۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۶۴۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

بسیاری از کشورها از جمله قدرت‌های بزرگ اقتصادی و تجاری جهان در تلاشند با مشارکت در طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری زیرساختی در کشورهای عضو منطقه تجارت آزاد آفریقا، نظر رهبران سیاسی این کشورها را جلب کنند. ظرفیت‌های بالقوه کشورهای آفریقایی باعث شده است مصر نیز از طریق انعقاد توافق تجاری با AFCFTA درصدد نزدیکی به این کشورها در راستای بهره‌مندی از فرصت‌های تجاری آفریقا باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد منطقه تجارت آزاد آفریقا در ۲۱ مارس ۲۰۱۸ با حضور رهبران کشورهای آفریقایی و انعقاد توافق آزاد تجاری بین ۴۴ کشور آفریقایی تأسیس شد. موافقتنامه تجارت آزاد آفریقا موسوم به (AFCFTA) [۱] در حال حاضر ۵۵ کشور و ۸ جامعه اقتصادی منطقه‌ای را گرد هم آورده و بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان محسوب می‌شود.

اهداف بزرگ‌ترین منطقه تجارت آزاد جهان

این منطقه تجارت آزاد دارای بازار واحد قاره‌ای با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفر و مجموع تولید ناخالص داخلی ۳۴۰۰ میلیارد دلار است و با استراتژی توسعه بلند مدت قاره آفریقا تأسیس شده است. هدف اصلی این موافقتنامه توسعه و تقویت تجارت منطقه‌ای از طریق حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای است.

توافق تجاری بین کشورهای آفریقایی به ایجاد و گسترش زنجیره ارزش و سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل کمک کرده، در میان مدت و بلند مدت رقابت‌پذیری را بین کشورهای این قاره افزایش می‌دهد.

ظرفیت‌ منطقه تجارت آزاد آفریقا

جمعیت قاره آفریقا تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۷ میلیارد نفر خواهد رسید و حدود ۴۳ درصد آفریقایی‌ها در این سال جزء طبقه متوسط خواهند بود. این افزایش جمعیت و رشد طبقه متوسط باعث خواهد شد که مصرف خانوارهای آفریقایی از ۱۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۲۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ برسد.

همچنین گفته می‌شود تا سال ۲۰۳۰ ارزش بازار محصولات غذایی در منطقه تجارت آزاد آفریقا ۷۴۰ میلیارد دلار و ارزش بازار آموزش و حمل و نقل ۳۹۷ میلیارد دلار خواهد بود. بازارهای دیگری مانند مسکن با ۳۹۰ میلیارد دلار، کالاهای بی‌دوام ۳۷۰ میلیارد دلار، گردشگری ۲۶۰ میلیارد دلار، بهداشت و سلامت ۱۷۵ میلیارد دلار، خدمات مالی ۷۵ میلیارد دلار و مخابرات ۶۵ میلیارد دلار خواهد بود. البته کارشناسان معتقدند بخش زیادی از احیای این ظرفیت به اجرای صحیح طرح منطقه تجارت آزاد آفریقا بستگی دارد.

حوزه تجارت بین بنگاهی (B2B) نیز از دیگر حوزه‌هایی است که انتظار می‌رود در اثر اجرای صحیح منطقه تجارت آزاد آفریقا شاهد تحولات عظیمی باشد.

رقابت قدرت‌های بزرگ اقتصادی در AFCFTA

جذابیت‌های گفته شده بسیاری از کشورهای جهان را به تلاش و رقابت جدی به منظور جلب نظر رهبران سیاسی کشورهای آفریقایی واداشته است. کشورهای چین و آمریکا در رقابت با یکدیگر تلاش می‌کنند تا با مشارکت در طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری زیرساختی در کشورهای مهم و استراتژیک منطقه تجارت آزاد آفریقا، سهم بیش‌تری از بازار این کشورها در سال‌های آتی را کسب کنند.

مصر یکی دیگر از کشورهایی است که تلاش می‌کند پیوند خود با بزرگ‌ترین منطقه تجارت آزاد جهان را از طریق انعقاد توافقات تجاری تقویت کند.

رقابت چین و آمریکا در همکاری با منطقه تجارت آزاد آفریقا

توافق تجاری مصر و AFCFTA

هفته گذشته احمد سمیر وزیر تجارت و صنعت مصر اعلام کرد: «مصر اولین قرارداد تجاری خود را در چارچوب توافق‌نامه تجارت آزاد آفریقا منعقد کرده است. این گامی اساسی برای به حداکثر رساندن منافع حاصل از موافقتنامه تجارت آزاد در آفریقا است. مشارکت در ابتکار منطقه تجارت آزاد آفریقا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مصر است و به همه سازمان‌های دولتی گفته شده تا موانع مربوط به رشد صادرات را رفع کنند.»

احمد سمیر در جریان برگزاری دهمین نشست وزیران تجاری کشورهای عضو AFCFTA که در پایتخت غنا برگزار می‌شد، افزود: «این توافق شامل صادرات مواد غذایی مصر به کشورهایی مانند غنا است و ما در تلاش برای برگزاری سمینارهایی به منظور افزایش آگاهی تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود در خصوص اهمیت این موافقتنامه و بهره‌مندی بیش‌تر از آن هستیم.»

پی‌نوشت:

[۱] Africa Free Trade Agreement

منابع:

پایگاه اطلاع‌رسانی AFCFTA

Egypt Independent

Ahram Online

مقاله پژوهشی، نشریه بررسی‎‌های بازرگانی، دوره ۱۸، شماره ۱۰۰، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.