۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۳۶۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سید بهزاد بقایی کارشناس حوزه حکمرانی، با اشاره به اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت به معنای فروش آن نیست، افزود: دولت باید از تجربه خصوصی سازی دو دهه اخیر درس بگیرد و به جای فروش اموال و دارایی‌ها، کارآمدسازی و افزایش بهره‌وری دارایی‌ها را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی بحث مولد‌سازی دارایی‌های دولت توسط شورای سران قوا مطرح شده که قرار است هیئت هفت نفره‌ای مسئول سامان دادن به دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها ظرف دو سال شوند و ضمن شناسایی نسبت به واگذاری و تعیین تکلیف این دارایی‌ها اقدام کنند. در این راستا سید بهزاد بقایی کارشناس حوزه حکمرانی در خصوص هدفی که از مطرح شدن بحث مولدسازی دنبال می‌شود، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: اگر نگاه دولت به مولد‌سازی بحث درآمدزایی باشد در شرایط کنونی نمی‌تواند خیلی اولویت‌دار باشد، چرا که اگر بخواهیم بودجه دولت را از طریق مولد‌سازی پوشش دهیم، روش مولدسازی روش پایداری نیست. درآمدی هم که از این طریق به بودجه اضافه می‌شود نمی‌تواند در سال‌های آینده ادامه‌دار باشد. بنابراین دولت نباید برای درآمدزایی و پوشش کسری بودجه، مولدسازی اموال را در اولویت خود قرار دهد.

کارآمدسازی و افزایش بهره‌وری دارایی‌های دولت باید در دستور کار قرار بگیرد

وی با اشاره به اینکه می‌توان اهداف دیگری همچون کارآمدسازی و افزایش بهره‌وری را در دستور کار قرار داد، افزود: مولدسازی بایستی طوری صورت پذیرد که این دارایی‌ها را بتوان از وضعیت منجمد کنونی خارج کرد. اگر قرار بر این باشد که این اتفاق بیفتد و کارایی این دارایی‌ها افزایش پیدا کند مستلزم این است که در مرحله اجرا دولت با طمانینه و حوصله بیشتری ورود کند و تصمیم متناسبی بگیرد. چرا که در صورت شتابزدگی و سرعت عمل در تعیین تکلیف و فروش دارایی‌ها، آسیب‌هایی برای این کار متصور است.

بقایی همچنین با اشاره به تجربه مشابه در بحث خصوصی‌سازی گفت: سرعت عملی که در موضوع خصوصی‌سازی اتفاق افتاد، موجب شد کارایی، درآمد و بهره‌وری شرکت‌های دولتی به محاق رود. نتیجه آن نیز این شد که هم در فرآیندها چالش بوجود آمد و هم در قیمت‌گذاری چالش‌های مختلفی وجود داشت، حتی اهلیت‌سنجی آن نیز دقت لازم را نداشت. پس لازم است که در بحث مولدسازی دارایی‌های دولت با دقت و طمانینه‌ی بیشتری ورود داشته باشیم که با معضلات خصوصی‌سازی مواجه نشویم.

این کارشناس حکمرانی اضافه کرد: نکته دیگری که که در بحث واگذاری و مولدسازی حائز اهمیت است، میزان عرضه آن است. این حجم از دارایی‌ها که می‌خواهد عرضه شود، ما آن قدری الان توان مالی و نقدینگی سرگردان نداریم که بخواهد این‌ها را تملک کند، بلکه باید یک مدلی برای آن طراحی شود. این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که بتواند هم با نیاز بازار همخوانی داشته باشد و هم این طوری نشود که باعث شود به قیمت پایینی این دارایی‌ها واگذار شوند و دولت انتفاع پایینی از این کار ببرد.

مولدسازی نباید به فروش ارزان قیمت دارایی‌های دولت منجر شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه از صحبت‌های مسئولین آنچه مشخص است بیشتر فروش دارایی‌هاست، افزود: آن چیزی که بیشتر ما الان باید به سمت آن حرکت کنیم این است که از این دارایی‌هایی که وجود دارد و منجمد شده است و بهره‌برداری خوبی نمی‌شود حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم. به هر حال برای این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری شده و یا هزینه‌ای صورت گرفته که بایستی به نحو احسن از آن استفاده شود.

بقایی اظهار داشت: اگر لازم است جایی تغییر کاربری داده شود، یا مدیریتش متمرکز شود و مردم هم بتوانند از آن استفاده کنند. یا جایی اگر لازم است بهره‌برداری بیشتری اتفاق بیفتد می‌شود به بخش خصوصی انتقال داد، بایستی صورت پذیرد. چون به هر حال بعضی از این دارایی‌ها از نظر قیمتی، قیمت بالایی دارند و شاید نشود به طور کامل آنها را فروخت و شاید صحیح هم نباشد همه‌ی آنها را بفروشیم.

این کارشناس حکمرانی در پایان تاکید کرد: این‌ دارایی‌ها را می‌شود در قالب اجاره به بهره‌برداران به صورت قراردادهای بهره‌برداری واگذار کرد که هم مردم بتوانند استفاده کنند و هم دولت بهره‌ای از آنها ببرد و هم اینکه بهره‌وری این دارایی‌ها بتواند از این طریق افزایش پیدا کند. اینطوری می‌توانیم امیدوار باشیم که حداقل یک بخش خوبی از دارایی‌ها به چرخه‌ی مولدسازی اضافه می‌شوند و این مدل نسبت به فروش داریی‌ها که درآمد کوتاه مدت و ناپایداری را نصیب دولت می‌کند، انتفاع بیشتری در پی خواهد داشت.

انتهای پیام / دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.