۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۳۸۶ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ دسته: مسکن
۰

سید حسن موسوی فرد، کارشناس اقتصادی در برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به این نکته که نیمی از هزینه‌های زندگی در تهران برای تامین مسکن است، افزود: قیمت زمین، بالاترین تاثیر را در قیمت تمام شده مسکن در ایران دارد و انحصار بالا و پنهانی در عرضه زمین وجود دارد. ۱۵ درصد مساحت ایران قابل سکونت است و برای اختصاص زمین به همه مردم، تنها به ۲ درصد آن نیاز است.

به گزارش مسیر اقتصاد ساخت یک میلیون مسکن در سال یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است و مردم انتظار دارند با تحقق این شعار، وضعیت بازار مسکن که در سال‌های اخیر با جهش‌های متعددی همراه بوده است، بهبود یابد. برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن، دولت باید از یک سو به احتکار زمین از سوی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی پایان دهد و از سوی دیگر شرایط مالی این طرح را به نحو احسن فراهم کند. در این راستا برنامه تلویزیونی جهان آرا شنبه ۲۶ فروردین به موضوع عرضه مسکن اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه سید حسن موسوی فرد، کارشناس سیاستگذاری اقتصادی بود.

قیمت زمین، بالاترین تاثیر را در قیمت تمام شده مسکن در ایران دارد

موسوی فرد در ابتدای برنامه گفت: نیمی از هزینه‌های زندگی در تهران، برای تامین مسکن است و این سهم در بین دهک‌های پایین به ۷۰ درصد هم می‌رسد اما در کل کشور حدود ۴۰ درصد است. در اروپا این رقم حدود ۲۲ درصد است یعنی نصف ایران از ۱۳۶۵ تا امروز، بر تعداد خانواده‌های مستاجر افزوده شده و به ۴۰ درصد کل خانواده‌ها رسیده با اینکه خانه‌های بیشتری ساخته شده که نشان می‌دهد بعضی افراد دو یا سه خانه دارند.

وی افزود: بی مهری دولت‌ها مثل دوره خاتمی که افرادی مثل آقای آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) عقیده داشتند نباید مسکن ساخت، با جهش قیمت خانه در کشور روبرو هستیم ولی با شروع ساخت و تحویل مسکن مهر، شاهد کاهش قیمت هستیم. از اواسط ۹۷ و با جهش ارزی، قیمت مسکن دوباره جهش داشت. قیمت زمین، بالاترین تاثیر را در قیمت تمام شده مسکن در ایران دارد و مصالح و سایر هزینه‌ها، سهمشان کمتر است. در شهرهای بزرگ و متوسط، زمین حدود ۷۰ درصد قیمت خانه را شامل می‌شود. در سیاستگذاری‌ها باید روی قیمت زمین تمرکز کرد.

انحصار زمین موجب افزایش قیمت بالای آن شده است

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: انحصار بالا و پنهانی در عرضه زمین در ایران وجود دارد که موجب افزایش قیمت بالای آن شده است. با طرح مسکن مهر توانستند قیمت مسکن را کاهش بدهند ولی انحصار عرضه زمین شکسته نشد. تراکم مسکن در شهرهای ایران حتی از بنگلادش که شهرهای شلوغی دارد هم بیشتر است.

موسوی فرد بیان داشت: اگر اجازه می‌دادند شهر تهران با تراکم ارگانیک توسعه می‌یافت، اینگونه ریخت شهری به هم نمی‌ریخت. لندن که شهری با جمعیت مشابه تهران است، ۲.۵ برابر تهران مساحت دارد و در عین حال بسیار سرسبزتر است. شهری مثل پاریس هم تقریبا تمام نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: ولع ثروتمندان ایرانی برای حمله به مناطقی همچون دماوند و دیگر مناطق خوش آب و هوا، به این دلیل است که در محدوده شهری، همه فضای سبز نابود شده و زمین در تهران و شهرهای دیگر محدود است.

با توسعه آپارتمان‌سازی، افزایش جمعیت هم امکان‌پذیر نیست

موسوی فرد خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) همان اوایل پیروزی انقلاب دستور راه‌اندازی بنیاد مسکن را دادند و تاکید کردند پولی بابت زمین برای ساخت خانه مستضعفان گرفته نشود. بنیاد مسکن و سایر نهادهای مسئول الان بیایند و بگویند چقدر زمین رایگان در اختیار مردم قرار داده‌اند. بسیاری از زمین‌های کشور در اختیار همین نهادها و دولت قرار دارد. با توسعه آپارتمان‌سازی، افزایش جمعیت هم امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان تاکید کرد: ۱۵ درصد مساحت ایران قابل سکونت است و جالب اینکه برای اختصاص زمین به همه مردم، تنها به ۲ درصد آن نیاز داریم. دولت باید با ابزارهای مهم همچون زمین، مجوز و تامین مالی، ساخت مسکن را در اختیار مردم قرار دهد که تجربه آن هم در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.