۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۹۶۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

یک سوم از ۳۰ کشوری که طی سال‌های اخیر پا به عرصه تولید برق از انرژی هسته‌ای گذاشته‌اند، در قاره آفریقا واقع شده‌اند. آفریقای جنوبی، مصر، غنا، کنیا، مراکش، نیجر، نیجریه، کنیا، سودان، الجزایر، تونس، اوگاندا و زامبیا ازجمله کشورهای آفریقایی هستند تولید برق از انرژی هسته‌ای را آغاز یا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای آفریقایی قرار است تا سال ۲۰۵۰ برنامه دستیابی به انرژی هسته‌ای را تکمیل کنند. در حالیکه آفریقای جنوبی در این زمینه پیشرو است و کشورها مصر، غنا، کنیا، نیجریه، اوگاندا و نیجر به تازگی پا به این عرصه گذاشته‌اند، سایر کشورهای آفریقایی نیز یک به یک به جمع آنها اضافه می‌شوند.

در حال حاضر، حدود ۶۰۰ میلیون آفریقایی و ۱۰ میلیون کسب و کار کوچک در این قاره، به منبع تولید برق پایدار دسترسی ندارند. از یک‌سو خاموشی‌ها به ویژه در جنوب صحرای آفریقا در حال افزایش است و از سوی دیگر، تقاضا برای دریافت انرژی به دلیل گسترش شهرنشینی در این قاره، دو برابر سریعتر از میانگین جهانی است.

کشورهای آفریقایی در مسیر توسعه نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای

کشور آفریقای جنوبی تنها اپراتور هسته‌ای در آفریقاست که با دو راکتور حدود ۲۰۰۰ مگاوات انرژی تولید می‌کند. این کشور، برنامه توسعه انرژی هسته‌ای و بالابردن ظرفیت نیروگاه‌های خود را در دست بررسی دارد.

مصر، دیگر کشور آفریقایی است که فعالیت هسته‌ای را آغاز کرده و در حال ساخت چهار راکتور ۱۲۰۰ مگاواتی در منطقه «الدبعه» سواحل مدیترانه است.

غنا، نیز که از سال ۹۶۰ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده، مدعی است تامین انرژی آبی در این کشور رو به پایان است، بنابراین باید به سمت تولید برق از انرژی هسته‌ای روی آورد. «نانا آدو دانکوا آکوفو آدو» رییس جمهور غنا در سال ۲۰۲۲ به طور رسمی استفاده از انرژی هسته‌ای در ترکیب تولید برق کشور را تأیید کرد.

نیجریه، از سال ۱۹۶۴ به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمده است، این کشور زیرساخت هسته‌ای خوبی دارد. اولین رآکتور تحقیقاتی نیجریه در سال ۲۰۰۴ با کمک چین راه اندازی شده است. نقشه راه ملی توسعه تولید انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۰۷ توسط دولت تصویب شد و از سال ۲۰۰۹ به اجرا درآمد.

کنیا، دیگر عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی، از سال ۲۰۱۰ بررسی تولید انرژی هسته‌ای را آغاز کرده و در سال ۲۰۱۴ نهادی را برای تولید برق هسته‌ای در این کشور تشکیل شد. کنیا به دنبال تولید انرژی هسته‌ای است تا امنیت و تنوع انرژی را در آینده تضمین کند.

اوگاندا در سال ۲۰۰۸ با اجرایی شدن لایحه انرژی اتمی و امضای توافقنامه با آژانس، شروع به ایجاد چارچوبی برای اجرای برنامه انرژی هسته‌ای ‌کرد. این کشور مصمم است تا سال ۲۰۴۰ ظرفیت هسته‌ای خود را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش داده تا جایی‌که این منبع به تامین کننده اصلی انرژی در این کشور تبدیل شود.

نیجر، نیز از سال ۲۰۱۸ فعالیت تولید انرژی از منابع هسته‌ای را کلید زده و نهادی مستقل به منظور بررسی و اجرای قوانین مرتبط ایجاد کرده است.

منبع: مجله انرژی هسته ای

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.