۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۴۹۸ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: تولید
۶

تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وظایف بازرگانی و تولیدی، نه تنها به مدیریت بهتر قیمت کالاها در کشور منجر نمی‌شود، بلکه مسیر افزایش واردات را تسهیل می‌کند که نتیجه آن تضعیف بیشتر بخش تولید و دامنه دار تر شدن افزایش قیمت‌ها در بلندمدت است. سیاستگذاری برای تولید محصولات، توسعه صنایع تبدیلی، تامین نهاده‌ها و صادرات باید در یک افق مشترک و به صورت متمرکز انجام شود.

مسیر اقتصاد/ دولت دوازدهم از اوایل شروع به کار خود در سال ۱۳۹۶، اصرار ویژه‌ای بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی داشت که موجب شد نمایندگان مجلس سه نوبت نسبت به آن اظهار نظر نمایند. پس از رد شدن این طرح در دو نوبت اول، در آخرین مورد این طرح به نتایجی رسید ولی همزمان شدن آن با انتخابات مجلس شورای اسلامی موجب شد پس از تغییر ترکیب نمایندگان در اوایل سال ۱۳۹۹، طرح تشکیل وزارت بازرگانی به نوعی مسکوت بماند و مقامات دولت دوازدهم نیز در نهایت دنبال کردن این طرح را متوقف کرد. اما در روزهای اخیر بار دیگر مسئله تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی از سوی مقامات دولت سیزدهم مطرح شده است.

گفتنی است مجلس هشتم در سال ۱۳۹۰ پس از سال‌ها بحث و بررسی، اقدام به ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی کرد. پس از ادغام وزارت بازرگانی دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، مسئول رسیدگی متمرکز به امور تولید و تجارت محصولات مرتبط با وزارتخانه خود شدند.

موافقان تشکیل وزارت بازرگانی چه می‌گویند؟

یکی از مهمترین مواردی که از سوی موافقان تشکیل وزارت بازرگانی مطرح می‌شود این است که درحال حاضر هیچکدام از وزارتخانه‌ها به حقوق مصرف کنندگان اهمیت نمی‌دهند و تمرکز وزارتخانه‌هایی همچون صمت و کشاورزی، بر رفع مشکلات تولیدکنندگان معطوف شده است. به بیان دیگر می‌توان گفت در حال حاضر دغدغه اصلی از مطرح شدن تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، تلاش برای کنترل قیمت محصولات برای مصرف کنندگان است.

در پاسخ به این شبهه باید گفت افزایش قیمت‌ها در اقتصاد کشور، بیش از آنکه به نبود متولی قیمتگذاری و تنظیم بازار مربوط باشد، ریشه در مشکلات کلانی همچون خلق پول بانک‌ها، کسری بودجه دولت و مشکلات طرف عرضه همچون افزایش نرخ ارز و محدودیت‌های بخش تولید دارد. بنابراین این انتظار که با تشکیل وزارت بازرگانی میتوان قیمت محصولات را کاهش داد، با شرایط فعلی اقتصاد ایران همخوانی ندارد و تنها مسیر افزایش واردات برای سرکوب قیمت را بازتر می‌کند که نتیجه آن تضعیف بیشتر بخش تولید و دامنه دار تر شدن افزایش قیمت‌ها در بلندمدت است.

چرا مدیریت تولید و تجارت باید به صورت متمرکز انجام شود؟

در طرف مقابل تشکیل وزارت بازرگانی مضرات متعددی نیز در پی خواهد داشت؛ یکی از این موارد ایجاد هزینه کلان برای افزودن بر حجم و ساختارهای دولت است که بر اساس اعلام نظر کارشناسی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸، خلاف قانون برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های نظام اداری است.

تشکیل وزارت بازرگانی در سال رونق تولید یک تناقض است

علاوه بر این برنامه ریزی برای تامین کالا برای مردم در یک دوره بلندمدت، مستلزم هماهنگی بین سیاست‌های تولیدی و بازرگانی است و بر اساس تجربه دو دهه اخیر، تفکیک این دو حوزه برای هر دو بخش مشکلات جدی ایجاد می‌کند. به بیان دیگر سیاستگذاری برای تولید محصولات، توسعه صنایع تبدیلی، تامین نهاده‌ها و صادرات محصولات باید در یک افق مشترک و به صورت متمرکز انجام شود و تفکیک اختیارات بازرگانی و تولیدی با این مهم در تناقض است.

تشکیل وزارت بازرگانی اولویت اقتصاد ایران است؟

نکته مهم و پایانی اینکه در شرایط فعلی اقتصاد ایران که مواردی همچون تورم بالا و مزمن، ناترازی نظام بانکی، وابستگی به واردات در نهاده‌های اساسی کشاورزی، کمبود عرضه مسکن متناسب با نیاز، کاهش قدرت خرید مردم و آزادی سوداگری در اقتصاد، موانع اصلی رونق تولید در کشور محسوب می‌شود، تلاش برای تغییر ساختاری در دولت و مطرح کردن دوباره تشکیل وزارت بازرگانی، که ماه‌ها زمان کشور به آن معطوف خواهد شد، در اولویت نیست و از تیم اقتصادی دولت انتظار می‌شود به جای طرح چنین مسائلی، بر اولویت‌ها تمرکز کند.

انتهای پیام/ تولید

  1. آیا گوش شنوایی هست شنیده ها حاکیست که خود وزارت صمت هم با این طرح مخالفند اما گویا عده ای وارداتچی پایشان را روی گلوی وزیر صمت گذاشتند برای امتیاز گیری آیا ممکن هست نمایندگان مجلس یک بار در عمرشان محض رضای خدا به جای منافع خودشان و بخشششان و حامیان مالیشان منافع ملی را در نظر بگیرند به عنوان کسی که به این مجلس و دولت رای داده در صورت ایجاد وزارت بازرگانی یا استیضاح وزیر صمت با صندوق رای کاری نخواهم داشت چون اصلاح از آن بیرون نمی آید فقط منافع رانت خورها

    ۰۰
  2. بی ربط به موضوع تمام واحد های تولیدی مشکل شدید سرمایه در گردش دارند دولت تا کجا بی اهمیت به این مسئله سیاستهای انقباضی را پی گیری می کنه عنقریب با رکود و تورم از سمت عرضه برخورد می کنیم آیا دولت با وزارت بازرگانی می خواد با واردات جای تولید کنندگان نابود شده ایرانی رو پر کنه؟ تا کی نسخه های اقتصاددانان متعارف به طور افراطی بدون توجه به واقعیت روی زمین و تولید ملی اجرا خواهد شد بارها گفتم این کشور توسعه پیدا نخواهد کرد ما داریم دق بی خود می خوریم آنهایی که از اقتصاد عادلانه قبح زدایی کردند از رابطه با آمریکا قبح زدایی کردند از تولید ملی هم تقدس زدایی خواهند کرد

    ۰۰
  3. مجلس فرمودند اگر تولید صدمه ببینه با تفکیک مخالفیم اگری وجود ندارد تولید حتما صدمه می بینه.......امیدوارم تفکیک اتفاق نیفتد البته با این مجلس یا هر مجلس دیگری شک دارم تصمیم بر مبنای منافع ملی اتخاذ بشه

    ۰۰
  4. وزیر صمت استیضاح نشود وزارت خانه تفکیک نشود دست از سر وزیر صمت بردارید اعصاب همه را خرد کردید وزیر راه هیچ رویکرد تحولی ندارد هیچ سوالی هم نیست وزیر صمت که به سمت نو گرایی می رود هر روز باید در مجلس باشد اسم این خیانت نیست پس چیست

    ۰۰
  5. من شما خواهش می کنم جلوی این تفکیک را بگیرید اگر امیدی هست به اینکه کسی به صدایی به غیر از صدای وارداتچی ها گوش دهد

    ۰۰
  6. آقای مخبر و اطرافیان تصمیم به حذف وزیر صمت و احیای وزارت بازرگانی گرفتند هرچقدر هم غلط این کار را انجام می دهند چون رئیس جمهور واقع ایران ایشون هستند تا به امروز جناح اصولگرا رو هسته سخت انقلابی برای رای گیری حساب باز کرده بود از حالا دیگر حساب باز نکند با بلایی که بر سر وزیر صمت و کار اوردند گر چند رای مردم ب ای حضرات مهم نیست با عتدالیون لابی کنید آقای مخبر مدرک کیلبویی چند

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.