۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۶۰۸ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

با وجود تهدیدهای آمریکا به تحریم کشورهایی که در توسعه سیستم پرداخت میر روسیه همکاری کنند، رئیس بانک مرکزی روسیه از عزم جدی این کشور برای رفع چالش‌های پیش رو خبر داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور روسیه در سال ۲۰۱۵ پس از اولین دور تحریم‌های غرب، توسعه سیستم پرداخت داخلی خود را آغاز کرد. این اقدام منجر به ایجاد سیستم پرداخت کارتی به نام میر شد. مقامات روسیه همچنین علاقه‌مند به توسعه استفاده از کارت‌های میر در خارج از کشور نیز هستند؛ از همین رو، همکاری‌هایی نیز در این زمینه با بانک‌های خارجی دارند که البته چالش هایی نیز در این مسیر وجود داشته است.

در همین راستا رئیس بانک مرکزی روسیه در آخرین اظهار نظر خود ضمن اشاره به وجود این چالش‌ها، بیان داشت که، بانک مرکزی روسیه با بسیاری از رگولاتورهای بانکی کشورهای خارجی برای گسترش استفاده از کارت‌های بانکی میر در حال مذاکره است، با این حال، همچنان با مشکلاتی مواجه است. به نظر می‌رسد که برخی از بانک‌های خارجی تمایلی به پیوستن به سیستم میر ندارند؛ زیرا در حال تلاش برای به‌حداقل رساندن خطر تحریم‌های ثانویه احتمالی علیه خودشان هستند.

استفاده آمریکا از تحریم و تهدید برای جلوگیری از توسعه سیستم پرداخت میر روسیه

تلاش روسیه برای گسترش جغرافیایی پذیرش کارت‌های میر در شرایطی است که آمریکا در اقدام اخیر خود، برخی از مدیران مالی این کشور، از جمله مدیر اجرایی سیستم پرداخت ملی کارتی روسیه (NSPK) را که سامانه میر را مدیریت می‌کند، در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

این در حالی است که دو شرکت سیستم پرداخت ملی کارتی روسیه (NSPK) و سیستم پرداخت میر، خود تحریم نیستند و شهروندان روس همچنان می‌توانند در خارج از کشور و در مناطقی که از سیستم پرداخت میر پشتیبانی می‌کنند، پرداخت‌های خرد خود را از طریق کارت‌های میر انجام دهند.

با این وجود، آمریکا تهدید کرده که نهادهای مالی غیر آمریکایی را که قراردادهای جدید یا توسعه‌یافته‌ای با شرکت NSPK منعقد کنند، ممکن است به لیست نهادهایی اضافه شوند که حامی تلاش‌های روسیه برای فرار از تحریم‌های آمریکا از طریق استفاده گسترده از سیستم پرداخت ملی میر هستند، و مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.

اقدامات روسیه برای مقابله با چالش های توسعه سیستم پرداخت میر

در مقابل بانک مرکزی روسیه نیز برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای جدید آمریکا و همچنین کاهش چالش توسعه سیستم پرداخت میر روسیه اقداماتی در نظر گرفته است.

به گفته مقامات روسیه، این کشور متعهد است که سیستم پرداخت ملی خود را تحت هر شرایطی گسترش و به افزایش تعداد کشورهایی که کارت‌های بانکی میر را می‌پذیرند، ادامه دهد؛ به عبارت دیگر حتی در صورتی که تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه برداشته شود، توسعه زیرساخت پرداخت ملی روسیه و همکاری دوجانبه با بانک‌‌های خارجی متوقف نخواهد شد.

همچنین یکی دیگر از راهکارهای روسیه، صدور کارت‌های پرداخت مشترک با سیستم پرداخت چین موسوم به Union Pay است. راه‌اندازی این کارت‌ها به این معناست که شهروندان روسی قابلیت استفاده از ابزارهای پرداخت متصل به سیستم Union Pay چین را نیز خواهند داشت؛ ابزارهایی که در حال حاضر در بیش از ۱۸۰ کشور جهان پشتیبانی می‌شوند.

منابع:

پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی روسیه

پایگاه خبری رویترز

پایگاه خبری مسکوتایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.