۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۸۸۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

دو بانک سرمایه و آینده تا پایان سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۵.۷ و ۸.۲ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار بوده‌اند که معادل ۷ درصد کل پایه پولی منتشر شده در اقتصاد کشور بوده است. برخلاف بانک‌های دولتی، بدهی این دو بانک خصوصی به بانک مرکزی روندی صعودی دارد و ناشی از عملکرد نامطلوب آن‌ها و استفاده ناصحیح از قدرت خلق پول بوده است و در حال حاضر هیچ افقی درخصوص بازگشت این بدهی قابل تصور نیست.

مسیر اقتصاد/ بانک‌های خصوصی به طور معمول صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر می‌کنند و عملکرد مالی آن‌ها پیش روی تحلیلگران و مسئولین قرار دارد. اطلاعات صورت‌های مالی بانک‌های خصوصی نشان می‌دهد اغلب این بانک‌ها در حال حاضر مشغول ایجاد زیان هستند و به مرور زمان بر میزان زیان انباشته آن‌ها افزوده می‌شود. به طور خاص دو بانک سرمایه و آینده در صدر زیان ده ترین بانک‌های کشور قرار دارند و بر اساس آخرین اطلاعات تا به حال به ترتیب ۸۲ و ۳۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد کرده‌اند که به مرور زمان بر میزان آن افزوده می‌شود.

۶ بانک خصوصی با بیشترین زیان انباشته

«سرمایه» و «آینده» ۳۴ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند

همچنین بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹، دو بانک سرمایه و آینده تا پایان این سال به ترتیب ۲۵.۷ و ۸.۲ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند.

فعالیت زیان ده این بانک‌ها موجب شده است برای جبران زیان خود چاره‌ای جز دست اندازی به منابع بانک مرکزی نداشته باشند که تا پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به این ترتیب نزدیک به ۷ درصد از کل پایه پولی منتشر شده در اقتصاد کشور تنها صرف جبران زیان این دو بانک شده است. همچنین انتظار می‌رود در حال حاضر میزان اضافه برداشت این دو بانک زیان ده از منابع بانک مرکزی از مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده باشد.

نکته مهم دیگر اینکه برخلاف بانک سرمایه، حساب‌های مالی بانک آینده هنوز تحت حسابرسی‌های دقیق قرار نگرفته و انتظار می‌رود در صورت وقوع این مهم، بدهی‌ها و زیان انباشته بانک آینده به یکباره افزایش چشمگیری داشته باشد.

فعالیت بانک خصوصی زیان ده باید در اولین فرصت متوقف شود

در حال حاضر بانک‌های دولتی نیز شرایط مطلوبی از نظر زیان دهی و بدهی به بانک مرکزی ندارند و لازم است در عملکرد آن‌ها نیز تجدید نظر شود. اما بانک‌های خصوصی برخلاف بانک‌های دولتی با مشکلاتی نظیر تحمیل تسهیلات تکلیفی، اجبار به خرید اوراق بدهی دولتی و مواردی از این دست که از سوی دولت تحمیل می‌شود مواجه نیستند و هیچ عذر و بهانه‌ای برای زیان ده شدن و دست اندازی به منابع بانک مرکزی ندارند.

علاوه بر این بانک‌های خصوصی در مقایسه با بانک‌های دولتی آزادی عمل بیشتری برای دور زدن آیین نامه‌های بانک مرکزی در زمینه تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات دارند و به همین دلیل در جذب سپرده‌های مردم یک گام جلوتر از بانک‌های دولتی هستند. بنابراین زیان دن شدن بانک‌های خصوصی به وضوح نشانه عملکرد نامطلوب مدیران عامل و هیئت مدیره آن‌هاست. در این شرایط از بانک مرکزی انتظار می‌رود به روند افزایش بدهی دو بانک سرمایه و آینده پایان دهد و هرچه سریعتر یک افق روشن برای بازپرداخت این بدهی‌ها ترسیم نماید.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.