۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۹۶۷ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

با شروع جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های متنوع مالی و بانکی غرب علیه روسیه، سیستم بانکی چین و یوآن این کشور جایگزین دلار و نظام مالی تحت سلطه آمریکا در مسکو شد. بانک مرکزی چین در سال‌های اخیر با انعقاد سوآپ ارزی با بانک‌های مرکزیِ بیش از ۴۰ کشور در سطح جهان که ارزش آن بیش از ۴ هزار میلیارد یوآن (۵۷۳ میلیارد دلار) است، موجب تقویت جایگاه بین المللی یوآن شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به افزایش محدودیت‌ها در دسترسی روسیه به سیستم مالی جهان و دلار آمریکا، این کشور نگرانی دیرینه خود مبنی بر تکیه بیش از اندازه به اقتصاد چین را کنار گذاشته است. روسیه تلاش می‌کند با استفاده از سیستم‌های جایگزین مانند سیستم بانکی و یوآن چین، مراودات تجاری و تعاملات بانکی خود را بدون وقفه انجام دهد.

افزایش سهم یوآن چین از ذخایر ارزی و تعاملات تجاری روسیه

با شروع جنگ اوکراین، کشورهای غربی محدویت‌های متنوعی را علیه سیستم مالی و بانکی روسیه از جمله تحریم‌ بانک‌های بزرگ روسی، قطع دسترسی این بانک‌ها به سوئیفت، مسدودسازی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه در کشورهای خود و غیره وضع کردند.

روسیه نیز در واکنش به تحریم‌های غرب، دلارزدایی از مراودات تجاری و تعاملات بانکی خود را آغاز کرد. استفاده از یوآن چین و ارزهای ملی سایر کشورها در تسویه و پرداخت‌های بین‌المللی، یکی از مهم‌ترین اقدامات روسیه در راستای کاهش وابستگی این کشور به سیستم مالی تحت تسلط کشورهای غیردوست بوده است.

به گفته سخنگوی وزارت دارایی روسیه «یوآن چین نقش فزاینده مهمی در صندوق دارایی‌های دولتی روسیه ایفا می‌کند و این سهم تا ماه دسامبر سال جاری میلادی می‌تواند به دوبرابر یعنی ۶۰ درصد افزایش یابد.»

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، سهم صادرات روسیه با یوآن چین به ۱۴ درصد افزایش یافته است؛ این درحالی است که این سهم تا پیش از شروع تحریم‌های غرب در سال گذشته (۲۰۲۲)، کمتر از ۰.۵ درصد بوده است.

نزدیکی چین و روسیه؛ پیامد جنگ با اوکراین

یکی از پیامدهای مهم جنگ روسیه و اوکراین، افزایش تعاملات تجاری چین و روسیه بوده است؛ روسیه در حال حاضر بخش قابل توجه ارز حاصل از صادرات انرژی خود به چین را به یوآن و روبل دریافت می‌کند. شرکت‌های روسی نیز وام‌های قابل ملاحظه‌ای به ارز ملی چین دریافت کرده‌اند.

الکساندر گابویف یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی در این رابطه اظهار می‌کند: «در نتیجه تحریم‌های غرب، نگرانی روسیه در خصوص وابستگی اقتصادی این کشور به چین تا حدود زیادی کاهش یافته است. تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا، دلار و یورو را به ارزهای متخاصم برای روسیه تبدیل کردند و اکنون استفاده از یوآن چین و ارزهای ملی سایر کشورها در مراودات تجاری و تسویه و پرداخت‌های بین بانکی، تنها راه‌حل منطقی برای روسیه است.»

سهم یوآن چین در تسویه و پرداخت‌های بین‌المللی

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، یوآن سهم رو به رشدی در تسویه و پرداخت‌های بین‌المللی داشته و ۷ درصد از کل مبادلات ارزی در سراسر جهان را پوشش می‌دهد که بیشترین میزان رشد در بین ارزهای مطرح جهان (دلار، یورو، پوند و غیره) در ۳ سال گذشته بوده است. یوآن چین در حال حاضر رتبه پنجم پرداخت‌های بین‌المللی، رتبه سوم تسویه تجارت خارجی بین کشورها و رتبه پنجم در ذخایر ارزی دولت‌ها را به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی چین در سال‌های اخیر به منظور تقویت جایگاه بین المللی یوآن، اقدام به انعقاد قرارداد سوآپ ارزی با بانک‌های مرکزیِ بیش از ۴۰ کشور و منطقه در سطح جهان کرده است که ارزش آن بیش از ۴ هزار میلیارد یوآن (۵۷۳ میلیارد دلار) است.

منبع:

Global Times

The Wall Street Journal

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.