۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۴۱۱ ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور، از مرز خارج شده و اغلب آن‌ها در مکان‌هایی با کمترین امکانات زندگی می‌کنند. این مسئله ضرورت توجه به ساماندهی این جمعیت و ایجاد مکان‌های مسکونی مناسب برای آن‌ها را بیش از پیش نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از پنج میلیون سوری – معادل یک چهارم جمعیت قبل از جنگ این کشور – از مرزهای سوریه عبور کرده و به عنوان پناهنده به کشورهای همسایه رفته‌اند.

سوریه، کشوری غنی از نظر تاریخ و سنت است. اما به دلیل جنگ داخلی جمعیت آن اعم از کارکنان بخش بهداشت، مهندسان، معلمان و کشاورزان آن رو به کاهش است. درحال حاضر شرایط در سوریه به‌گونه‌ایست که اگر کشورهای جهان برای جلوگیری از خونریزی، حفاظت از غیرنظامیان و ایجاد فرصت بازگشت برای سوری‌های آواره به خانه و بازسازی زندگی خود در یک کشور امن، بلافاصله وارد عمل نشوند و به متخاصمان فشار نیاورند بدین معنیست که ما، مردم کشورهای جهان، حس بشردوستی خود را به کلی از دست داده‌ایم.

نیمی از کل جمعیت ۲۲ میلیونی قبل از جنگ کشور سوریه، بر اثر جنگ مجبور به فرار از خانه‌های خود شده‌اند، و در این میان یک چهارم کل جمعیت، یعنی بیش از ۵ میلیون نفر، سوریه را ترک کرده و برای یافتن امنیت به لبنان، ترکیه، اردن و عراق وارد شده‌اند. آمارها نشان میدهد که از زمان شروع جنگ تاکنون(ظرف ۵ سال گذشته) روزانه به طور متوسط ۲۵۰۰ نفر از مردم سوریه از مرز عبور کرده و سوریه را ترک کرده‌اند.

هنگامی که در مورد پناهندگان صحبت میشود، همه اردوگاه‌های سازمان ملل متحد را تصور می‌کنند. واقعیت این است که تنها ۱۰ درصد از پناهندگان سوری در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند. درحالیکه اکثریت قریب به اتفاق این مهاجران در سکونت گاه‌های غیررسمی ساخته شده در زمین‌های کشاورزی لبنان، در آپارتمان‌های تنگ در اردن و یا در خانه‌هایی با کمترین نیازهای اساسی در ترکیه مستقر هستند.

آن‌ها به شغل، تحصیلات و مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند. آن‌ها باید قادر به دسترسی به خدمات و بازار برای تعامل با جوامع میزبان خود و جوامع نه چندان بزرگ اطراف خود باشند. این تنها در صورتی ممکن است که همه ما – خیرین، مقامات محلی و سازمان های بشردوستانه ملی و بین المللی – تمام تلاش خود را انجام دهیم.

گرچه همسایگان سوریه، محدودیت‌های مرزی خود را از سال ۲۰۱۵ افزایش داده‌اند، اما جنگ بی امان و ناامیدی از برقراری صلح در آینده نزدیک، سوری ها را وادار کرده است از کشور جنگ زده خود خارج شوند و با وجود خطرهای جانی به صورت مخفیانه به لبنان وارد شوند، یا در برزخ اردوگاه‌های موقت مرزی در ترکیه یا اردن، با وجود کمترین کمک‌های بشر دوستانه زندگی کنند. با وجود تمام تلاش ها برای مسدود کردن مرزهای سوریه، این میزان از مهاجران نشان می دهد که مردم این کشور به قدری به سطوح آمده‌اند که برای فرار از خشونت و آزار و اذیت در کشور از جان خود نیز می‌گذرند.

این غیر قابل توجیه است که برخی از کشورهای ثروتمند جهان به مردم سوریه که مجبور به فرار از جنگ و خونریزی شده‌اند، پشت می‌کنند. ۵ میلیون سوری اکنون پناهنده اند. این تعداد از کل جمعیت کشورهایی مانند ایرلند و یا نیوزیلند بیشتر است. با اینحال به نظر میرسد جامعه جهانی تنها نظاره‌گر آوارگی میلیون‌ها مهاجر سوری است که مجبور است بین ماندن در خانه‌ی ناامن و فرار و تبعید به مکانی سخت برای زندگی یکی را انتخاب نماید.

در چنین شرایطی جامعه بین المللی نمی‌تواند وانمود کند که همه چیز خوب است و چون به لحاظ سیاسی وضعیت سوریه مناسب تر شده است، مردم حاضر در کمپ‌های موقت را دوباره مجبور به بازگشت به سوریه نماید.

بنابراین لازم است کشورهای ثروتمند با حمایت از همسایگان سوریه که از این پناهندگان استقبال کرده‌اند، برای حداقل ۱۰ درصد از آسیب پذیرترین پناهندگان سوری تا پایان سال ۲۰۱۷  محل سکونت مناسب تهیه نمایند.

منبع: بنیاد آکسفام

لینک مقاله: yon.ir/SyriaPop



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.