاز طبیعی مایع (LNG) نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت و ثبات انرژی جهانی ایفا کند، واقعیتی که بیشتر سیاست‌گذاران آسیایی نیز نسبت به آن آگاه هستند.

تلاش فزاینده کشورهای آسیایی برای تامین امنیت انرژی

پس از بحران اوکراین، سیستم انرژی جهانی از هم گسیخته، مختل و ناکارآمد شده است. هنگامی که برخی کشورها اقداماتی را در راستای قطع گاز روسیه انجام دادند، آسیب‌پذیری خطوط عرضه سنتی آشکار و بسیاری از کشورهای جهان از قیمت‌های سرسام‌آور و کمبود مداوم منابع دچار چالش شدند. با وجود کاهش قیمت گاز طبیعی طی ۱۲ ماه گذشته، این نگرانی وجود دارد که با حذف گاز و زیرساخت‌های روسیه از بازارهای جهانی، زمستان سرد دیگری می‌تواند موجب نوسان شدید در بازار شود.

سیاست‌گذاران آسیایی با آگاهی کامل از این موضوع، تلاش‌های بسیاری برای افزایش ظرفیت‌های گاز طبیعی و LNG خود به عنوان ابزاری برای تضمین ثبات منابع انرژی داخلی خود در مواجهه با بحران احتمالی دیگر انجام داده‌اند. به عنوان مثال، انتظار می‌رود هند واردات LNG روسیه را از سر بگیرد.

مهمتر از آن، در اوایل ماه جاری مقامات ژاپنی پیشنهاد ایجاد ذخایر جهانی گاز طبیعی و LNG را برای کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ارائه کردند. ژاپن به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز طبیعی و LNG در جهان، نسبت به کمبودها با احتیاط رفتار می‌کند. به همین دلیل، چندین راهکار بالقوه، از جمله راه‌حل‌های جدید معامله با اتحادیه اروپا در راستای تقویت همکاری‌های انرژی آنها، به ویژه در زمینه LNG را بررسی کرده است.

به جز ژاپن، چندین کشور آسیایی، در حال توسعه اقدامات مشابه برای گسترش ظرفیت گاز طبیعی خود و آمادگی برای هرگونه بحران یا کمبود آتی هستند که می‌تواند تأثیر شدیدی بر اقتصادهای نوظهور داشته باشد. به عنوان مثال، پاکستان مدت‌هاست که به دلیل زیرساخت‌های ضعیف و نبود فشار پایدار و مطمئن انرژی، گرفتار قطعی برق در مقیاس بزرگ است.

اسلام آباد برای جلوگیری از تخریب مداوم سیستم انرژی کشور و آمادگی برای هرگونه کمبود بالقوه جهانی، افزایش تحویل گاز طبیعی مایع از قطر، به عنوان بزرگترین صادرکننده LNG جهان را درخواست کرده است. این موضوع در کنار پروژه پاکستان استریم، تلاش مشترک با دولت روسیه برای بازسازی زیرساخت‌های انرژی، اسلام آباد را در حل قطعی برق امیدوار کرده است.

همچنین، بنگلادش به طور مشابه گسترش ذخایر گاز طبیعی و LNG را در اولویت سیاست خود قرار داده‌ است. اخیراً، دولت این کشور قراردادهایی با ژاپن، عمان و قطر و همچنین شرکت‌هایی از هند، روسیه و چین برای محموله‌های عظیم گاز و LNG امضا کرده است. هرچند برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که این حرکت نشان دهنده رویکرد سرسختانه نسبت به برنامه انتشار کربن صفر است و باید توجه داشت که بنگلادش با همکاری نزدیک با امارات متحده عربی گام‌های امیدوارکننده‌ای در راستای توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته است. این معاملات بازتابی از رویکرد بنگلادش در انتقال انرژی نیست، بلکه بر اهمیت حیاتی گاز طبیعی و LNG برای امنیت انرژی و مقرون به صرفه بودن انرژی جهانی و داخلی تاکید دارد.

احتمال انتقال زمستان سخت به آسیا

با روند رو به افزایش گاز طبیعی در سراسر آسیا، از جمله توسعه اخیر زیرساخت‌های LNG در کره جنوبی، تایوان و هند، جای تعجب نیست که کنفرانس Gastech امسال در سنگاپور با محوریت گاز و LNG برگزار شود. این همایش با حضور سیاست‌گذاران برجسته و مدیران انرژی جهان، رویدادی حیاتی برای بحث در مورد فرصت‌های جدید در بخش انرژی و ترسیم استراتژی صنعتی فراهم می‌کند که می‌تواند به بسیاری از کشورها کمک کند تا از کمبود و نوسانات سال‌های آینده جلوگیری کنند.

در این میان، انتظار می‌رود کشورهای آسیایی به پیشرفت‌ها در صنعت گاز طبیعی و LNG ادامه دهند، در حالی که کاملاً آگاه هستند که بحران انرژی در سال ۲۰۲۲ باعث تغییر تمرکز دولت‌ها و شرکت‌ها به سمت امنیت انرژی شده است. در عین حال، آنها بدون شک روی انتقال به انرژی کم‌کربن کار خواهند کرد، اگرچه این فرآیند می‌تواند بسیار گران و غیرقابل پیش‌بینی باشد. با وجود قطعی برق کنونی در بسیاری از کشورهای جهان و همچنین تقاضای بالا برای سوخت‌های فسیلی، ادامه احتمالی و حتی تشدید بحران انرژی در سال گذشته همچنان روی میز باقی مانده است. ماه‌های آینده نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی تا چه اندازه آماده هستند.

منبع: ژئوپلیتیکس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.