۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۷۰۵ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بنگلادش پس از توافق با روسیه برسر پرداخت بدهی‌های ناشی از ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در کشور، از توافق با روسیه برسر ارز یوآن برای بازپرداخت بدهی‌های خود خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد بنگلادش چند سالی است که توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای خود را جزو یکی از مهم‌ترین هدف‌های خود برای تولید برق قرار داده‌اند و بنگلادش در نتیجه تحریم‌ها، با انعقاد توافق مالی، پرداخت‌های خود را به روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای روپور با یوآن چین و تسویه یوآنی انجام خواهد داد.

اوتام کومار کارماکر، دبیر بخش روابط اقتصادی وزارت دارایی بنگلادش، در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه نماینده روس‌اتم گفت: به دلیل تحریم‌ها علیه بانک‌های روسی، ما نمی‌توانستیم پرداخت‌ها را به دلار آمریکا انجام دهیم. روسیه از ما درخواست کرد که پرداخت‌ها را به واحد پول خود، روبل تسویه کنیم؛ اما این امکان پذیر نبود. بنابراین ما با انعقاد توافق مالی و مشترک، یوان را انتخاب کردیم که مورد استقبال دو طرف قرار گرفت.

سازوکار تسویه یوآنی روسیه و بنگلادش

به گفته منابع نزدیک، پرداخت‌ها به واسطه یک بانک چینی از طریق سیستم پرداخت بین‌بانکی بین‌المللی چین (CIPS) انجام می‌شود که جایگزین آن برای سیستم بانکی فرامرزی سوئیفت تحت تسلط دلار و یورو است. «بیزنس استاندارد» بنگلادش می‌گوید بازپرداخت بخش‌هایی از وام ساخت و ساز آغاز شده است، اما در حال حاضر بازپرداخت ۳۱۸ میلیون دلاری به دلیل تحریم‌ها وجود دارد که به استفاده از سیستم سوئیفت پایان می‌دهد. این روزنامه همچنین گزارش می‌دهد که با انعقاد توافق مالی سایر تجارت بین بنگلادش و روسیه نیز به ارز چین انجام می‌شود. طبق گفته دبیر بخش روابط اقتصادی وزارت دارایی، هدف اصلی بنگلادش و روسیه از انعقاد توافق مالی نظیر این قرارداد، پایان دادن به هژمونی دلار است.

ابعاد پروژه هسته‌ای روسیه در بنگلادش

روس‌اتم در فوریه ۲۰۱۱ قراردادی را برای ساخت دو راکتور در روپور برای سازمان انرژی اتمی بنگلادش امضا کرد. قرارداد اولیه این پروژه، به ارزش ۱۲.۶۵ میلیارد دلار، در دسامبر ۲۰۱۵ امضا شد. نیروگاه روپور در ۱۶۰ کیلومتری پایتخت داکا، دارای دو راکتور روسی VVER-1200 خواهد بود. اکتبر گذشته، شوکت اکبر، مدیر پروژه این نیروگاه هسته‌ای به نقل از داکا تریبون گفت که امیدوار است به هدف آغاز تولید اولین واحد به صورت آزمایشی تا پایان سال ۲۰۲۳ دست یابند و بتوانند تولید برق از انرژی هسته‌ای را آغاز نمایند.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.