۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۱۳ ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ دسته: تولید
۱

۲۰ درصد از تسهیلات صندوق توسعه ملی به بخش صنعت، معدن، تجارت، گردشگری و کشاورزی و یک درصد نیز به عشایر در راستای افزایش ۱۷۰ هزارتنی تولید گوشت قرمز اختصاص یافته است.

قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد به توضیح در رابطه با تسهیلات حمایت از تولید داخلی و همچنین اهمیت رونق بورس در تامین مالی شرکت های تولیدی پرداخت.

این نماینده مجلس درباره ورودی و خروجی صندوق توسعه ملی، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال ۸ میلیارد دلار ورودی به صندوق توسعه ملی داریم که از این میزان ۱۰ درصد که ۸۰۰ میلیون دلار است به‌صورت سرمایه در گردش به بخش صنعت، معدن و تجارت و گردشگری داده می‌شود و ۱۰ درصد دیگر معادل ۸۰۰ میلیون دلار نیز به بخش کشاورزی داده می‌شود.

وی با بیان اینکه حداقل ۱۶۰ میلیارد تومان به‌صورت سرمایه در گردش به عشایر تسهیلات داده می‌شود تا دام خود را از ۲۰ کیلو به ۶۰ کیلو تبدیل کنند، تصریح کرد: این کار باعث می‌شود که عرضه گوشت ۱۷۰ هزار تن افزایش پیدا کند. در حال حاضر مصرف گوشت قرمز ۹۰۰ هزار تن بوده و تولید فعلی کشور ۸۰۰ هزار تن است. این تسهیلات باعث می‌شود بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی، کل نیاز کشور به گوشت قرمز را در داخل تولید کرده و نیاز به واردات را کاهش بدهیم.

نماینده اسفراین در پاسخ به اینکه بودجه در نظر گرفته‌شده چقدر می‌تواند به محقق شدن اقتصاد مقاومتی کمک کند، گفت: میزان محقق شدن آن بستگی به نحوه نظارت دولت دارد. اگر دولت بودجه را درست در همان مواردی که تخصیص داده‌شده است پرداخت کند، بیشتر به هدف اصابت می‌کند و به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

قوامی در مورد بالا بودن نرخ بهره بانکی و تأثیر آن بر عدم توانایی بنگاه‌ها در گرفتن وام برای رفع نیازهای مالی خود، گفت: در مورد بهره باید تورم را از آن کم کنیم. با همین نرخ‌های موجود اگر تورم در سال ۹۶، ۱۰ الی ۱۲ درصد شود، نرخ سود بانکی نیز ۱۰ تا ۱۲ خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه در چند سال اخیر در رکود بودیم و بیشتر بنگاه‌ها به همین خاطر با مشکل مواجه بودند و امکان گرفتن وام با این نرخ‌ها برای آن‌ها مشکل است، گفت: باید تلاش کرد تقاضای داخلی را به داخل معطوف کرد تا کمی رونق ایجاد شود.

این نماینده مجلس کاهش در نرخ تسهیلات بانکی با هدف کمک بخشی به تولید کشور را منوط به تصمیم شورای پول و اعتبار دانست و گفت: امکان عملی شدن کاهش نرخ بانکی سخت است. با اینکه در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد و نرخ سود سپرده‌ها ۱۵ درصد است ولی بانک‌ها در عمل نمی‌توانند این نرخ‌ها را رعایت کنند.

قوامی درباره موانعی که مانع از رعایت شدن این نرخ‌ها توسط بانک‌ها می‌شود، گفت: به دلیل اینکه بازارهای دیگر از جمله بورس فعال نیست، فشار بر روی بازار پولی خیلی زیاد است و باید تلاش شود تا بازار بورس را فعال کنند تا رونق در بورس ایجاد شود.

نماینده اسفراین درخصوص رونق گرفتن تولید، خاطرنشان کرد: بازار ثانویه برای تأمین مالی تمام بازارها از جمله بورس لازم است. الان یکی از مشکلات این است که تمام فشار بر روی بازار پولی است.

وی در پایان با بیان اینکه لازم نیست برای رونق بورس منابع از بانک به سمت بورس بیاید تصریح کرد: برای رونق بورس باید علاوه بر رفع موانع بورس، موانع بنگاه نیز حل شود تا بنگاه‌ها به سودآوری برسند. در این صورت است که سرمایه به سمت بورس حرکت می‌کند.

  1. چقدر خوب میشود آمار میزان تغییرات مصرف گوشت قرمز، مرغ و ... خانوارها در چند سال اخیر محاسبه شود تا تغییرات سطح معیشت (رفاه) مردم هم بیشتر نمایان بشود!

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.