۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۷۲۳ ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مهدی قربانیان
۰

استفاده از ایکس‌ری برای بررسی تمام کانتینرهای ورودی در آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و به دلایل امنیتی توسط وزارت امنیت داخلی و گمرک و حفاظت مرزهای آمریکا پیگیری شد. اما به کارگیری این فناوری پس از سه بار تمدید از مهلت قانونی اجرا نشد. «هزینه‌های مالی»، «تاخیرهای زمانی» و «امتناع از همکاری طرف‌های تجاری» و «جذابیت مسیرهای غیررسمی» از دلایل عدم موفقیت این فناوری بود.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نگرانی درباره سوء استفاده تروریست‌ها از کانتینرهای ورودی به ایالات متحده آمریکا در جهت قاچاق سلاح‌های کشتار جمعی شدت گرفت. در این گزارش به اسکن و تصویربرداری با استفاده از ایکس‌ری به عنوان یکی از تدابیر امنیتی دولت فدرال و هزینه‌های ناشی از آن براساس گزارش دفتر بودجه کنگره (CBO)[۱] پرداخته خواهد شد.

اسکن و تصویربرداری از کانتینرهای ورودی

گمرک و حفاظت از مرزها (CBP)[۲] و آژانسی از وزارت امنیت داخلی (DHS)[۳] آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر و برای کاهش تهدید ناشی از قاچاق سلاح‌های کشتار جمعی تمام کانتینرهای ورودی را از لحاظ تشعشع بررسی می‌کند. همچنین گمرک و حفاظت مرزها حدود ۵ درصد از تمام کانتینرهای ورودی را به عنوان پرخطر[۴] شناسایی و تصویربرداری اشعه ایکس یا پرتو گاما بررسی می‌کند. اگر تصاویر نشان دهند که محتویات محموله با مانیفست[۵] مطابقت ندارد آژانس کانتینرها را باز کرده و بازرسی می‌کند.

در سال ۲۰۰۷ کنگره دستوری صادر کرد که وزارت امنیت داخلی هم از آشکارسازهای تشعشعی و هم از اسکن و تصویربرداری برای کانتینرهای ورودی قبل از بارگیری در کشتی‌های با مقصد آمریکا استفاده کند. این دستور بررسی کانیتنرهای مذکور را از بنادر آمریکا به بنادر خارج از این کشور انتقال می‌دهد. هدف این دستور هم بررسی همه کانتینرها به جای تحدید به کانتینرهای پر خطر بوده است. کنگره به وزارت امنیت داخلی تا سال ۲۰۱۲ فرصت داد تا این رویکرد را به طور کامل پیاده‌سازی کند. اما این مهلت تا سال ۲۰۱۸ سه بار تمدید شد. دفتر بودجه کنگره ۵ گزینه را بررسی کرد که هزینه اجرای دستور و همچنین رویکردهای جایگزین برای افزایش اسکن و تصویربرداری از کانتینرها را نشان می‌دهد. در جدول زیر این ۵ گزینه قابل مشاهده است.

هزینه‌های ایکس‌ری کانتینرها در بنادر خارج از کشور

صادرکنندگان کانتینرها را از ۴۵۳ بندر از ۱۳۰ کشور به آمریکا حمل می‌کنند. دستور کنگره مبنی بر تصویربرداری از همه کانتینرهای ورودی سه مسئله «هزینه‌های مالی»، «تاخیرهای زمانی» و «امتناع از همکاری طرف‌های تجاری» را برای وزارت امنیت داخلی ایجاد می‌کند. همانطور که در جدول فوق قابل مشاهده است دفتر بودجه آمریکا دو مسئله اول را بررسی کرده است.

اسکن و تصویربرداری از کانتینرها به طور متوسط ۱۵۰ تا ۲۲۰ دلار به ازای هر کانتینر هزینه ایجاد می‌کند. اگر تعداد فعلی کانتینرهای ورودی در سال ۲.۵ درصد رشد کند، پیاده‌سازی و راه‌اندازی اسکن و تصویربرداری کانتینرها در سال ۲۰۱۵ و در طول ۱۰ سال ۲۲ تا ۳۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. همچنین دفتر بودجه کنگره تخمین می‌زند که در مقابل ۱.۳ میلیارد دلار در طول ۱۰ سال صرف اسکن و تصویربرداری از ۵ درصد از کانتینرهای ورودی خواهد شد. بنابراین همانطور که در جدول فوق نشان داده شده است هزینه تخمینی گزینه ۱ حدود ۱۷ تا ۲۵ برابر هزینه اسکن و تصویربرداری با توجه به کانتینرهای پرخطر است.

کاهش هزینه ایکس‌ری کانتینرها با اتخاذ رویه‌های کارآمدتر

هزینه بالای استفاده از گزینه ۱ می‌تواند با اتخاذ رویه‌های کارامدتر یا فناوری‌های جدید کاهش یابد. گزینه ۲ راه‌حل ارزان‌تری برای برآورده‌سازی دستور کنگره فراهم می‌کند. این گزینه تمرکز بر شلوغ‌ترین بنادر خارج از کشور به تعداد ۱۲۱ بندر را پیشنهاد می‌کند. این بنادر ۹۷ درصد از تمام کانتینرها را در کشتی‌های با مقصد آمریکا بارگیری می‌کنند. هزینه این گزینه بین ۱۲ تا ۲۲ میلیارد دلار طی ۱۰ سال خواهد بود که تقریبا ۱۰ میلیارد دلار کمتر از گزینه ۱ خواهد بود. همچنین هزینه اسکن و تصویربرداری از کانتینرهای ورودی بین ۸۰ تا ۱۵۰ دلار متغیر است.

سه گزینه دیگر توسط دفتر بودجه کنگره برای بررسی اسکن و تصویربرداری در بنادر آمریکا پیشنهاد شده است که می‌تواند جایگزین دستور کنگره باشد و الزامات آن را فراهم کند.

  1. گزینه ۳: افزایش نرخ اسکن و تصویربرداری ایکس‌ری به دو برابر تعداد فعلی یا به عبارتی ۱۰ درصد از کانتینرها بررسی شوند که هزینه‌ها را طی ۱۰ سال بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.
  2. گزینه ۴: افزایش نرخ اسکن و تصویربرداری ایکس‌ری به تمام کانتینرهای موجود در همه بنادر که طی ۱۰ سال ۴ تا ۸ میلیارد دلار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.
  3. گزینه ۵: محدودسازی اسکن و تصویربرداری به شلوغ‌ترین بنادر -۳۲ بندر- آمریکا که ۹۹.۷ درصد از کل کانتینرهای ورودی را تشکیل می‌دهد. این گزینه ۴ تا ۷ میلیارد دلار طی ۱۰ سال هزینه خواهد داشت.

افزایش جذابیت مسیرهای غیررسمی با افزایش ایکس‌ری کانتینرها

تمام گزینه‌های مورد بررسی دفتر بودجه کنگره امکان اسکن و تصویربرداری از کانتینرهای بیشتری را فراهم می‌کند. اما مشخص نیست که این اقدامات تا چه اندازه باعث کاهش قاچاق بالقوه تسلیحات و یا مواد هسته‌ای به آمریکا می‌شوند. این گزینه‌ها راه‌حلی برای مسیرهای دیگر قاچاق مانند کامیون یا راه‌آهن در گذرگاه‌های زمینی از مکزیک یا کانادا، تونل‌های زیر مرز، انواع دیگر کشتی‌های تجاری، قایق‌های تفریحی خصوصی و هواپیما را بررسی نمی‌کنند. اگر آمریکا اسکن و تصویربرداری از کانتینرها را به شدت افزایش دهد، این مسیرهای جایگزین می توانند جذاب‌تر شوند. بنابراین هیچ کدام از گزینه‌های بررسی شده نمی‌تواند به این مسیرها و تهدیدات بالقوه آنها برای زنجیره تامین راه‌حلی ارائه کند.

منبع:

  1. دفتر بودجه کنگره: اسکن و تصویربرداری کانتینرهای حمل و نقل: هزینه ها و گزینه‌های جایگزین

پینوشت:

[۱] Congressional Budget Office

[۲] Customs and Border Protection

[۳] Department of Homeland Security

[۴] High Risk

[۵] Manifest

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.