۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۰۲۹ ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

در حال حاضر حدود ۶۵ درصد از تجارت ۱۹۰ میلیارد دلاری روسیه و چین با ارزهای یوآن و روبل تسویه می‌شود و سهم استفاده از این دو ارز از کل مبادلات تجاری کشور روسیه، از ۱۲ به ۵۰ درصد در صادرات و از ۲۳ به ۵۰ درصد در واردات در طول سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در همین راستا مقامات دو کشور، بر لزوم توسعه تجارت دوجانبه، تسویه مبادلات تجاری با ارزهای ملی، گسترش حضور متقابل نهادهای مالی و بانکی دو کشور و استفاده از یوآن در تسویه تجاری روسیه با کشورهای ثالث تأکید کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از محورهای همکاری کشورهای روسیه و چین توسعه تجارت و مشارکت مالی دوجانبه با ارزهای ملی است که در جریان سفر رئیس جمهور چین به روسیه و طی نشست مطبوعاتی دو رئیس جمهور بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت.

دو‌سوم تجارت روسیه و چین با ارزهای ملی انجام می‌شود

در این راستا، رئیس جمهور روسیه با اظهار تمایل به استفاده بیشتر از یوآن چین در تسویه مبادلات تجاری به این موضوع پرداخت که در حال حاضر حدود دو‌سوم (۶۵ درصد) از تجارت دوجانبه روسیه و چین به کمک روبل و یوآن تسویه می‌شود.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اهمیت افزایش استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه با چین، بر تشویق بیشتر این رویه و فراهم‌شدن افزایش حضور متقابل نهادهای مالی و بانکی دو کشور تأکید کرد.

همچنین وی با اشاره به اینکه روسیه تمایل دارد به طور فعال‌تر از ارز یوآن در تسویه مبادلات تجاری خارجی با کشورهای ثالث نیز استفاده کند، تصریح کرد ما به دنبال استفاده از یوآن چین در تسویه تجاری بین روسیه و کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین هستیم. به کمک این شکل از تسویه مالی، همکاری اقتصادی روسیه و کشورهای هدف توسعه خواهد یافت.

حجم تجارت دوجانبه روسیه و چین چقدر است؟

حجم تجارت دوجانبه روسیه و چین در سال ۲۰۲۲ میلادی، با افزایشی ۳۰ درصدی به بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین حجم تجارت دو کشور با یکدیگر در طول تاریخ به شمار می‌رود.

از این میزان سهم صادرات چین به روسیه با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۷۶ میلیارد دلار رسیده و سهم صادرات روسیه به چین با ۴۳ درصد افزایش، ۱۱۴ میلیارد دلار بوده است.

لازم به ذکر است که پیش از این دو کشور روسیه و چین با هدفگذاری تجارت دوجانبه ۲۰۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۴، نقشه راه توسعه همکاری‌های تجاری دوطرفه را ترسیم کرده بودند. با این وجود و به دلیل جهش ۳۰ درصدی در سال گذشته میلادی، به نظر می‌رسد تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری دو کشور در سال جاری میلادی دست‌یافتنی باشد و از این میزان نیز فراتر خواهد رفت.

همچنین دو کشور در بیانیه خود متعهد شدند که حجم تجارت دوجانبه را تا سال ۲۰۳۰ «به میزان قابل توجهی» افزایش دهند.

سهم یوآن و روبل از کل مبادلات تجاری روسیه

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، سهم ارز یوآن در تسویه صادرات روسیه که در ابتدای سال ۲۰۲۲ بسیار ناچیر بود، در طول سال به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

همانگونه که در نمودار نیز قابل مشاهده است، در آغاز سال ۲۰۲۲، درآمدهای ارزی حاصل از صادرات روسیه عمدتاً به ارزهای دلار و یورو به‌دست می‌آمد و سهم کلی ارز کشورهای اصطلاحاً «غیر دوست» به ۸۷ درصد می‌رسید. این درحالی بود که استفاده از روبل در صادرات تنها  ۱۲ درصد و سهم یوان نیز کمتر از ۰.۵ درصد بود.

با این وجود، کشور روسیه با اقدامات عملی تا پایان سال، سهم ارزهای کشورهای غیردوست در درآمدهای صادراتی را مجموعاً به ۴۸ درصد کاهش داد و همزمان سهم روبل و یوان به ترتیب به ۳۴ و ۱۶ درصد رسید.

تفکیک ارزهای مورد استفاده در پرداخت‌های مربوط به واردات نیز در طول سال گذشته میلادی به طرز چشمگیری تغییر کرد؛ سهم ارزهای کشورهای غیردوست روسیه از ۶۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ به ۴۶ درصد در دسامبر کاهش یافت، در حالی که سهم یوان از ۴ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافت. البته سهم روبل با اندکی کاهش، از ۲۹ به ۲۷ درصد رسیده است.

درآمدهای ارزی روسیه در سال ۲۰۲۲

بررسی دقیق‌تر تجارت کشور روسیه در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که خالص درآمدهای ارزی (حاصل از تجارت) این کشور به تفکیک ارزهای دلار، یورو، یوآن، روبل و ساریر ارزها به شرح نمودار زیر است:

مطابق نمودار بالا، کشور روسیه مجموعاً در سال ۲۰۲۲، تراز مثبت معادل ۴۹.۳ میلیارد دلار به ارز یورو، تراز مثبت ۱۰۶ میلیارد دلار، تراز مثبت معادل ۵۱ میلیارد دلار به ارز روبل، تراز منفی معادل ۸ میلیارد دلار به ارز یوآن و تراز منفی معادل ۲.۱ میلیارد دلار به سایر ارزها داشته است.

منابع:

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری روسیه

پایگاه خبری تحلیلی TASS

پایگاه خبری تحلیلی اینترفکس

انتهای پیام تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.