۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۵۶۲ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشور چین که به دنبال توسعه استفاده از ارز ملی خود در تبادلات مالی جهانی است، در جدیدترین اقدام خود، قرار است تا پایان سال جاری میلادی در کشور موریس، مرکزی برای پایاپای یوان راه‌اندازی کند. انتظار می‌رود این مرکز نه تنها باعث تسهیل روابط تجاری دوجانبه شود، بلکه زیرساختی مهم برای توسعه تجارت چین و سایر کشورهای آفریقایی به وجود آورد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین طی سال‌های اخیر با توسعه روابط دو و چندجانبه بانکی و مالی با کشورهای مختلف، سعی در بین‌المللی‌سازی ارز ملی خود داشته است. دولت چین در جدیدترین اقدام خود، قرار است یک مرکز پایاپای یوان در موریس، کشوری جزیره‌ای در جنوب آفریقا، راه‌اندازی کند که نقش موثری در تسهیل معاملات تجاری بین موریس و چین خواهد داشت و به تقویت روابط اقتصادی بین آفریقا و چین کمک خواهد کرد.

راه‌اندازی مرکز جدید پایاپای یوان چین در آفریقا

به گفته وزیر دارایی کشور موریس، انتظار می‌رود مرکز تسویه منطقه‌ای یوان چین تا پایان سال جاری میلادی در موریس راه‌اندازی شود. با آغاز فعالیت این مرکز، امکان پرداخت مستقیم فاکتورهای واردات و صادرات با استفاده از ارزهای محلی دو کشور فراهم می‌شود.

در حال حاضر، روابط تجاری چین و موریس با استفاده از ارزهای واسط صورت می‌گیرد؛ به عبارت دیگر صورت‌حساب‌های واردات از چین به ارز یوان نیست و فاکتورها معمولاً به دلار است. به‌طور مشابه، اگر از موریس صادراتی به مقصد چین انجام شود، صورتحساب به دلار یا یورو صادر می‌شود و روپیه موریس در روابط تجاری دوجانبه با چین نقشی ندارد. این در حالی است که با راه‌اندازی این مرکز، نقل و انتقالات تجاری فرامرزی می‌تواند بدون استفاده از ارزهای واسط انجام شود.

برای دستیابی به این هدف، دو کشور باید ابتدا توافقنامه مبادله ارز[۱] را بر اساس حجم مورد نظر امضا کنند. سپس پروژه‌ای آزمایشی برای پیاده‌سازی و اجرای سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی یا CIPS [۲]، که به نام سیستم پرداخت بین‌المللی چین [۳] نیز شناخته می‌شود، راه اندازی خواهد شد.

توسعه تجارت چین و آفریقا به کمک توسعه زیرساخت‌های مبادلات مالی

کشور موریس طی سال‌های گذشته با انجام اقداماتی، به دنبال آن بوده که خود را به عنوان یکی از مراکز مالی بین‌المللی در منطقه آفریقا معرفی کند؛ از این رو راه‌اندازی مرکز پایاپای و تسویه یوان، گامی بزرگ به سوی یکپارچه‌سازی و تنوع‌بخشیدن به خدمات مالی این کشور خواهد بود که از طریق ساده‌سازی نقل و انتقالات فرامرزی، این تراکنش‌ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر پردازش می‌کند.

انتظار می‌رود این مرکز علاوه بر تسهیل مبادلات تجاری موریس و چین، تأثیر مثبتی بر روابط اقتصادی بین سایر کشورهای آفریقا و چین نیز داشته باشد؛ تجارتی که به استناد آمارها در سال ۲۰۲۱، با افزایش ۳۵ درصدی، به بیش از ۲۵۴ میلیارد دلار رسیده است.

پی‌نوشت‌ها:

[۱] Currency Exchange Agreement

[۲] Cross-Border Interbank Payment System (CIPS)

[۳] China International Payments System (CIPS)

منبع: پایگاه خبری news.cn

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.