۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۷۰۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته و به دلیل احتمال وقوع پدیده آب و هوایی ال‌نینو با تبعاتی از جمله خشکسالی و قحطی، دولت هند در پی حمایت بیشتر از تولید محصولات کشاورزی است. در همین راستا برنامه‌ریزی شده است که تولید غلات و دانه‌های خوراکی اعم از برنج، ذرت، حبوبات، خردل، دانه‌های روغنی و نیشکر نسبت به سال گذشته ۲.۶ درصد افزایش یابد و به رقم ۳۳۲ میلیون تن برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند قرار است تا پایان سال زراعی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴، میزان تولید غلات و دانه‌های خوراکی را به ۳۳۲ میلیون تن برساند که این رقم، حاکی از افزایش ۲.۶  درصدی نسبت به سال قبل است.

به گفته وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان هند، این حجم تولید شامل ۲۹.۲۵ تن حبوبات، ۴۴ تن دانه‌های روغنی و ۱۷ تن ارزن است که با هدف تامین امنیت غذایی به دلیل مصون ماندن از تاثیرات پدیده ال‌نینو (تعییرات آب و هوایی که بحران‌هایی از قبیل سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی را به همراه دارد) هدف‌گذاری شده است.

رشد و توسعه کشاورزی موجب رشد متوسط سالانه ۴.۶ درصدی در شش سال گذشته در این کشور شده است که در نهایت توسعه اقتصادی کلی کلان را به همراه دارد.

راهبرد افزایش تولید غلات چیست؟

راهبردی که دولت هند برای افزایش سطح زیر کشت غلات و دانه‌های خوراکی به کار گرفته، کشت مخلوط و تولید انواع محصول در کنار افزایش بهره‌وری به کمک معرفی ارقام پرمحصول و اتخاذ شیوه‌های زراعی مناسب در مناطق کم‌بازده است.

بر این اساس، پیش بینی می‌شود امسال تولید غلات مانند برنج، ذرت، حبوبات، خردل، دانه‌های روغنی و نیشکر رکورد جدیدی را ثبت کند.

کایلاش چودری، وزیر کشاورزی هند گفته است: با توجه به اینکه تقاضای جهانی برای خرید ارزن رو به افزایش است، به همین دلیل دولت مصمم است در زمینه افزایش سطح تولید، بهره برداری مناسب و تناوب زراعی این محصول، کشاورزان را یاری کند.

یکی از برنامه‌های حمایتی دولت در این زمینه، تبدیل ۳۲۵ هزار فروشگاه عرضه کود به مراکز عرضه کود و بذر در کنار آزمایشگاه خاک و ارائه اطلاعات مورد نیاز به کشاورزان است.

وقوع پدیده ال نینو در هند گریزناپذیر است

آشوک گولاتی، اقتصاددان کشاورزی به دولت توصیه کرده است برای تحقق هدف ارتقاء امنیت غذایی در برابر تهدید پدیده ال‌نینو، بهتر است میزان تولید از این هم بالاتر برود. زیرا تولید غلات و دانه‌های خوراکی از ۱۷ درصد در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ تا ۵ درصد در دوره‌های خشکسالی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ ، ۲۰۱۵-۲۰۱۶ کاهش یافته بود.

به گفته وی، وقوع پدیده ال‌نینو و تاثیرات آن بر شبه قاره هند، به دلیل افزایش بارندگی‌های غیرفصلی در مناطق مختلف، گریزناپذیر است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی لیومینت

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.