۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۱۷۴ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین با توسعه بنادر شرقی قاره آفریقا، دسترسی خود به منابع معدنی کشورهای آفریقایی، به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو واقع در میانه‌های این قاره را تقویت کرده است. آمریکا و اروپا نیز برای عقب نماندن از چین و دسترسی به منابع آفریقا، به تازگی از احداث یک راهگذر ریلی موسوم به «لوبیتو»، برای اتصال منابع معدنی کنگو به سواحل غربی این قاره و اقیانوس اطلس حمایت کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر چین توانسته است بر مبنای ابرپروژه راه ابریشم خود، حضوری فعال در توسعه مسیرهای ترانزیتی قاره آفریقا داشته باشد. دست کم ۵۲ کشور آفریقایی به طور رسمی با پروژه «یک کمربند یک جاده» همکاری دارند و قرارداد دوجانبه با چین منعقد کرده‌اند. در طرف مقابل دسترسی به معادن و ذخایر زیرزمینی کشورهای آفریقایی یک مزیت برای چین محسوب می‌شود و این کشور در برخی کشورهای قاره آفریقا با این هدف خطوط ریلی و جاده‌ای را توسعه داده است. یکی از این موارد، به معادن کشور کنگو مربوط می‌شود که چین با توسعه بنادر شرق قاره آفریقا، دسترسی به منابع آن را تقویت کرده است.

راهگذر لوبیتو منابع معدنی کنگو را به جای شرق به غرب می‌فرستد

جمهوری دموکراتیک کنگو در میانه‌های قاره آفریقا واقع است و منبعی عظیم از فلز مس را داراست و بر اساس آمارها، دو سوم تولید کوبالت جهان نیز در این کشور انجام می‌شود. کوبالت در تحول احتمالی بازار انرژی جهانی در آینده نزدیک، به ویژه در تولید باتری خودروهای برقی نقشی اساسی دارد و از این منظر معادن آفریقا و به طور خاص کشور جمهوری دموکراتیک کنگو اهمیتی ویژه برای چین پیدا کرده است. در حال حاضر بخشی از منابع معدنی این کشور با عبور دشوار از مرزهای زمینی کشورهای آفریقایی دیگر، به بنادر شرقی در اقیانوس هند می‌رسند و از آنجا راهی آسیا می‌شوند.

در مقابل کشورهای غربی در تلاشند با همکاری دیگر کشورهای آفریقایی واقع در غرب کشور جمهوری دموکراتیک کنگو، شرایط را برای ارسال منابع معدنی این کشور به غرب آفریقا و سواحل اقیانوس اطلس فراهم کنند. در این زمینه کشور آنگولا و بندر لوبیتو اهمیتی ویژه پیدا کرده‌اند.

«راهگذر لوبیتو» راهکار غرب برای تضعیف راه ابریشم چین در قاره آفریقا

در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی، آمریکا و اتحادیه اروپا در اطلاعیه‌ای از احداث راهگذر لوبیتو حمایت کردند. در دیدگاه آمریکا و اروپا، اتصال معادن پربار جمهوری دمکراتیک کنگو به سواحل اقیانوس اطلس، نه تنها از نظر اقتصادی اهمیت دارد، بلکه از نظر راهبردی نیز می‌تواند نفوذ و بهره چین از قاره آفریقا را تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی به تضعیف جایگاه رقیب منجر شود.

چین در حال حاضر جایگاهی پیشرو در زنجیره تامین محصولات مرتبط با گذار انرژی جهانی به دست آورده است و غرب در تلاش است به روش‌های مختلف در این زمینه چین را عقب براند و گوی سبقت را به دست بگیرد. از نظر فاصله زمینی، معادن کنگو حدود ۱۶۰۰ کیلومتر با بندر لوبیتو کشور آنگولا فاصله دارد که حدود نصف فاصله آن تا بندر دوربان در سواحل شرقی کشور آفریقای جنوبی است.

برنامه آمریکا و اروپا برای احداث خطوط ریلی در راهگذر لوبیتو

علاوه بر این کشورهای غربی در تلاشند با احداث خطوط ریلی، شرایط انتقال منابع معدنی به سواحل غربی قاره آفریقا را بیش از پیش تسهیل کنند. پیش از این و در جریان جنگ‌های جهانی در فاصله سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۲۹، کشورهای بلژیک و پرتغال اقدام به ساخت خطوط ریلی در مسیر راهگذر لوبیتو کرده‌اند و این مسیر برای فعال شدن تنها به احداث خطوط ریلی جدید نیاز دارد.

بر اساس برآوردها با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری آمریکا و کشورهای اروپایی، امکان راه‌اندازی مجدد راهگذر لوبیتو تا سال ۲۰۳۵ فراهم خواهد شد و سالانه امکان انتقال ۳ میلیون تن مواد معدنی از کنگو به ساحل لوبیتو را ممکن خواهد کرد.

منبع: دویچه وله

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.