۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۵۳۱ ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: انرژی
۰

مصطفی سعیدی کارشناس انرژی، ضمن تاکید بر توسعه زنجیره ارزش آروماتیک‌ها از طریق توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع، گفت: برای رفع نیازهای صنایع راهبردی همچون صنایع پزشکی، داروسازی، ساختمان‌سازی، خودروسازی و نساجی باید تولید آروماتیک‌ها افزایش یابد. درحال حاضر محصولاتی مانند پلی‌استر و استایرن به مقدار کافی در کشور تولید نمی‌شود و نیاز صنایع به این محصولات از طریق واردات تأمین می‌گردد.

مصطفی سعیدی، کارشناس انرژی، در خصوص سبد محصولات پتروشیمی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: سبد محصولات پتروشیمی کشور، به دلیل تمرکز بر توسعه پتروشیمی‌های خوراک‌گازی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. سبد کنونی محصولات نهایی پتروشیمی کشور در حدود ۳۳ میلیون تن محصول پایه است که متانول با حدود ۱۲ میلیون تن و اوره با حدود ۷ میلیون تن، بالاترین میزان تولید در کشور را دارند. میزان تولید متانول چند برابر نیاز داخلی بوده و عمده متانول تولید شده در کشور، صادر می‌شود. همچنین بخشی از اوره تولید شده در بخش کشاورزی مصرف شده و مابقی صادر می‌شود.

وی همچنین در خصوص دیگر محصولات پایه پتروشیمی بیان کرد: اتیلن به میزان قابل قبولی در کشور تولید می‌شود اما با توجه به عدم توسعه مطلوب سایر بخش‌های پتروشیمی، زنجیره‌ ارزش محصولاتی همچون پروپیلن و آروماتیک‌ها (بنزن،تولوئن و زایلن‌ها‌) مغفول مانده و نیاز صنایع به طور کامل تأمین نمی‌شود.

بازنگری در مجوز پتروشیمی‌های خوراک گازی بلاتکلیف با رویکرد توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع

سعیدی ضمن تاکید بر بازنگری مجوز پتروشیمی‌های خوراک گازی اظهار داشت: در کشور تمرکز بر پتروشیمی‌های خوراک گازی بوده و علاوه بر آن مجوزهایی برای احداث پتروشیمی‌های خوراک گازی جدید نیز صادر شده است. با توجه به ناترازی گاز در کشور، نیاز مابقی صنایع و روند رو به رشد مصرف خانگی، می‌بایست روند احداث پتروشیمی‌های خوراک گازی جدید با پیشرفت فیزیکی زیر ۲۰ درصد باطل گردد و با طرح‌های خوراک مایع جدید (درکنار سواحل کشور منطبق بر اسناد آمایش سرزمینی) جایگزین گردد.

وی ادامه داد: تاکنون توسط شرکت ملی پتروشیمی ایران توصیه‌هایی برای تغییر مجوزهای پتروشیمی‌های خوراک گازی شده است اما اقدام جدی جهت تحقق این هدف صورت نگرفته است و بیشتر جنبه توصیه داشته است. با تغییر مجوز این پتروشیمی‌ها و رویکرد توسعه پتروشیمی های خوراک گاز مایع و نفتا، علاوه بر کنترل ناترازی گاز کشور، سبد محصولات پتروشیمی نیز به شکل متوازن رشد کرده و تولید اتیلن، پروپیلن و آروماتیک‌ها افزایش می‌یابد.

برنامه‌ریزی برای توسعه آروماتیک‌ها نیاز اساسی پتروشیمی کشور است

این کارشناس انرژی توسعه آروماتیک‌ها را نیاز اساسی صنعت پتروشیمی دانست و گفت: مطابق برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با احداث واحد‌های PDH ، میزان تولید پروپیلن درکشور افزایش قابل‌قبولی خواهد داشت. اما برخلاف پروپیلن که برنامه‌ریزی‌هایی به جهت توسعه دارد، زنجیره ارزش آروماتیک‌ها از دید سیاست‌گذاران مغفول مانده و تاکنون برنامه‌ریزی جدی در جهت توسعه زنجیره ارزش آروماتیک‌ها صورت نگرفته است.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: برای رفع نیازهای صنایع راهبردی همچون صنایع پزشکی، داروسازی، ساختمان‌سازی، خودروسازی و نساجی باید تولید آروماتیک‌ها را افزایش داد. به عنوان نمونه، محصولات پایین دست بنزن مانند پلی‌استر و استایرن به مقدار کافی در کشور تولید نمی‌شود و نیاز صنایع از طریق واردات تأمین می‌گردد. به طور کلی میزان تولید آروماتیک‌ها در کشور قابل قبول نیست و کشور حداقل به یک پتروشیمی نوری دیگر نیاز دارد تا بتوان نیاز‌های بالقوه این صنایع را پاسخ داد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.