۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۰۰۴ ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همکاری‌های پارلمانی را نقطه مغفول رابطه ایران با عراق عنوان کرد و افزود: ایران می‌تواند به مانند دیگر کشورهای منطقه، از ظرفیت طلب خود برای توسعه فعالیت شرکت‌های فنی مهندسی در عراق استفاده کند؛ اما این اقدامات هرگز صورت نگرفته است. علاوه بر سازمان توسعه تجارت و دیگر نهادهای دولتی، اتاق بازرگانی ایران نیز در این زمینه کم‌کاری کرده است؛ اتاق بازرگانی به جای حمایت از توسعه تجارت، منابع مالی خود را در بانک قرار داده و سود آن را بین اعضا تقسیم می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از بازار کشورهای عراق و سوریه به ظرفیت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها پرداخته شد.

همکاری‌های پارلمانی نقطه مغفول رابطه ایران با عراق

در این نشست سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: مهمترین و بهترین راهکار جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور، توسعه صادرات است. یکی از ظرفیت های بسیار مناسب برای استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه از جمله عراق جهت توسعه تجارت، استفاده از ظرفیت روابط پارلمانی است. با استفاده از ارتباط میان مجلس ایران و عراق، میتوان بسیاری از موانع موجود را از بین برد و تجارت منطقه‌ای را توسعه بخشید. در واقع برای توسعه تجارت باید از ظرفیت همه نهادها و دستگاه ها از جمله ظرفیت وزارت امورخارجه، سازمان توسعه تجارت، اتاق های بازرگانی و حتی مجلس استفاده شود.

وی افزود: در رابطه با توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه باید به این نکته اشاره کرد که عراق مزیت اقتصادی و سوریه مزیت جغرافیایی بسیار خوبی برای ایران دارند و در تهیه برنامه توسعه تجارت با این کشورها، نباید این دو کشور را جدا از هم در نظر گرفت.

اتاق بازرگانی ایران هیچ تلاشی برای توسعه تجارت با عراق نمی‌کند

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: در حال حاضر با وجود بسترهای تجاری مناسب، توسعه تجارت با کشوری مانند عراق نیاز به توسعه ابزارها دارد و با این امکانات فعلی نمیتوان توقع توسعه تجارت داشت. در حال حاضر حدود ۲۷ رایزن فرهنگی و بیش از ۵۰ رایزن نظامی و تنها ۱ رایزن بازرگانی در عراق داریم. همین مسئله سبب شده است که در بسیاری از موارد توسعه روابط تجاری ایران و عراق با مشکل همراه باشد. از سوی دیگر بودجه مناسبی نیز در اختیار رایزن بازرگانی ایران در عراق قرار نگرفته است.

وی افزود: به نظر من علاوه بر سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی نیز کم‌کاری کرده است. وظایفی برعهده اتاق بازرگانی است که از آن جمله می‌توان به حمایت از بازاریابی محصولات نام برد. این اقدامات نیاز به تامین بودجه از طرف اتاق بازرگانی ایران است که در موارد مختلف از دادن این بودجه امتناع کرده است. بارها به اتاق ایران گفته شده است که اگر ۱ میلیون دلار به اتاق مشترک ایران و عراق بودجه داده شود، اتاق این ظرفیت را دارد که ۱ میلیارد دلار صاردات ایران به عراق را افزایش دهد. در مقابل اتاق بازرگانی به جای حمایت از توسعه تجارت، منابع مالی خود را در بانک قرار داده و سود آن را بین اعضا تقسیم می‌کند.

مشارکت در بازسازی عراق فرصت ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی

حسینی در پایان گفت: یکی از موراد بسیار مهم برای توسعه تجارت ایران با کشورهای مختلف از جمله عراق، شناخت بازار و نیازهای وارداتی این کشور است. به عنوان مثال کشور عراق سالانه ۲ و نیم میلیارد دلار وارادات طلا دارد که به دلیل عدم شناخت دقیق این بازار، از این ظرفیت استفاده نشده است.

یکی دیگر از ظرفیت های بسیار خوب دیگر، صادرات خدمات فنی مهندسی است. کشور ترکیه با وجود بدهی ۴۵۰ میلیارد دلاری، یک خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری برای عراق در نظر گرفته است که سبب افزایش حضور شرکت های مهندسی ترکیه در زمان بازسازی عراق شده است. این درحالی است که ایران نیز می‌تواند از ظرفیت طلب خود از عراق برای توسعه فعالیت شرکت‌های فنی مهندسی در عراق استفاده کند که این اقدامات هرگز صورت نگرفت.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.