۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۵۸۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

تعداد فرزندآوری در کشور چین با ۱۰ درصد کاهش به ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر رسید که کمترین میزان در ۷۵ سال اخیر است. همچنین در سال گذشته برای اولین بار در ۶ دهه اخیر جمعیت چین روندی نزولی در پیش گرفت. دولت چین از سال ۲۰۱۵ میلادی قانون تک فرزندی را لغو و مشوق‌های متعددی برای فرزندآوری اعمال کرده است، اما همچنان روند کاهشی زاد و ولد مهمترین تهدید علیه اقتصاد این کشور در سال‌های آتی به حساب می‌آید.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال گذشته بر اساس آمارهای رسمی، تعداد زاد و ولد در کشور چین با ۱۰ درصد کاهش به ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار نفر رسید که کمترین میزان در ۷۵ سال اخیر است. دولت چین در سال‌های اخیر قانون تک فرزندی را لغو و مشوق‌های متعددی برای فرزندآوری اعمال کرده است، اما همچنان روند زاد و ولد در این کشور وضعیت نامطلوبی دارد و این مسئله مهمترین تهدید علیه اقتصاد این کشور در سال‌های آتی به حساب می‌آید.

کاهش جمعیت بزرگترین تهدید آینده اقتصاد چین

کاهش نرخ فرزندآوری در کشور چین دلایل متعددی دارد که برخی آن‌ها در اغلب کشورهای جهان برقرار است. به طور خاص افزایش هزینه‌های نگهداری از فرزندان و تحصیل آن‌ها از یک سو و افزایش نرخ بیکاری و کاهش درآمد خانواده‌ها از سوی دیگر، در بسیاری از کشورها عامل کاهش تمایل به فرزندآوری است. اما در کشور چین در طول دهه‌های متوالی قانون دولتی این کشور که خانواده‌ها را از آوردن بیش از یک فرزند منع می‌کرد، مزید بر علت شده و در طول سال‌های متوالی، به سبک زندگی مردم این کشور تبدیل شده است.

در سال ۲۰۲۲ میلادی برای اولین بار در ۶ دهه اخیر جمعیت چین کاهش یافت و به حدود یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون نفر رسید. این روند نگرانی‌های زیادی را در مسیر توسعه اقتصادی چین ایجاد کرده است و برخی بر این عقیده‌اند که با تداوم آن، مردم چین پیش از آنکه ثروتمند شوند، پیر خواهند شد. پیری جمعیت علاوه بر افزایش هزینه‌های عمومی برای بهداشت و نگهداری از سالمندان، به کاهش توان تولید اقتصادی کشورها منجر می‌شود و چنانچه چین در آینده نزدیک با این مشکل مواجه شود، توان رقابت بین‌المللی و تداوم رشد اقتصادی بالا را از دست خواهد داد.

لغو قانون تک فرزندی در چین؛ کاربردی اما دیرهنگام

دولت چین از سال ۲۰۱۵ میلادی و با توجه به اثرات نامطلوب قانون تک فرزندی، این قانون را لغو کرد و از آن زمان مشوق‌های متعددی برای کمک به خانواده‌ها در فرزندآوری و پرداخت هزینه مراقبت از آن‌ها اعمال کرده است. در سال گذشته میلادی ۴۰ درصد از فرزندان متولد شده فرزند دوم پدر و مادرشان بوده‌اند و ۱۵ درصد از فرزندان نیز فرزندان سوم و بیشتر خانواده شان بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد لغو قانون تک فرزندی میزان زاد و ولد در این کشور را دو برابر کرده اما لغو آن به قدری دیر در دستورکار قرار گرفته که با وجود افزایش بیش از دو برابری فرزندآوری، جمعیت چین روندی نزولی طی می‌کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.