۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۳۰۱۱ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد از جمله تهدیدهایی است که امروزه بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند. دو اقتصاد بزرگ جهان، یعنی آمریکا و چین هم در آستانه مواجهه با این تهدید و اثرات منفی اقتصادی آن قرار گرفته‌اند. اعطای بسته‌های حمایتی نظیر تسهیل نگهداری کودک، تامین مخارج ناباروری، ایجاد شرایط دورکاری و غیره می‌تواند در کمک به حل این بحران موثر باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس نتایج تحقیقی که فدراسیون بین‌المللی توسعه خانواده منتشر کرده است، سرشماری در ایالات متحده و چین نشان می‌دهد این دو کشور زودتر از آنچه انتظار داشتند به بحران پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد دچار خواهند شد. عاملی که تهدیدی جدی برای رشد اقتصادی این دو رقیب به شمار می‌آید.

بررسی سیاست‌های تشویقی رشد جمعیت در نقاط مختلف جهان موید آن است، اگرچه برخی کشورها مانند روسیه تلاش کردند با پرداخت مشوق‌های نقدی زوج‌های جوان را به بچه‌دار شدن ترغیب کنند. اما این سیاست‌ها بدون اتخاذ راهکارهای حمایتی چندان موثر واقع نشده است. بنابراین سوال این است که در پیش گرفتن چه نوع حمایتی می‌تواند در این زمینه گره گشا خواهد بود؟

تجربه‌های موفق حمایت از فرزندآوری در نجات از پیری جمعیت

تجربه موفق در ژاپن نشان می‌دهد ایجاد شرایط استفاده از مهدکودک‌ها و مراکز نگهداری دولتی کودکان می‌تواند راهکار موثری باشد. دولت این کشور با اجرای یک برنامه ۹ ساله در شهر کوچک ناگی‌چو موفق شد نرخ زاد و ولد را به دو برابر افزایش داده و از  ۱.۴ به ۲.۸ برساند. بر اساس این برنامه، خانواده‌ها در کنار دریافت پاداش فرزندآوری، نصف هزینه نگهداری فرزند در مهد کودک را نیز از دولت دریافت می‌کردند.

در تجربه‌ای دیگر در کره جنوبی که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری را در جهان دارد حکایت از هزینه‌کرد بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار به منظور حمایت از خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند، دارد. این هزینه‌ها بیشتر شامل هزینه نگهداری از کودکان در مهد کودک‌ها به صورت رایگان، تامین مخارج درمان ناباروی و IVF (یکی از روش‌های درمان ناباروری) و پرداخت کمک هزینه سفر به کارکنان دولت بوده است.

یکی دیگر از راهکارهای تجربه شده در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، ایجاد شرایط کار پاره وقت برای زوج‌هایی است که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند. این شرایط به والدین فرصت داد تا زمان بیشتری برای نگهداری از فرزندان‌شان در خانه داشته باشند.

ایجاد شرایط دورکاری نیز از جمله شیوه‌های موثر حمایت از خانواده‌ها برای بچه‌دارشدن است. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در آلمان انجام شد نشان می‌دهد، دسترسی به پهنای باند و اینترنت پرسرعت در منازل به‌منظور ایجاد شرایط دورکاری توانست نرخ تولد فرزند در زنان با تحصیلات عالیه را افزایش دهد،. زیرا که آنها توانستند در کنار نگهداری از فرزندان‌شان در منزل، وظایف و مسئولیت‌های شغلی‌شان را نیز انجام دهند.

منبع: فدراسیون بین المللی توسعه خانواده 

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی 

  1. سلام.من خانمم فرهنگی هست و زایمان کرد.الان که مرخصی زایمان تمام شده ،و به مدرسه میره،اما ساعت شیر هم به ایشون نمیدن.
    ضمنا نه وام گرفتیم،به علت نداشتن ضامن
    و نه ماشین میتونیم بگیریم،چون پول نداریم.
    این کارها که مثلا برای تشویق به فرزند اوری میشه،مثل یک توهین هست،که هیچ ارزشی نداره.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.