۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۹۷۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در سال ۲۰۲۲ میلادی بانک مرکزی ترکیه با خرید ۱۴۸ تن طلا، رتبه اول را در بین تمامی بانک‌های مرکزی جهان داشت و میزان ذخایر طلای خود را به ۵۴۲ تن رساند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آمارهای منتشر شده از میزان ذخایر طلای کشورها تا انتهای سال ۲۰۲۲ میلادی، در طول این سال بانک مرکزی ترکیه بزرگترین خریدار طلا در مقایسه بانک‌های مرکزی دیگر کشورهای جهان بوده است. این درحالیست که مردم این کشور نیز در سال ۲۰۲۲ اقدام به خرید بی سابقه طلا نموده‌اند تا دارایی‌های خود را از تورم بالا و عدم قطعیت‌های ناشی از تحولات ژئوپلتیک محفوظ بدارند.

بانک مرکزی ترکیه بزرگترین خریدار طلا در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ میلادی بانک مرکزی ترکیه با خرید ۱۴۸ تن طلا توانست ذخایر خود را تا پایان این سال به رقم بی سابقه ۵۴۲ تن برساند. بر اساس برآوردها درحال حاضر میزان ذخایر طلای ترکیه از نظر ارزش دلاری به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

در حال حاضر ترکیه سالانه حدود ۳۲ تن طلا تولید میکند و قصد دارد علاوه بر افزایش واردات، میزان تولید داخلی آن را نیز افزایش دهد. هفته گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام عزم کشورش برای افزایش میزان تولید و ذخیره طلا، گفت: طلا در کنار نفت یکی از مهمترین دارایی‌هاست.

نرخ تورم عمومی در اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی در بیشترین سطح به حدود ۸۵ درصد رسید و در آخرین ماه سال نیز در حدود ۶۴ درصدقرار داشت. در این سال نرخ برابری لیر ترکیه به دلار آمریکا نیز حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. در این یک سال لیر ترکیه در مقایسه با قیمت طلا نیز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

ترکیه ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرده است

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ترکیه، بخشی از ذخیره طلای این کشور در بانک مرکزی، بخشی در بازار سهام استانبول و بخشی نیز همچنان در بانک مرکزی بریتانیا نگهداری می‌شود. پیش از سال ۲۰۲۱ بخشی از ذخایر طلای این کشور در آمریکا نگهداری می‌شد، اما پس از جریمه مالی هالک بانک ترکیه از سوی آمریکا به دلیل همکاری با ایران، ترکیه ذخایر طلای خود را از آمریکا پس گرفت و در حال حاضر آمریکا سهمی از ذخایر طلای ترکیه ندارد.

طلا و انرژی بیشترین سهم را در کل واردات ترکیه به خود اختصاص داده‌اند و به دلیل افزایش قیمت‌ها و همچنین افزایش میزان واردات، در مجموع در سال ۲۰۲۲ میزان واردات آن‌ها به ترکیه حدود ۴۲ درصد افزایش یافته است. به طور خاص در ماه پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی، واردات فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی به ترکیه در مقایسه با ماه پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی نزدیک به ۷ برابر شد.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.