۰۶ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۰۹۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: تولید
۰

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در رشد صنایع گفت: سیاست‌هایی مانند اعتبار مالیاتی علاوه بر کمک به گسترش تحقیق و توسعه، نوعی هوشمندی است که زمینه را برای توسعه زنجیره ارزش و مقابله با خام‌فروشی فراهم می‌کند و می‌تواند در جهت اهداف سیاستگذار به کار گرفته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شواهد نشان می‌دهد که ایران به واردکننده‌ محصولات نهایی و صادرکننده‌ مواد اولیه و خام تبدیل شده است. به طوری که سهمی در زنجیره‌ تامین جهانی ایفا نمی‌کند و فقط تامین‌کننده‌ مواد اولیه است که سودآوری چندانی ندارد. مجلس شورای اسلامی با درک شرایط فعلی و ضرورت تغییر سبد صادراتی و وارداتی کشور به تصویب قانون اعتبار مالیاتی در راستای گسترش تحقیق و توسعه و ورود فناوری به صنایع اقدام کرده است.

در این راستا بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس ضمن تأیید نقش سیاست اعتبار مالیاتی در سوق دادن صنایع به سمت تحقیق و توسعه در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: باید بستری به وجود بیاوریم که صنایع خودشان ضرورت تحقیق و توسعه و تولید محصولات نهایی را درک کنند و به این سمت حرکت کنند. دولت نیز می‌تواند از سیاست‌هایی مانند اعتبار مالیاتی به عنوان مشوق بهره بگیرد و به صنایع کمک کند.

استفاده از اعتبار مالیاتی به عنوان جایگزین معافیت مالیاتی

وی ادامه داد: لازم است نگاه علمی، دقیق و فناورانه در همه‌ مجموعه‌ها برای حرکت به سمت توسعه به وجود بیاید. صاحبان صنایع و شرکت‌ها به درستی می‌دانند که چه طور این موضوع را در دستور کار خودشان قرار دهند. قطعا صنایع بهتر می‌دانند که از چه طریقی کسب و کارشان را با سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر تحقیق و توسعه رشد دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس گفت: در مجلس نوعی هوشمندی در زمینه‌ اعمال سیاست اعتبار مالیاتی داشتیم. به طوری که به جای معافیت مالیاتی، اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شد. وقتی محل مصرف اعتبارات را به صورت دقیق مشخص می‌کنیم، هدف قانونگذار بهتر برآورده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: آمارهای سبد صادراتی و وارداتی کشور نشان می‌دهد که ما به صادرات مواد اولیه و خام و واردات محصولات نهایی می‌پردازیم. برای حل و فصل این روند باید به اعمال سیاست‌هایی روی بیاوریم. قطعا همزمانی استفاده از سیاست‌های تشویقی مانند اعتبار مالیاتی با سیاست‌های تنبیهی مانند محرومیت خام‌فروش‌ها از امکانات و انرژی ارزان می‌تواند ما را به هدف غایی مبنی بر توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولات نزدیک کند.

حمایت مجلس با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی

محبی با اشاره به اینکه در برخی موارد سیاست‌گذاری‌های غلطی وجود دارد، گفت: به طور مثال، برای کسانی که کار اشتباهی انجام می‌دهند، مشوق‌هایی در نظر می‌گیریم تا کارشان را درست کنند. مثلا کسی که بدهی بانکی‌اش را نمی‌دهد، برایش معافیت و بخشودگی در نظر می‌گیریم تا بدهی‌اش را بپردازد. اما به کسی که به موقع قسط‌هایش را پرداخت کرده است، کاری نداریم که لازم است سیاست‌های تنبیهی و تشویقی را به صورت همزمان پیش ببریم تا نتیجه‌ مطلوب حاصل شود.

محبی اضافه کرد: مجلس با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون حمایت از جهش تولید دانش‌بنیان تلاش کرد که کشور را به سمت توجه به دانش‌بنیان‌ها که پایه و اساس پیشرفت در دنیای نوین به شمار می‌روند، سوق دهد.

وی در ادامه گفت: ما در مجلس بسترهای قانونی را برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها به وجود آورده‌ایم. ظرفیت‌های دانش‌بنیانی زیادی در کشور داریم که می‌توانیم از آن‌ها در راستای توسعه‌ صنعتی کشور بهره بگیریم.

اعتبار مالیاتی به گسترش تحقیق و توسعه در صنایع کمک می‌کند

محبی سیاست‌هایی مانند اعتبار مالیاتی، تولیدات بار اول، قانون جهش تولید دانش بنیان و… را بستری برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: می‌توانیم از این طریق نوعی بازارسازی برای دانش بنیان‌ها داشته باشیم. به این ترتیب، اشتغال‌زایی برای متخصصان و تحصیلکردگان داخلی خواهیم داشت و اهداف چندجانبه‌ای را کسب می‌کنیم.

این نماینده‌ مجلس گفت: سیاست‌هایی که در راستای ترویج تحقیق و توسعه در صنایع به کار گرفته می‌شود، ما را به اهداف متعددی می‌رساند. به طور مثال از آنجایی که بر اثر تحریم‌های شدید دسترسی ما به اقلام راهبردی در صنایع محدود شده است، از طریق ورود فناوری به صنایع می‌توانیم به مقابله‌ سازنده با تحریم‌ها بپردازیم.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.