۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۷۷۸ ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: امیر لهراسبی
۰

با وجود ظرفیت بین‌المللی پیام رسان مالی سپام در تسهیل مبادلات فرامرزی کشور، لیکن تاکنون از این ظرفیت استفاده چندانی نشده است و اغلب تبادلات مالی از مسیر صرافی‌ها یا شبکه‌های پیچیده ارزی که بسیار پرهزینه است، اتفاق می‌افتد. استفاده از پیام‌رسان سپام می‌تواند ضمن افزیش امنیت اطلاعات مالی، از امکان رصد شرکای تجاری ایران توسط آمریکا جلوگیری به عمل آورد و خطر تحریم برای طرف‌های عمده تجاری ایران را رفع نماید.

مسیر اقتصاد/ با قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت در سال ۱۳۹۱، بانک مرکزی، سامانه پیام رسان مالی سپام را با دو هدف پرداخت‌های ریالی و ارزی راه‌اندازی کرد تا نه‌تنها مبادلات ریالی بین بانکی ایران دچار وقفه نشود، بلکه مبادلات ارزی فرامرزی کشور نیز به مسیر خود ادامه دهد.

هرچند استفاده از پیام رسان مالی سپام در مبادلات داخلی بین بانکی ایران از سال ۱۳۹۱ آغاز شد، اما آنچه که انتظار می‌رفت بهره‌گیری از ظرفیت بین‌المللی سپام در پرداخت‌های بین‌المللی ایران بود که تاکنون استفاده چندانی از آن نشده است. دسترسی چند شعبه بانک‌های ایرانی مستقر در خارج از کشور، تنها استفاده پیام رسان سپام در ابعاد فرامرزی بوده است.

اتصال بانک های روسیه به پیام رسان مالی سپام ایران

اتصال بانک های روسیه به پیام رسان مالی سپام، که توافق آن در شهریورماه سال ۹۸، منعقد شد را می‌توان اولین و مهم‌ترین کاربرد فرامزی این پیام رسان در مبادلات مالی کشور دانست. در واقع، به موجب اعمال تحریم‌های مالی ازسوی آمریکا، مبادلات تجاری بین‌المللی ایران از قالب‌های رسمی بانکی خارج شده و مبادلات با روش‌هایی از قبیل صرافی یا شبکه‌های پیچیده ارزی سایر کشورها انجام می‌شود که سبب تحمیل هزینه‌های دوچندان بر بازرگانان و بانک‌های ایرانی شده است. از این حیث، اتصال بانک‌ها و پیام رسان‌های مالی سپام ایران و SPFS روسیه، گامی مؤثر در جهت کاهش هزینه‌های مبادلاتی کشور و در نتیجه برطرف ساختن مشکلات مالی و پرداختی ناشی از تحریم‌ محسوب میشود.

سپام و رصد شرکای تجاری ایران

از جمله امتیازات دیگری که استفاده از پیام رسان مالی سپام می‌تواند در مبادلات بین‌المللی ایران ایفا نماید، افزایش امنیت اطلاعات مالی بین المللی کشور است. اگر مبادلات خارجی ایران، به راحتی و شفاف در دسترس آمریکا و دیگر متحدین آن‌ قرار بگیرد، به راحتی با ابزارهای مختلف خود، از انجام آن جلوگیری می‌کنند و از تجارت شرکای ایران که به سادگی، شناسایی شده‌اند، ممانعت به عمل می‌آورند.

بنابراین بایسته است در شرایط فعلی، شفافیت تجارت و مبادلات بین‌المللی ایران به واسطه استفاده از پیام رسان داخلی سپام، برای آمریکا و هم‌پیمانان آنان از بین برود، تا ضمن از بین بردن شوک‌های مبادلاتی ناشی از فروش نفت و سایر کالاها، مبادلات مالی ایران با طرف‌های تجاری تسهیل گردد.

اتصال بانک‌های خارجی به سپام؛ تنها راه تجارت تحریم‌ناپذیر ایران

استفاده از ظرفیت بین‌المللی پیام رسان مالی سپام در اتصال بانک‌های کشورهای همسایه به آن، نگرانی‌های مربوط به تحریم‌ سوئیفت و نظامات پرداخت دلاری را رفع می‌کند، امنیت اطلاعات مالی ایران را بالا می‌برد و در نهایت، امکان رصد شرکای مهم تجاری ایران از سوی آمریکا را از بین خواهد برد.

چنانچه دستگاه متولی دیپلماسی اقتصادی کشور بتواند با رایزنی و مذاکره، اعتماد بانک‌های خارجی جهت اتصال به پیام رسان مالی سپام را بدست آورد، و طرف‌های عمده تجاری ایران از طریق سازوکار موجود، به مبادلات خود با ایران بپردازند، فرصت دخالت و سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر مبادلات بین‌المللی کشور نیز گرفته خواهد شد.

تأسیس بانک‌های مشترک با کشورهای همسایه و همچنین تأسیس شعب خارجی بانک‌های ایرانی، چنانچه با اتصال و بهره‌مندی از پیام رسان سپام همراه باشد، می‌تواند از جمله اقدامات اثربخش ایران در مقاوم‌سازی اقتصاد خود از تحریم باشد.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.