۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۲۴۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مصر یکی از کشورهایی است که در ماه‌های اخیر با بحران افزایش نرخ ارز خارجی مواجه بوده است. از این رو پیشنهاد فروش غلات روسیه به مصر با روبل، مورد استقبال این کشور قرار گرفته و مزایایی همچون کاهش وابستگی به دلار، کاهش نوسان قیمت محصولات اساسی وارداتی و فراهم شدن فرصت صادرات کالا و خدمات مصری به روسیه را درپی داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد به باور کارشناسان، تصمیم روسیه مبنی بر راه‌اندازی سازوکاری برای تسویه پرداخت‌ها براساس روبل جهت صادرات غلات به مصر، می‌تواند برخی از فشارهای اقتصادی مصر را کاهش دهد. ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست وزیر روسیه، در اینباره اظهار داشت که «مسکو تمایل به آزمایش این سازوکار با مصر بعنوان بزرگترین خریدار گندم روسیه، دارد. البته این مکانیزم اخیرا در معاملات مشابه با ترکیه بصورت پایلوت استفاده شده است.» بانک مرکزی روسیه در ۱۸ ژانویه اعلام کرد که نرخ رسمی مبادله روبل را در برابر ۹ ارز خارجی از جمله پوند مصر، درهم امارات و ریال قطر تعیین کرده است. به گفته خانم آبرامچنکو این اقدام گام مهمی در برنامه روسیه برای فروش کالا به ارز داخلی خود است و در واقع پاسخی به تحریم‌های غرب پس از حمله به اوکراین محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از روبل روسیه در واردات غذا برای مصر

این تصمیم با استقبال بسیاری از اقتصاددانان مصری مواجه شد چون باور دارند که حرکت به سمت روبل باعث کاهش اتکای مصر به پول ایالات متحده می‌شود، که در شرایط کمبود دلار کنونی می‌تواند بعنوان یک موهبت باشد. بطوریکه علا عز، دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی مصر، اظهار داشت که تاثیر این تغییر بر پوند مصر مثبت بوده و وابستگی کشور به دلار را کاهش می‌دهد. همچنین واردات مصر از روسیه بیشتر شامل کالاهای اساسی مانند گندم است و این اقدام نوسانات قیمتی این کالاها به دلیل کمبود دلار را کاهش می‌دهد. همچنین از زمانی که بانک مرکزی مصر بر اساس بسته حمایت صندوق بین المللی پول به سمت نرخ ارز انعطاف‌پذیرتر حرکت کرد، ارزش پوند مصر در برابر دلار ۴۶.۸ درصد کاهش یافته است.

تارک متوالی، اقتصاددان برجسته مصری در این مورد گفت: روسیه صادرکننده مهم نه تنها گندم بلکه سایر اقلام ضروری است که در طیف وسیعی از صنایع مصر استفاده می‌شود. بنابراین تغییر پرداخت‌ها به روبل برای مصر مفید خواهد بود. با وجود این، احتمال کاهش تمام فشارهای ناشی از بحران دلار  کمتر است. باید توجه داشت که تجارت مصر با روسیه بین سه تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی آن (۴.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱) را تشکیل می‌دهد، بنابراین نمی‌توان انتظار نداشت که تغییر روبل تاثیری قابل توجه در کاهش نیاز مصر به دلار آمریکا داشته باشد.

برای استفاده از این مکانیسم، روسیه احتمالا ناگزیر در ازای پوند، روبل به مصر پرداخت می‌کند که می‌تواند مجموع صادرات قاهره به مسکو را افزایش دهد. این اقتصاددان ادامه داد: این مکانیسم، در صورت اجرا، میزان پوند مصر را در اقتصاد روسیه افزایش خواهد داد و آنها برای واردات بیشتر کالاهای مصری از آن استفاده خواهند کرد و این یک فرصت برای صادرکنندگان مصری است. این تغییر می‌تواند گردشگری مصر را نیز تقویت کند. مصر دومین مقصد گردشگران روس‌ها برای تعطیلات در سال ۲۰۲۲ بود. چون روس‌ها به دلیل تحریم‌ها در تامین دلار با مشکل مواجه هستند، تعداد کمتری از آنها از مصر بازدید می‌کنند. بنابراین این تغییر می‌تواند به افزایش سفر شهروندان این کشور به مصر منجر شود.

منبع: نشنال نیوز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.