۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۵۶۵ ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ دسته: اقتصاد دریا، دولت و حکمرانی
۰

هفته گذشته دومین روز از کنفرانس اقیانوس‌های سازمان ملل، با موضوع اهمیت اقتصاد دریا برگزار شد. در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت جهان در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند و سهمی ۱۵۰۰ میلیارد دلاری از اقتصاد جهان دارند. تولید کالا و خدمات مبتنی بر اقتصاد دریا این ظرفیت را دارد که سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص دهد و جمعیت بیشتری را نیز پذیرا باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته دومین روز از کنفرانس اقیانوس‌های سازمان ملل در لیسبون برگزار شد. روز دوم این کنفرانس به ایجاد اقتصاد پایدار مبتنی بر دریا و مدیریت اکوسیستم های ساحلی اختصاص داشت. تضمین سلامت اکوسیستم‌های اقیانوس، حمایت از معیشت و تحریک رشد اقتصادی، نیازمند حمایت هدفمند از بخش‌های کلیدی از جمله شیلات و پرورش آبزیان، گردشگری، انرژی، حمل و نقل دریایی و بنادر، استخراج از بستر دریا و همچنین حوزه‌های نوآورانه مانند انرژی‌های تجدید پذیر و بیوتکنولوژی دریایی است.

۴۰ درصد جمعیت جهان از «اقتصاد دریا» امرار معاش می‌کنند

بر اساس آمارها نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت جهان در سواحل زندگی می‌کنند و سهمی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد جهان دارند. همچنین انتظار میرود سهم اقتصاد دریا تا سال ۲۰۳۰ تا ۲ برابر افزایش یابد و به حدود ۳ هزار میلیارد دلار برسد.

با وجود نبود تعریف واحد جهانی از اصطلاح «اقتصاد دریا»، بانک جهانی آن را به عنوان استفاده پایدار از منابع دریایی برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و اشتغال با حفظ سلامت اکوسیستم دریا تعریف می کند.

نکته جالب توجه اینکه ۳۰ درصد از مناطق مسکونی واقع شده در سواحل، توسط دولت‌هایی کوچک و درحال توسعه اداره می‌شوند و به یک کشور بزرگ تعلق ندارند. تولید کالا و خدمات مبتنی بر اقتصاد دریایی این ظرفیت را دارد که سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص دهد و جمعیت بیشتری را نیز پذیرا باشد؛ در عین حال برای تحقق این مهم توجه به مفهوم «پایداری» و از بین نبردن منابع سواحل امری ضروری است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.