۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۷۴۱ ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۳

بر اساس آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانک مرکزی، بانک‌ها مجازند تا ۲۰ درصد سرمایه خود، به یک ذی نفع واحد تسهیلات اعطا کنند. اما صورت‌های مالی بانک آینده نشان می‌دهد این بانک با سرمایه ۲۱۰۰ میلیارد تومانی، در سال ۹۶، ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت «ایران مال» اختصاص داده که ۴۰ برابر سقف قانونی بوده است.

مسیر اقتصاد/ تخلفات بانک آینده در شبکه بانکی کشور، بسیار متنوع و متعدد است. پیش از این مطرح شد که این بانک با سرمایه ۲۱۰۰ میلیارد تومانی، بیش از ۱۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کلان پرداخت کرده که بیش از ۶ برابر سقف قانونی است. همچنین مطرح شد که سهامدار اصلی بانک آینده به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۷۰ درصد سهام این بانک را برای سال‌ها در اختیار داشته که ۷ برابر سقف قانونی است و این بانک خصوصی را عملا به یک بانک اختصاصی تبدیل کرده است. اما تخلفات این بانک به این مسائل محدود نمی‌شود و ساخت «ایران مال» به عنوان بزرگترین پروژه بانک آینده، بزرگترین نماد تخلفات گسترده این بانک نیز محسوب می‌شود.

ساخت «ایران مال» با تخلف ۴۰ برابری بانک آینده در پرداخت تسهیلات

بر اساس آخرین نسخه از آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، که در مهر ماه سال ۹۲ به تصویب رسیده است، حداکثر مجموع تسهيلات پرداختی یک بانک به یک ذينفع واحد نبايد از ٢٠ درصد سرمايه پايه آن بانک بیشتر باشد. به طور مثال اگر سرمایه یک بانک، ۲۱۰۰ میلیارد تومان باشد، این بانک به یک شخص حقیقی یا حقوقی و تمامی ذی نفعان مشترک آن، تنها میتواند در مجموع ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بپردازد. به این ترتیب پرداخت هرگونه تسهیلات بالای ۴۴۰ میلیارد تومان از سوی این بانک به یک ذی نفع واحد، تخلف از آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانک مرکزی محسوب می‌شود.

اما بانک آینده که سال‌هاست سرمایه‌ای درحدود ۲۱۷۰ میلیارد تومان داشته است، در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را به شرکت «توسعه بین‌الملل ایران مال» اعطا کرده است که ۴۰ برابر سقف قانونی تعیین شده برای این بانک است.

تزریق تسهیلات جدید به ایران مال تا ۴۶ هزار میلیارد تومان

اما در ادامه مطابق انتظار ایران مال به عنوان یک مرکز فروش، امکان بازپرداخت تسهیلات ۱۷ هزار میلیارد تومانی بانک آینده را ندارد و تسهیلات آن معوق می‌شود و بانک به طور متناوب با اعطای تسهیلات جدید مجبور به استمهال بدهی آن شده است تا تسهیلات پرداختی به ایران مال در بخش معوقات بانک ثبت نشود.

این روند موجب شده است بر اساس صورت‌های مالی سال ۹۹ بانک آینده، مجموع تسهیلات اعطایی بانک آینده به ایران مال به بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان برسد که ۲۱ برابر کل سرمایه این بانک و ۱۰۶ برابر سقف قانونی است.

بی عملی بانک مرکزی در برابر تخلف ۴۰ برابری بانک آینده در پرداخت تسهیلات

نکته حائز اهمیت اینکه بانک مرکزی در فرآیند اختصاص تسهیلات ۱۷.۶ هزار میلیارد تومانی بانک آینده به ایران مال، که یک تخلف ۴۰ برابری از آیین نامه تسهیلات کلان محسوب می‌شود، هیچ اقدامی انجام نداده است. بانک مرکزی نهاد ناظر بر عملکرد بانک‌هاست و در شرایطی که بانک‌ها از مجوز خلق پول و اعطای آن به اشخاص حقیقی و حقوقی مدنظر خود برخوردارند، انتظار میرود عملکردی به مراتب فعال تر در جلوگیری از تخلفات و احقاق حقوق مردم داشته باشد.

تامین مالی فعالیت‌های تولیدی در کشور یکی از مهمترین وظایف نظام بانکی است. اما بانک‌ها به واسطه برخوداری از قدرت خلق پول، به طور طبیعی به این سمت تمایل دارند که تسهیلات بانکی را به اشخاص و شرکت‌های نزدیک به خود بسپارند که لزوما همراستا با منافع کل کشور نیست. به طور خاص تسهیلاتی که در سال ۱۳۹۶ به ساخت ایران مال اختصاص یافته، در حدی است که با نیمی از آن امکان تکمیل پروژه استراتژیک راه آهن چابهار-سرخس فراهم بود؛ اما این پروژه سودآور و در راستای منافع ملی، همچنان بدون تامین مالی مانده و در مقابل ایران مال به عنوان پروژه‌ای ضرر ده و ضد منافع ملی اجرایی شده است.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. سلام. وقت بخیر
    میشه لطفا مدارک مبنی بر این ادعا که بانک آینده این مبلغ وام به ایران مال داد را برام بفرستید؟
    ممنون میشم
    basak1373@gmail.com

    ۳۰
  2. چنین تخلفی البته اگه بشه به چنین زد و بند و احتمالا رابطه بازی و رانتی بشه فقط و فقط گفت تخلف ،حقیقتا تکان‌دهنده هست،دود از کله ادم بلند میشه، برای یه وام ده تومنی انقدر سختگیری اعمال میشه بعد چنین تسهیلاتی که حتی صفراش قابل شمارش نیست، چطور به شخصی مثل انصاری اونم مازاد از سرمایه بانک پرداخت میشه؟چطور تا الان جلوشو نگرفتن یا بابت پرداخت نکردن بموقع اقساط و تبانی با بانک ،بانک مرکزی هیچ اقدامی در جهت مصادره صورت نداده؟؟همین اتفاقاست که اعتماد بعضی از مردم رو از بین برده...

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.