۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۰۸۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده در سامانه کدال سازمان بورس، ۶ بانک خصوصی آینده، سرمایه، شهر، ایران زمین، پارسیان و دی، بیشترین زیان انباشته را ثبت کرده‌اند که در مجموع به نزدیک ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مسیر اقتصاد/ بانک‌های خصوصی به طور معمول صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر می‌کنند و عملکرد مالی آن‌ها پیش روی تحلیلگران و مسئولین قرار دارد. اطلاعات صورت‌های مالی بانک‌های خصوصی نشان می‌دهد اغلب این بانک ها در حال حاضر مشغول ایجاد زیان هستند و به مرور زمان بر میزان زیان انباشته آن‌ها افزوده می‌شود.

۶ بانک خصوصی با بیشترین زیان انباشته

در بین بانک‌های خصوصی کشور بیشترین زیان انباشته مربوط به بانک آینده است که بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، هم اکنون نزدیک به ۸۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد کرده است. بعد از بانک آینده، بانک سرمایه با ۳۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، در رتبه بندی زیان ده ترین بانک‌های خصوصی رده دوم را به خود اختصاص داده است؛ بانک شهر با نزدیک به ۲۴ هزار میلیارد تومان در رده سوم است؛ بانک ایران زمین با ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان در رتبه چهارم قرار دارد؛ بانک پارسیان ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد کرده و در رتبه پنجم است؛ و در نهایت بانک دی با نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان زیان در رتبه ششم زیان ده ترین بانک‌های خصوصی قرار دارد.

آمار همه بانک‌های فوق تا انتهای ۹ ماهه سال جاری ارائه شده است و تنها آمار بانک دی مربوط به بهار سال جاری است و ممکن است رقم زیان انباشته این بانک در حال حاضر بیشتر از مقدار اعلام شده باشد.

چرا بانک‌های خصوصی نباید زیان ده باشند؟

در حال حاضر بانک‌های دولتی نیز شرایط مطلوبی از نظر زیان دهی ندارند و لازم است در عملکرد آن‌ها نیز تجدید نظر شود؛ در عین حال بانک‌های خصوصی برخلاف بانک‌های دولتی با مشکلاتی نظیر تحمیل تسهیلات تکلیفی، اجبار به خرید اوراق بدهی دولتی و مواردی از این دست که از سوی دولت تحمیل می‌شود مواجه نیستند و هیچ عذر و بهانه‌ای برای زیان ده شدن ندارند.

از طرف دیگر بانک‌های خصوصی در مقایسه با بانک‌های دولتی آزادی عمل بیشتری برای دور زدن آیین نامه‌های بانک مرکزی در زمینه سود تسهیلات به مشتریان دارند و به همین دلیل در جذب سپرده‌های مردم یک گام جلوتر از بانک‌های دولتی هستند. بنابراین زیان ده شدن بانک‌های خصوصی به وضوح نشانه عملکرد نامطلوب مدیران عامل و هیئت مدیره آن‌هاست.

نظارت بانک مرکزی کجاست؟

افزایش زیان انباشته ۶ بانک خصوصی آینده، سرمایه، شهر، ایران زمین، پارسیان و دی به حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درحالی رخ داده است که وظیفه این بانک‌ها جذب سرمایه‌های مردم و هدایت آن‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی است؛ اما این بانک‌ها نه تنها در تامین مالی تولید نقش آفرینی مطلوبی ندارند، بلکه در فعالیت بانکی نیز زیان ده هستند.

در این شرایط از بانک مرکزی انتظار می‌رود هرچه سریعتر تکلیف زیان دهی این بانک‌ها را مشخص کند و از تحمیل زیان بیشتر این بانک‌ها به اقتصاد کشور جلوگیری نماید.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.