۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۷۳۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

روزنامه گاردین با اشاره به ثروت بالای ۷۴۰ میلیارد پوندی ۳۵۰ خانواده بریتانیایی نوشت: رشد ثروت این افراد با وجود چالش‌های درآمدی برای اکثر مردم در دوران کرونا ادامه‌دار بود. در این راستا، پویش «عدالت مالیاتی» در اندیشکده‌ای بریتانیایی، وضع مالیات ۲ درصدی بر دارایی ثروتمندان را پیشنهاد داده است تا نابرابری و بی‌عدالتی مالیاتی نسبت به درآمد حاصل از کار کاهش یابد. این اقدام بیش از ۲۲ میلیارد پوند (۲۷.۹۵ میلیارد دلار) درآمد برای دولت ایجاد خواهد کرد که برای ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت کافی است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس تحقیقات فعالان پویش مالیات عادلانه در بریتانیا، اعمال مالیات هر چند اندک بر ثروت بر روی ۳۵۰ خانواده ثروتمند بریتانیا می‌تواند بیش از ۲۰ میلیارد پوند (۲۵.۴۴ میلیارد دلار) درآمد در سال داشته باشد که این رقم برای تامین بودجه ساخت ۱۴۵ هزار خانه جدید مقرون به صرفه در سال کافی است.

۲۲ میلیارد پوند درآمد جدید مالیاتی برای بریتانیا تنها با وضع ۲ درصد مالیات بر ثروت

بر اساس تجزیه و تحلیل پویش گفتمان‌سازی و ترویج «عدالت مالیاتی» و اندیشکده تغییرات اقتصادی و بنیاد اقتصاد جدید بریتانیا (NEF) مالیات ۲ درصدی بر دارایی‌های بالای ۱۰ میلیون پوند متعلق به همه اعضای فهرست ثروتمند ساندِی تایمز (فهرست هزار نفره ثروتمندترین افراد یا خانواده‌های ساکن بریتانیا که بر اساس ثروت خالص رتبه‌بندی شده‌اند) می‌تواند تا ۲۲ میلیارد پوند درآمد جدید برای دولت ایجاد کند.

فعالان این پویش معتقدند که مالیات‌های مشابه بر ثروت در نروژ، اسپانیا و سوئیس به کاهش نابرابری و کاهش هزینه‌های زندگی برای برخی از فقیرترین مردم این کشورها کمک کرده است. آنها از دولت خواستند تا اصلاحات فوری «بی‌عدالتی اساسی در نظام مالیاتی» را انجام دهد. بی‌عدالتی اساسی در نظام مالیاتی به این معنا است که درآمد حاصل از کار بیش از درآمد حاصل از سرمایه‌داری، اجاره‌دادن و ارث مشمول مالیات است.

رشد ثروت ۲۵۰ ثروتمند بریتانیا در زمان رکود و کرونا به ۷۴۸ میلیارد پوند

لوکاس کربل، اقتصاددان اندیشکده NEF می‌گوید: «فهرست ثروتمندان امسال نشان می‌دهد زمانی که بسیاری از ما با هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کردیم، ثروتمندترین افراد جامعه همچنان به رشد خود ادامه می‌دادند. با این حال، این گروه از ثروتمندان به اندازه ما که امرار معاش می‌کنیم مشمول مالیات نمی‌شوند و پول کمتری برای سرمایه‌گذاری در بیمارستان‌ها، مدارس و پارک‌ها باقی می‌گذارند.»

بر اساس فهرست سالانه ثروتمندان ساندِی تایمز که هفته گذشته منتشر شد، ۲۵۰ خانواده ثروتمند در بریتانیا مجموعا دارای ثروت ۷۴۸ میلیارد پوندی هستند که نسبت به ۷۰۴ میلیارد پوند سال قبل، افزایش یافته است.

تعداد میلیاردرهای بریتانیا از زمان شیوع بیماری کرونا به شدت افزایش یافته است و از ۱۴۷ نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۷۱ نفر در سال جاری رسیده است. میلیاردرها در حال حاضر به طور میانگین هر کدام حدود ۴ میلیارد پوند در اختیار دارند. زمانی که ساندی تایمز برای اولین بار فهرست ثروتمندان را در سال ۱۹۹۰ منتشر کرد، ۱۵ میلیاردر بریتانیایی در آن فهرست وجود داشت.

درآمد حاصل از ثروت در بریتانیا نسبت به درآمد حاصل از کار مالیات کمتری می‌دهد

فعالان پویش عدالت مالیاتی گفتند: «از آنجایی که دارایی‌ها در قوانین مالیاتی بریتانیا معمولاً با نرخ کمتری نسبت به درآمد مشمول مالیات می‌شوند، بسیاری از ثروتمندترین افراد در بریتانیا نرخ مالیات نسبتاً پایینی را پرداخت می‌کنند. ضمن اینکه برخی از این افراد با وضعیت «غیر مقیم» یا افرادی که به طور کامل در خارج از کشور مستقر هستند ممکن است مالیات بریتانیا را برای تمام درآمدها پرداخت نکنند.»

رابرت پالمر، مدیر اجرایی پویش عدالت مالیاتی بریتانیا، گفت: «ثروت فزاینده ثروتمندان، نابرابری در نظام مالیاتی ما را برجسته می‌کند، زیرا کسانی که از قبل بابت سرمایه‌‌داری، اجاره‌دهی و ارث ثروتمند شده‌اند در مقایسه با بقیه که درآمد خود را از مسیر کار کردن و نه سرمایه بدست می‌آورند، مالیات نسبتاً کمی پرداخت می‌کنند. درست نیست که بسیاری از افراد شاغل نرخ مالیات موثر بالاتری نسبت به برخی از ثروتمندترین افراد جامعه ما بپردازند، به خصوص زمانی که شاهد کاهش استانداردهای زندگی و افزایش هزینه‌های زندگی برای اکثریت هستیم. لذا دولت باید فوراً اصلاحاتی را برای اصلاح نظام مالیاتی خراب ما انجام دهد و مالیات‌های بالاتری بر ثروت بیاورد تا کسانی که بیشترین درآمد و بیشترین مالکیت را دارند، سهم مناسب خود را بپردازند.»

منبع: گاردین

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.