۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۴۷۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین و روسیه در سال‌های گذشته به طور محسوسی همکاری سیاسی و اقتصادی خود را افزایش داده‌اند. کارشناسان معتقدند پکن و مسکو در تلاش هستند تا با ایفای نقش فعال‌تر در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و گسترش روابط تجاری و پولی و بانکی با دیگر کشورهای بلوک شرق، ائتلاف جدیدی را شکل دهند و نظم جدید جهانی را رهبری کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین اخیراً بخش جدیدی از خط لوله گاز طبیعی سیبری ۲ (Power of Sybria) به طول ۳۲۰ کیلومتر را به بهر‌ه‌برداری رساند. این خط لوله که سالانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی روسیه را از غرب این کشور به چین منتقل می‌کند، قرار است جایگزینی برای خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ باشد.

بر اساس برنامه اعلام شده تا پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین، قرار بود خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ سالانه ۵۵ میلیون متر مکعب گاز را از روسیه به آلمان و از آنجا به دیگر کشورهای مصرف‌کننده اروپایی برساند اما با وجود اتمام این پروژه زیردریایی و پرهزینه، آغاز تحریم‌های غرب مانع بهره‌برداری آن شد.

خرابکاری در خط لوله نورد استریم تروریسم بین‌المللی است

افزایش روابط چین و روسیه در راستای نظم جدید جهانی

افزایش روابط اقتصادی چین و روسیه با استراتژی سیاسی آن‌ها مطابقت دارد چرا که در نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: «جهان به سرعت در حال تغییر است. تنها یک چیز بدون تغییر باقی می‌ماند و آن هم دوستی بین چین و روسیه است.»

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین نیز در این نشست اظهار کرد: «چین با همکاری روسیه آماده است تا نمونه‌ای از یک قدرت جهانی مسئول باشد و در به ارمغان آوردن چنین جهانی با یک مسیر توسعه پایدار نقش سازنده‌ای ایفا کند.» به نظر می‌رسد چین و روسیه در حال طراحی برنامه‌ای به منظور تحقق یک نظم جدید جهانی با رویکردی شرق‌گرایانه هستند و سازمان همکاری شانگهای نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد.

نظم جدید جهانی با کاهش وابستگی اقتصادی به غرب

کاهش وابستگی اقتصادی به غرب مقدمه مخالفت با نظم جهانی لیبرال به رهبری آمریکا و کشورهای اروپایی و ایجاد یک نظم جدید جهانی به رهبری چین، روسیه و تعدادی از کشورهای شرقی و خارج از بلوک غرب است. به عنوان مثال چین و روسیه از سال ۲۰۱۴ همکاری خود در خصوص دلارزدایی از تبادلات تجاری و مالی و بانکی خود را آغاز کردند. دو کشور با امضای قراردادی برای استفاده از ارزهای ملی در هرگونه تسویه حساب بین خود، (یوآن) را به عنوان ارز جایگزین دلار پذیرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود روسیه با سایر کشورهای شرقی نیز چنین توافقی را انجام دهد.

آیا چین برای سقوط دلار برنامه‌ریزی می‌کند؟

گسترش همکاری بلوک‌های سیاسی و اقتصادی غیرغربی

خانم دیانا گالیوا کارشناس سیاست بین‌الملل می‌گوید: «انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش همکاری بلوک‌های غیرغربی و به ویژه تلاش‌های بیشتر برای تقویت همکاری بین سازمان همکاری شانگهای و بریکس باشیم. در اجلاس اخیر سازمان شانگهای، ایران یادداشت تعهداتی را برای پیوستن به این سازمان امضاء کرد و این احتمال وجود دارد که تلاش‌های بیشتری برای گسترش این سازمان منطقه‌ای صورت گیرد تا به عنوان وزنه‌ای در برابر نفوذ ایالات متحده آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا عمل کند.»

تغییرات قطعی در نظام بین‌الملل

نویسنده کتاب روسیه و شورای همکاری خلیج فارس ادامه داد: «اینکه مشخص شود این واقعاً یک نظم جدید جهانی است به زمان بیش‌تری نیاز دارد اما بدون شک شاخص‌های روشنی برای تغییر نظم موجود بین‌المللی وجود دارد. این نشانه‌ها عبارت هستند از: تغییر رویکرد روسیه و فروش انرژی این کشور به شرق، تلاش برای تغییر ارز رایج بین‌المللی و استفاده بیش‌تر از ارز ملی در مبادلات تجاری و افزایش فعالیت کشورهایی مانند چین، روسیه و هند در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی.»

سازمان همکاری شانگهای مقدمه‌ساز سقوط دلار

در ۲ دهه گذشته سازمان همکاری شانگهای به آرامی تبدیل به یک بلوک مهم ژئواکونومیک منطقه‌ای و غیرغربی شده است و می‌کوشد تا سطح بالاتری از خوکفایی جمعی را به دست آورد. علاقه چین به استفاده از سازمان همکاری شانگهای در کنار تبادلات مالی دوجانبه با کشورهای عضو این سازمان بیان‌گر دورخیز پکن به منظور تلاش برای سقوط دلار در عرصه بین‌المللی با استفاده از ابزارهایی مانند پیمان‌های پولی دوجانبه و استفاده از سیستم‌های پرداخت ملی است.

مشارکت چین و روسیه در ساخت نظم جدید جهانی

در همین راستا یانگ جیچی دیپلمات ارشد چینی اعلام کرد: «روابط پکن و مسکو همواره در مسیر درست بوده است و هر دو کشور در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی خود قاطعانه از یکدیگر حمایت می‌کنند. چین مایل به همکاری با روسیه در خصوص هدایت نظم جهانی در جهتی عادلانه‌تر و معقول‌تر است.»

منبع:

Bloomberg

Arab News

Anadolu Agency

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.