۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۱۵۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حسین درودیان پژوهشگر اقتصاد و مدرس دانشگاه در نشست «هدایت هوشمندانه اعتبارات بانکی در نهضت ملی مسکن»، ایجاد تحول در بخش مسکن را از اولویت‌های امروز اقتصاد کشور دانست و افزود: در عین حال برای این مهم لازم است پروژه‌های متنوع، جذاب و با رعایت جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی تعریف شود. تدوین طرح‌های جذاب ساخت مسکن، حتی اگر در ابتدا در ابعاد کوچک تدوین شده باشد، منابع مالی را به سمت خود جذب و مشکل تامین مالی را حل می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» یکم اسفند ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در نشست اول این همایش با موضوع «هدایت هوشمندانه اعتبارات بانکی در نهضت ملی مسکن»، حسین درودیان پژوهشگر اقتصاد و مدرس دانشگاه، ضمن تاکید بر ضرورت فعال کردن حوزه مسکن، گفت: اما بحث مهمتر این است که بفهمیم طرح خوب مسکن چیست و نهضت‌های ملی را بر اساس آن توسعه بدهیم.

تدوین طرحهای جذاب ساخت مسکن مشکل تامین مالی را حل می‌کند

وی افزود: در این پروژه‌ها باید مسائل شهرسازی و معماری و … در نظر گرفته شود و این کار بسیار سخت و گلوگاه کار است. بافت مسکونی به راحتی برگشت پذیر نیست و مسائل معماری و فنی مهندسی اهمیت بالایی دارد و اجرای صحیح آن‌ها بر روی آثار اقتصادی موثر است. دلیل اهمیت این موضوع این است که شیوه صحیح ساخت حتی روی نحوه تامین مالی و ابعاد آن اثرگذار است. طرح‌های مسکن سازی، در یک سر مبتنی بر پایه پولی و بودجه طراحی می‌شود که این به معنای آن است که طرح از نظر اقتصادی توجیهی ندارد و کسی حاضر نیست وام بدهد؛ اما در سر دیگر این طیف، استفاده از تامین مالی آورده‌های مردم و پیش فروش قرار دارد که طرح‌های دارای توجیه اقتصادی به این نحو است.

درودیان ادامه داد: ظرفیتی که مسکن از نظر مالی دارد باعث می شود که تامین مالی سنگینی بخواهد. و هرچه به سمت آن سر طیف یعنی پایه پولی و بودجه برویم یعنی طرح مسکن مناسبی طراحی نکرده‌ایم. خلا اصلی این است که سلول و طرح اولیه مناسبی برای نحوه ساخت مسکن و شهرسازی نداریم. اگر طرح مسکن مناسبی داشته باشیم می تواند نماد مناسبی برای توسعه کار باشد. کارهایی مثل مسکن مهر هیچ استانداردی را نظیر نحوه تامین مالی و مسائل شهرسازی و … رعایت نکرده است. تمرکز اصلی بیش از موضوع تامین مالی باید بر این موضوع باشد که طرح‌های جذاب ساخت مسکن طراحی کنیم. اگر این مشکل حل نشود به مشکلات بانکی و بودجه بر میخوریم و اینها انعکاسی از ناتوانی در تعریف درست طرح مسکن و توسعه شهری است.

وی افزود: ما به یک طرح مسکن سازی با در نظر گرفتن بافت صحیح و موارد تمدنی احتیاج داریم. هر چند این طرح در مقیاس بسیار کوچکی اجرا شود. این طرح پاسخ مناسبی به همه مسائل حتی بافت فرسوده خواهد داشت و با موفقیت خود باعث ایجاد اهرمی برای توسعه بر اساس آن خواهد شد. بافت مسکونی شهری که اکنون بی ارزش شده است در حالت ایده آل می‌تواند با نمونه اولیه مناسبی که در حاشیه شهر ساخته شده است جایگزین شود و مردم به تدریج از این بافت خارج می‌شوند و حتی می‌تواند تامین مالی مسکن را هم کاهش دهد. البته کمی برای مردم باورپذیر نیست و با ساخت نمونه اولیه با منابع بانکی اعتماد ایجاد می شود. لذا سلول‌های اولیه با نفوذ به بافت های فرسوده شهرها به تدریج بافت ناکارآمد امروزه شهرها را با طراحی مناسب تغییر می‌دهد و دستاورد قابل عرضه در جمهوری اسلامی خواهد بود.

لزوم طراحی مدل‌های مختلف تامین مالی برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف

این کارشناس بانکی درخصوص نهضت ملی مسکن گفت: اقتصاد کشور در موقعیتی قرار دارد که هر اقدام کلانی باید دو یا سه هدف از اقتصاد کلان را همزمان پوشش بدهد وگرنه آسیب جدی خواهد داشت. طرح مسکن باید به جز توسعه شهری، جوابگوی تامین مسکن اقشار کم درآمد نیز باشد و بتواند حتی قیمت مسکن را کاهش دهد. البته که باید چند طرح داشت ولی مختصات اصلی آن ها یکی است و تفاوت طرح‌های مختلف برای خانه دار کردن اقشار با درآمدهای متفاوت است. بافت شهری و مناطق مختلف به سبب تفاوت فاصله با نقاط گرانقیمت باید متفاوت باشد تا اقشار کم درآمد بتوانند مسکن تهیه کنند.

درودیان ضمن انتقاد نبود یک قوه تصمیم گیری واحد در سیاست‌های کلان کشوری گفت: باید یک هسته مرکزی تصمیم گیری داشته باشیم که اولویت ها و شرایط و ملاحظات را بداند. معضلات موجود در تامین مالی نهضت ملی مسکن ناشی از وجود این مسئله است که به تراز نامه بانک‌ها و وضعیت آن ها فکری نشده است. هر طرح کلان مسکن باید در نسبت با مسائل ملی دیده شود. مسائل بخش مسکن فقط دسترسی نیست، مباحثی مانند بدمسکنی، بافت فرسوده، ناایمنی و … نیز وجود دارد و باید در مورد همه این‌ها فکر شود. نکته دیگر اینکه باید شرکت‌های صلاحیت دار توسعه گر در ساخت مسکن پیش قدم شوند که بتوانند استانداردها را رعایت و درونی کنند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.