۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۸۲۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ استقراض خالص منطقه یورو برای غلبه بر بحران‌ افزایش قیمت انرژی به حدود ۴۰۰ میلیارد یورو برسد. شاخص تولید بدهی در این حجم برای غلبه بر بحران قیمت انرژی از جمله آثار بلندمدت و بسیار پرریسکی است که بازی با قیمت انرژی می‌تواند خلق کند.

مسیر اقتصاد/ بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت گاز در اروپا به رکورد تاریخی خود رسید و بر قیمت دیگر محصولات نیز اثر گذاشت. شوکی که در آن روزها به اقتصاد اروپا وارد شد از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال سابقه نداشته است. حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین، به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی، روند احیای اقتصادی کشورهای اروپایی آغاز شده بود و همین مسئله به افزایش تقاضای انرژی و در نتیجه افزایش قیمت جهانی آن دامن زده بود.

افزایش هزینه انرژی در اروپا موجب کاهش تولید شده است

در چنین شرایطی وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، مسیر اصلی تامین انرژی اروپا را با چالش مواجه کرد و قیمت‌ها را با شدت بیشتری افزایش داد. این افزایش قیمت جهانی انرژی موجب شد بسیاری از کارخانجات اروپایی تولید خود را کاهش دهند.

همچنین گاز طبیعی خوراک اصلی تولید کودهای نیتروژنی محسوب می‌شود و تا ۸۰ درصد هزینه کارخانجات تولید کننده این کودهای شیمیایی، صرف خرید خوراک گازی می‌شود. به طوری که بسیاری از شرکت‌های اروپایی چند برابر بیشتر از سال‌های قبل برای خرید خوراک گاز هزینه کردند و این مسئله آن‌ها را به سمت تعدیل فعالیت و کاهش میزان تولید سوق داد.

سهم هزینه‌های انرژی در تولید ناخالص داخلی آمریکا و اروپا در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز ناشی از جنگ اوکراین، تا ۳ برابر نیز افزایش داشته است؛ به طوری که این نسبت در مقیاس جهانی هم به بیشترین مقدار تاریخی خود در بیش از یک قرن اخیر رسید.

«ناترازی» مالی شدید دولت‌های اروپایی نتیجه شوک هزینه «افزایش قیمت انرژی»

شوک هزینه ناشی از افزایش قیمت انرژی، باعث ناترازی مالی شدید دولت‌های اروپایی شده‌ است. پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۲۳ استقراض خالص منطقه یورو برای غلبه بر بحران‌ افزایش قیمت انرژی به حدود ۴۰۰ میلیارد یورو (٢ برابر ۲۰۲۲) برسد. قیمت گاز هنوز ۱۳۰ درصد بیش از متوسط دو سال قبل از کرونا است.

برخلاف افرادی که افزایش قیمتِ انرژی را حائز اثرات کوتاه مدت می‌پندارند، اما فقط همین شاخص تولید بدهی در این حجم برای غلبه بر بحران قیمت انرژی آن هم برای کشورهای کمتر انرژی‌بر در مقایسه با ایران از جمله آثار بلند مدت بسیار پرریسکی است که بازی با قیمت انرژی می‌تواند خلق کند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.