۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۴ ۰۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ دسته: پول و بانک
۰

به منظور افزایش ماندگاری سپرده ها در نظام بانکی و مدیریت نقدینگی کشور جهت افزایش سرمایه‌گذاری با استفاده از این منابع مردمی، ضروری است دولت از طریق بانک مرکزی، زمینه کاهش قابل توجه سود سپرده های کوتاه مدت که امکان دسترسی آنی به آن وجود دارد را به عنوان اقدامی عملی و مهم در اقتصاد مقاومتی فراهم آورد.

مسیر اقتصاد/ در حال حاضر اکثر بانک های کشور با وجود کاهش نرخ سود سپرده های خود، حساب های سپرده کوتاه مدتی با نرخ های سود ۱۶ و ۱۸ درصد برای مشتریان خود ایجاد کرده و می کنند که صاحبان حساب علاوه بر دریافت سود سپرده ها به صورت ماهانه، امکان خارج کردن پول از حساب خود را در هر لحظه و به صورت آنی دارند؛ همچنین می توانند این سپرده های خود را به عنوان حساب پشتیبانِ حساب جاری خود قرار داده و با برگ چک این کار را انجام دهند.

این نوع سپرده گیری سبب می‌شود تا افراد درصدد فعالیت های سودده بوده و به محض پیدا کردن یک فرصت بهینه، سرمایه خود را از بانک به بازاری دیگر منتقل کنند. در این شرایط، انباشت سرمایه و ماندگاری سپرده در بانک رخ نداده و جلوی تخصیص و تجهیز منابع به صورت بلندمدت گرفته می شود و لذا نمی توان انتظار سرمایه گذاری های بلندمدت در کشور را داشت.

بنابراین به منظور افزایش ماندگاری سپرده ها در نظام بانکی و مدیریت نقدینگی کشور جهت افزایش سرمایه‌گذاری با استفاده از این منابع مردمی، ضروری است دولت از طریق بانک مرکزی، زمینه کاهش قابل توجه سود سپرده های کوتاه مدت که امکان دسترسی آنی به آن وجود دارد را به عنوان اقدامی عملی و مهم در اقتصاد مقاومتی فراهم آورد.

این اقدام باعث می شود سپرده گذاران به سمت سپرده گذاری در حساب های میان مدت و بلندمدت حرکت کرده و امکان سرمایه گذاری بلندمدت در اقتصاد توسط بانک و جلوگیری از جابجایی پول بین بازارهای مختلف اقتصادی فراهم شود.

اقدام پیشنهادی با ماده ۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که عبارت است از “اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی” همخوانی دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.