۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۲۸۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

اولاف شولز صدر اعظم آلمان، به تازگی بر ضرورت جذب نیروی کار خارجی توانمند و تقویت مشارکت زنان در بازار کار برای جبران کمبود نیروی کار تاکید کرده است. در سال‌های اخیر پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد آلمان، مخاطراتی همچون تضعیف چشم انداز رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌های دولت در صندوق‌های بازنشستگی را درپی داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد اولاف شولز صدر اعظم آلمان، به تازگی ضمن اشاره به تضعیف رشد اقتصادی این کشور در اثر کاهش نیروی کار جوان، به ضرورت رفع این مشکل از طریق جذب مهاجران توانمند خارجی و همچنین تقویت حضور زنان در بازار کار اشاره کرده است. در سال‌های اخیر به دلیل پا به سن گذاشتن بخش زیادی از جمعیت آلمان از یک سو و کاهش نرخ زاد و ولد از سوی دیگر، جمعیت این کشور به سمت پیری رفته است و این مسئله فشار زیادی را به صندوق‌های بازنشستگی آلمان وارد کرده است.

کمبود نیروی کار چالش جدی دولت آلمان

صدر اعظم آلمان ضمن جدی توصیف کردن مخاطرات ناشی از کاهش نیروی کار فعال برای اقتصاد این کشور، از تلاش دولت برای جذب نیروی کار خارجی سخن گفته است. دولت آلمان در ماه گذشته بخش‌هایی از قانون مهاجرت را با هدف تسهیل جذب نیروی کار خارجی اصلاح کرد. اصلاحات جدید اجازه جذب نیروی کار بیشتر از خارج از اتحادیه اروپا را به دولت این کشور می‌دهد. هدف اصلی دولت آلمان از این اقدام، جلوگیری از افزایش هزینه‌های دولت در کمک به صندوق‌های بازنشستگی عنوان شده است.

مشارکت زنان در بازار کار نیز از اهداف دیگر دولت آلمان است. درحال حاضر حدود ۷۲ درصد زنان آلمانی در بازار کار مشارکت دارند و این نرخ در مقایسه با نرخ ۸۵ درصدی کشوری همچون سوئد به مراتب پایین تر است. صدر اعظم آلمان همچنین تاکید کرده است که مردم باید تا زمان رسیدن سن از کار افتادگی، در بازار کار فعال باشند و از بازنشستگی زودهنگام خودداری کنند.

بر اساس گزارش مرکز آمار آلمان، در حال حاضر جمعیت این کشور در حدود ۸۴ میلیون نفر است و سالانه حدود یک درصد به آن اضافه می‌شود که جذب مهاجر سهمی اساسی در این افزایش دارد. در صورت تداوم این روند، انتظار می‌رود جمعیت آلمان تا سال ۲۰۷۰ میلادی به حدود ۹۰ میلیون نفر برسد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.