۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۳۵۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

روسیه چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشت مرغ در جهان است اما در تامین نهاده‌های تولید همچون واکسن و جوجه گوشتی به کشورهای غربی وابسته است. دولت روسیه برای افزایش ضریب خوداتکایی در تولید و کاهش وابستگی به غرب قصد دارد ضمن استفاده از واکسن‌های داخلی، با سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری برای ایجاد مزرعه مرغ مادر سویه داخلی اسمنا-۹ اقدام کند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ به ترتیب چهارمین و هفتمین رتبه را در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در جهان کسب کرد. میزان تولید گوشت مرغ این کشور در سال ۲۰۲۲ معادل ۵.۲ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۲ درصد رشد داشت. از سوی دیگر روسیه در همین سال معادل ۳۳۶ هزار تن گوشت مرغ  صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۴ درصد رشد را تجربه کرد.

وابستگی روسیه به غرب در تامین نهاده های اصلی تولید گوشت مرغ

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که روسیه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ در جهان است اما صنعت مرغداری این کشور وابستگی گسترده‌ای به واردات واکسن دامپزشکی و جوجه‌یک‌روزه گوشتی از کشورهای غربی دارد. وابستگی بسیار بالای روسیه به واردات واکسن‌های دامپزشکی باعث شد تا در سال ۲۰۲۲ تعدادی از فعالین مطرح صنعت مرغداری این کشور هشدارهای جدی نسبت به تحریم احتمالی این محصول بدهند چرا که در صورت تحریم واکسن زیان‌های گسترده‌ای به علت گسترش بیماری‌های طیور متحمل کشور و مرغداران خواهد شد.

از طرفی بررسی وضعیت بازار جوجه‌یک‌روزه گوشتی در روسیه نشان می‌دهد ۴۵ درصد بازار در اختیار سویه راس، ۳۵ درصد سویه کاپ و بخشی هم در اختیار سویه هوبارد است؛ این سویه ها متعلق به ۲ شرکت غربی به نام های آویاژن و کاپ هستند.

ولادیمیر فیسینین، رئیس اتحادیه طیور روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری محلی این کشور اظهار داشت: امیدوار هستیم که در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد تولید گوشت مرغ و تخم مرغ باشیم و همچنین در راستای افزایش خوداتکایی در صنعت مرغداری و کاهش وابستگی به نهاده های وارداتی اقداماتی انجام دهیم.

روسیه به سمت خوداتکایی در تولید گوشت مرغ حرکت می‌کند

ولادیمیر فیسینین ادامه داد: یکی از اهداف مهم برای سال ۲۰۲۳، جایگزینی واکسن‌های داخلی با واکسن‌های وارداتی است. در این راستا وزارت کشاورزی روسیه و سازمان نظارت بر دامپزشکی نقش کلیدی جهت راهبری این مسئله تا رسیدن به نقطه مطلوب دارند.

رئیس اتحادیه طیور روسیه بیان کرد: هدف مهم دیگر کاهش وابستگی در تامین جوجه‌یک‌روزه مورد نیاز صنعت مرغداری است. در همین جهت در سال ۲۰۲۲ دستاوردهای مثبتی در این زمینه مشاهده شد چراکه تلاش‌های چندین ساله دانشمندان روسی برای ایجاد سویه داخلی اسمنا-۹ (Smena-9) به نتایج قابل قبولی رسید.

در پی این موفقیت اقدامات لازم برای ایجاد مزرعه پرورشی مرغ مادر سویه Smena-9 انجام شد و قرار است این مزرعه تا ماه مارس ۲۰۲۳ به بهره برداری برسد. دولت روسیه ۴.۵ میلیارد روبل (۶۰ میلیون دلار) برای حمایت از این پروژه اختصاص داده است.

ولادیمیر فیسینین تاکید کرد هدف ما تا سال ۲۰۲۵ این است که سهم سویه داخلی Smena-9 در تولید گوشت مرغ کشور به ۱۵ درصد برسد.

منبع: Poultry world

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.